Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Radical RXC Radical RXC Foto: Radical
wo 12 dec 2012, 14:47 0 reacties

Radical RXC wordt straatlegale racer

door Bart Oostvogels

Radical is de afgelopen 3,5 jaar druk in de weer geweest met het ontwerpen en ontwikkelen van een straatlegale racer. Nu zit deze RXC in de afrondingsfase en kunnen we hem voor het eerst aanschouwen tijdens het Autosport International evenement in januari.

Radical RXC Radical RXC Foto: Radical
Radical RXC Radical RXC Foto: Radical
Radical RXC Radical RXC Foto: Radical

Helemaal nieuw

Voor Radical is de RXC een compleet nieuw model. Slechts een handjevol componenten worden overgenomen van huidige modellen. Het chassis, buizenframe en de ophanging zijn compleet nieuw. Dat moest wel, anders zouden de 380 pk sterke Ford Duratec 37 Ti-VCT V6-motor en zeventraps transmissie niet in de tweezitter gelepeld kunnen worden. Indien gewenst kan Radical ook de 480 pk sterke 3,0 liter V8-motor van de SR8 RX-racewagen in de sportwagen monteren. De RXC is 4,30 meter lang, 1,96 meter breed en 1,127 meter hoog.

Rap

Met 380 pk en een gewicht van slechts 900 kilogram is de RXC een behoorlijk rappe machine. Hij heeft slechts 2,8 tellen nodig voor het bereiken van 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 280 km/h. En dat kan volgens Radical met meer comfort dan bij andere modellen van het merk. Zo heeft de RXC zelfs airco, verwarmde buitenspiegels, stuurbekrachtiging, een ruitenwisser(!) en verstelbare pedalen. Zitten doe je in Corbeau-kuipstoelen met een zespuntsharnas.

Radical

Radical werd in 1997 opgericht door Mick Hyde en Phil Abbott. De focus van het bedrijf ligt voornamelijk op het bouwen van racewagens, maar met enige aanpassingen mogen deze modellen ook de weg op. Het modellengamma van het merk omvat verschillende auto's waarvan de SR1, SR3 en SR8 het meest recent zijn.


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.