*

Zoeken
  Zoeken met  
di 21 feb 2012, 10:05 68

Moet de politie-Porsche terugkeren?

AMSTERDAM -  De eerste agenten van de snelwegpolitie leken wel filmsterren. In een prachtig uniform en vooral een snelle Porsche moesten ze de gebruikers van het rijkswegennet opvoeden. De dienst bestaat dit jaar vijftig jaar. De Porsches zijn al bijna twee decennia verleden tijd, maar worden tot op de dag van vandaag gemist.

De politie-Porsche moet terugkeren







Verstuur

Op het hoogtepunt van de Porsche-periode - de jaren zeventig - had de politie zo'n vijf dozijn Porsches tegelijk. Het zijn uiteindelijk boekhouders van Financiën die een einde maken aan het Porsche-tijdperk. Begin jaren tachtig wordt het eerste deel van het wagenpark vervangen door Mercedessen 190. Stukje bij beetje beginnen de 911's schaarser te worden, tot de laatste in 1996 de garage verlaat. Er zijn dan dik vijfhonderd sportwagens in politiedienst geweest.

Wat vindt u? Moet de politie-Porsche terugkeren?

Reageren niet mogelijk.

Weekendabonnement
Proefabonnement?

Volg ons ook op Facebook, Twitter en Hyves.

Autovisie voor autonieuws, testverslagen sinds 1956, evenementen, aankoopinformatie en nog veel meer.


HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
jazeker,dan kunnen de hardrijders sneller op gepakt worden die het wel erg bont maken en ook nog gevaar voor andere weggebruikers zijn Ook in Duitsland moet je tegenwoordig ook be hoorlijk oppassen want ook daar gelden op sommige snelwegen een maximum snelheid (120 km)en ook is er controle.
Adrie Klaassen, Dieren  | 15:11 | 27.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gezien de steeds sneller personenauto's op de Nederlandse snelwegen: JA
Wim van Helden, Barendrecht  | 14:35 | 27.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De Nederlanse politie heeft wel behoefte aan een imagobouwer (ik stond vroeger ook te kwijlen als ik een politie Porsche zag, creëerder meteen ontzag) maar dan wel eentje die de Nederlandse maak-industrie goed op de kaart zet. Waarom staat er in de poll geen Donkervoort vermeld? Bij een effectieve achtervolging heb je aan (absurde) topsnelheden helemaal niets, maar wel aan (felle) tussenacceleraties, en daarin is een Donkervoort al jaren mee van de snelste.
Ard, Etten-Leur  | 18:54 | 24.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een snelle Porsche Cayenne Turbo in mooie Rijkspolitie Outfit werkt zeker meer effectief als die onopvallende meuk waar ze nu in rond rijden.
Opa Pet, Meyery  | 17:52 | 24.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja graag. Geweldig zo'n auto. Financieel zal het m.i. niet zoveel verschil maken en mocht dat wel zo zijn dan is het maar zo.
jh, dh  | 14:28 | 24.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja natuurlijk moet dat ! Maar wel alleen de rijkspoitie en niet zoals sommigen hier zeggen om achter inbrekers aan te gaan. Dus geen gemeente politie en alleen bedreven en ervaren bestuurders. Het zou van mij mogen en ik zou het wel erg leuk vinden weer een mooie politie porsche tegen te komen.
A, Almere  | 11:22 | 24.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Natuurlijk niet, het gaat niet om "Filmster zijn"; kijk naar alle landen om ons heen, in geen enkel land rijdt de Politie met Porsche; Is ook helemaal niet nodig: Bovendien ook niet praktisch vanuit diverse oogpunten_ Enorm duur in onderhoud vergeleken met andere merken. - Plaatsgebrek bij evt inzet tov Criminelen; Je kunt niemand ter plekke meenemen bv: Dus weer extra kosten.In deze tijd? Ik dacht van niet. Bovendien weet ik van politiemensen dat het Toen vooral "Kicken"was op de Porsches, Daarom wilde men Erbij!
jpeeters, Roermond  | 09:06 | 24.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Natuurlijk niet. Een Porsche is per kilometer absurd duur, en aangezien het KLPD flink wat kilometers maakt, is dat echt niet te verkopen aan de belastingbetaler. Een Duitse auto met een snelle dieselmotor is een beter idee. En wat is er mis met een gewone Golf ?
Michel, Zaltbommel  | 19:53 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Super LADA, als goodwill voor Russisch gas?
Hendrik, Halderberge  | 17:54 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wellicht te laat maar een dikke eventueel opgefokte Mitsubishi Outlander is ook mooi voor de Politie, is snel, kan ook off road en promoot, cq redt onze werkgelegenheid want wordt hier gemaakt.
Hendrik, Halderberge  | 17:49 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ik zie hoe vaak ze de auto's in de prak rijden doordat ze stoer willen doen naar inbrekers of ander ongevaarlijk tuig, dan zou ik eerder aan een fiets of iets denken. Dat scheelt miljoenen
L. D., Lelystad  | 16:42 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een onzin. In deze tijden van economische malaise om dan het idee te hebben om porsches in te gaan zetten. Als ze zo nodig sneller moeten zijn (kan me bijna niet voorstellen met die snelle V70's) zou ik eerder denken aan BMW 330D of Audi A4 3.0. Zuiniger, goedkoper, diesel en snel genoeg om niet kwijt gereden te worden.
Gerard, Fijnaart  | 16:35 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja de politie moet weer terug in de porsche of een andere snelle wagen
huub, heddesheim  | 12:22 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Lijkt me niet gezien het feit dat wij er als belasting betaler voor op draaien! Denk dat de gemiddelde Nederlander als schrikt wat de overheid voor een ''normale'' dienstwagen neerlegt.
Chefie, Den Haag  | 10:52 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee natuurlijk niet. Qua kostenplaatje past dat echt niet meer in deze tijd. Andere, minder opvallende auto's met meetapparatuur aan boord voldoen even goed.
Frans, Zoetermeer  | 09:47 | 23.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal goed zoals Geisco Moneserra zegt!! Natuurlijk een prima idee, maar dan ook echt een professioneel politie korps! En geen hoogmoedig en vooral erg dom, brutaal, zonder enige uitstraling en zelfs opvoeding gemist gedrag. Wat onze hedendaagse politie mist, jammer genoeg. Arrogantie is niet wat we willen maar vooral kundig en ter zake doende agenten, met moraal, met tollerantie en vooral ook om de jeugd op te voeden (want wie doet dat nog )en bovenal iemand waar je door zijn persoonlijkheid respect voor hebt.
R.W, Haarlem  | 19:51 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja.Die moeten terug de weg op.De Porsche zijn in het verkeer van vandaag on misbaar.Als oud vracht wagen chauffeur wet je niet wat je ziet op onze wegen.Heb één miljoen km gereden mag niet meer rijden. Maar als ik mee rij met mijn zoon's weet je niet wat je ziet.De één is nog gekker als de ander.Hier zou misschien van de Porsche's verandering in kunnen brengen.
Kees Bosman, Akersloot  | 12:23 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee joh, laat ze in zo'n leuke belastingvrije VW 7-Up gaan rijden. Stuk goedkoper en voor het resultaat maakt het niets uit.
Appie, Nederland  | 08:47 | 22.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Xie niet in waarom. Met toepassing van de juiste opsporings methodieken en inzet van de politie waarvoor ze zijn is dat stukje symbool werking overbodig.
Erik, Zeewolde  | 21:24 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Absoluut niet als je weet hoe duur het was om deze auto's op de weg te houden met hun kilometrage. Gewoon n rappe diesel. Nu maakt elk merk snelle auto's een audi S4 of n volvo V50 moet volstaan. Willen ze iemand aanhouden dan roepen ze een collega op die verder rijdt maar op. Macho gedrag op kosten van de belastingbetaler!!
Jan op de Zent, Driebergen  | 21:22 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nergens voor nodig, politie geeft zelf aan dat er niet meer hard gereden kan worden om onnodige slachtoffers te voorkomen tijdens achtevolgingen. Oude emoties komen boven laten leiden door emotie is geen politiezaak. Oude RP porschgroep werd destijds "Circus"Vogel genoemd, de opperbaas van de RP Driebergen was genaamd Vogel, deze man maakte er een groot circus van om de politiek te Den Haag ervan te overtuigen dat jaarlijks het budget verhoogd diende te worden voor de Rijkspolitiepost Driebergen
Robert de Jong, Arnhem  | 21:03 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tuurlijk, deze auto's hebben de potentie om alle weggebruikers bij te houden en voorbij te rijden en dan staande te houden. Iedereen weet dat Porsche's sneller zijn en dat daar niet mee valt te spotten.
Pieter Thorbecke, Purmerland  | 20:58 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal voor. Dan zetten we ons weer eens internationaal op de kaart. Maar dan in zwarte Honda's S2000, met een piepkleine donkergrijze 'MJ'-sticker achterop.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Bob, Broek  | 19:51 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja lekker terug laten komen, ziet er veel beter uit als zo' n Megcedes invalide wagen, heeft ook een stukje uitstraling
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Merlin Weber, veghel  | 19:20 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja lijkt me een goed idee, maar voed het politiekorps ook weer een beetje op, vroeger hadden ze manieren maar nu ??????????? Vind het niet fijn door een jochie van net twintig met JÙ aan gesproken te worden !!
Gijsko Monserra, Moraira  | 19:17 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja, de Politie Porsche moet terugkeren, alleen dan in Boxster of Cayman uitvoering aangezien die beter en goedkoper zijn dan de 911.
Kristiaan, Den Bosch  | 19:03 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wij hebben geen sportwagens nodig om ons werk goed te verrichten, dit gaat weer helemaal nergens over! Politie in Porsches. Waarom niet in ferrari's of lambo's? Laat ze het geld alsjeblieft aan betere projecten uitgeven. Alsof wij met 300 moeten gaan rijden.....
Coolen, Politie Limburg Zuid  | 18:11 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nee,natuurlijk niet . ik wil ook wel een porche rijden voor m,n werk,maar dat kan ook niet, en trouwens zeker van onze belasting centen? wat is er mis met een vw,opel of ford?
jan hen, elburg  | 18:08 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja,natuurlijk.Als respect wil afdwingen van de Medea's gebruiker kan het niet anders.Vroeger lette je wel op oom agent in zijn bolide. Van verre herkenbaar,dus je lette wel op.
Gerrit vos, Numansdorp  | 17:47 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
als ze dat willen moeten ze ook een beter systeem verzinnen voor het aannemen van personeel ,want dit staalt niks uit
t v, hv  | 17:45 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee gooi ze maar op de fiets kost al genoeg al die bezuinigingen dus ook daar bezuinigen desnoods een toyota aygo zijn ze helemaal van de pot gerukt
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Peter, adam  | 16:54 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Beter een audi a4 3.o tdi heeft vierwiel aandrijving en er kunnen spullen mee genomen.Is goedkoper met brandstof want hoeveel kilometer wordt er in een porsche per dag gereden.
Bas , Purmerland  | 16:37 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja want het is naast een hel snelle auto ook nog eens een heel onderhouds vriendelijke en betrouwbare auto. Dit merk is echt betrouwbaarder als een Toyota. Als VAG liefhebber onderken ik dat :) Men moet er wel in kunnen rijden anders heb je er nog weinig aan. De Porsche is gewoon de beste sportwagen ter wereld die je dagelijks kan gebruiken. Daar kan geen Italiaans in elkaar geprutste Ferrari tegenop.
VAG uber alles, Apeldoorn  | 16:25 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee natuurlijk niet. Van onze centen Porsches kopen. Dat gaat toch nergens over. Belachelijk.
Lars, 't Ver  | 16:00 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
de kern is niet de auto waarin de agenten rijden, maar hun optreden. Het optreden in onopvallende auto met spijkerbroeken en T-shirts aan (ziet er niet uit) ; ook het tutoyeren straalt dus juist geen enkel gezag uit. Dichter bij de burger willen staan, vraagt juist respect door correct optreden. O ja, graag dat belerende toontje thuislaten. Groot verschil met de politie in de USA of in de UK : die stralen gezag uit. De mensen maken het verschil ; niet een snellere auto !
Fred, Friesland  | 14:53 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja natuurlijk Hoeft geen 911 te zijn, een standaard boxter is in de handen van een getraind bestuurder indrukwekkend genoeg Porsche is binnenkort toch onderdeel van volkswagen, dus valt het ook onder de aanbesteding Eindelijk iets om naar uit te kijken als klpd asnkomt
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
a3volvo, Rotterdam   | 14:19 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De Porche Politie mag terug keren met de zelfde felle kleuren , zeer preventief. Je ziet ze van ver aankomen . Zeer goed.
J.P van Schaik., Heesch.  | 14:14 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De Porsches werden vooral gewaardeerd door het open karakter van de targa waardoor de agenten meer contact met de buitenwereld hadden door hun beter zichtbaarheid. Nu zou er dus voor de open 911 gekozen moeten worden. De kosten waren ook beduidend minder dan andere snelle auto's die de KLPD gebruikt heeft (o.a. Volvo's en Nissans) door de hogere kwaliteit en lage afschrijving.
Hans, Rozenburg  | 13:51 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Liever vandaag dan morgen!
Ferdi, Pijnacker  | 13:27 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja die moet terug komen op de nederlandse wegen, daar kun je respect mee afdwingen.
willem cornelissen, eindhoven  | 13:21 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja, natuurlijk. Ik als Porsche liefhebber vond het altijd heel mooi om ze rond te zien rijden, en het had machtsvertoon evenals de C10. Dat waren pas auto's. Even snel erachteraan, dat kun je met het busje wel vergeten, ik denk ook dat er minder schade ontstaat omdat de Porsche zeker bij hogere snelheid een veel betere wegligging heeft.
A. van Wijnen, Bergambacht  | 13:10 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Laat ik het zo zeggen, het maakt meer indruk dan een VW Golf of een Volvo V70. Met beide auto's is niets mis maar een Porche daar wil je niet tegen racen.
ejb, Gestel  | 13:10 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Donderstraal op met de Porsches voor de Politie. Op de fiets moeten ze !
Al, VA 22039  | 13:01 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Natuurlijk moet die terugkeren! Misschien als Boxter maar dan ook met de werkwijzen en het optreden zoals dat bij de Algemene Verkeersdienst (AVD) gebruikelijk was : netjes voorstellen, naambordje op, opvoedend optreden (niet altijd verbaliserend), niet tutoyeren naar het publiek en tevens het credo van de oud-commandant van de AVD aanhouden : "het publiek is niet onbehouwen; het reageert domweg op de handelwijze van de diender. Het respect voor de politie zal erdoor toenemen. Redactie algemeneverkeersdienst.nl
A. Goumare, Arnhem  | 13:01 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja, voor verkeesovertreders sneller aan te pakken. Om snel ter plaatsen te kunnen zijn bij calamiteiten.
hans, leiden  | 13:00 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
al draagt een aap een gouden ring ,het is en blijft een lelijk ding . laten ze eerst eens echte gezagdragers aannemen en opleiden . mensen die echt eer van hun werk hebben doordat ze zich niet aan opgelgde quota en onzinverhalen moeten houden
aribsg, utrecht  | 12:59 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja, ik vind het een goed plan dat de porsche brigade weer op de weg komt. Zij kunnen allert reageren op gevaarlijke situaties, het toomt het asosiale rijgedrag van sommige bestuurders in.En het dwingt ook respect af op de snelwegen naar de overige verkeersdeelnemers.
Dussy, Julianadorp  | 12:54 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
juist heel erg goed want dan heb je ook meer controle .en beter over zicht.
t.ruijg, zoetermeer  | 12:51 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Lijkt me in de huidige crisi niet sociaal verantwoord , roept eerder agreesie dan respect op. Hier in frankrijk hebben ze ook"high speed interception vehicles" (megane en subaru WRX) maar alleen 2 per regio. Als de mensen weten dat deze autos worden gebruikt rijd iedereen ineens heel braaf. Misschien een idee voor Nederland , niet duurder maar effectiver and random inzetbaar.
alex brusselaars, scionzier, Haute Savoie  | 12:50 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
er zjin genoeg snelle auto's onopvallend dus niet
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
UMIT , oldenzaal   | 12:43 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kan heel goed een goedkopere van een ander merk zijn. Moet natuurlijk wel iets kunnen. Belamgrijk is de kleur en de uitstraling van auto en politiemensen. Geen "wijsneusen" maar agenten die de mensen wijzen op hun fouten, zodat ze er wat van leren. Alleen een procesverbaal schrijven, kan "Jan met de pet"ook wel.
j. mulderij, apeldoorn  | 12:39 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nergens voor nodig, belastinggeld kan ook anders besteedt worden, tegenwoordig zijn er ook andere (serie-)modellen die erg snel zijn en die zijn een stuk goedkoper.
edwin, ede  | 12:26 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Prima idee, maar dan ook de Chevrolet C10 terug in Rotterdam!
Ben, Utrecht  | 11:53 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Laat maar komen, dan zien we er tenminste weer als 'politie' uit in plaats van onderuit te hangen in die gewone luxewagens met een zwaailicht.
Gompie, Zoetermeer  | 11:48 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja natuurlijk! Toen ik gisteren met mijn 32 jaar oude 928s langs Porsche centrum Gelderland tufte zag ik hem al in de etalage staan, LOL.
Peter Visser, Westzaan  | 11:46 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik vond de Volvo 850,s van de KLPD veel spannender. Effectief waren deze rijdende bakstenen net zo snel en veel minder opvallend. En aanzienlijk minder prijzig dan de Porsches.
jop67, Emmen  | 11:42 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dan zie ik de heren liever in Aston Martin rijden. Wordt het toch nog leuk op de weg.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Edwin, hilversum  | 11:32 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja, dan krijgt de politie misschien nog iets van respect, terug.?!?!
Veneberg, Echt  | 11:25 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dan kopen wij ferrari's
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
mrbingpong, Emmen  | 11:19 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De politie heeft tegenwoordig geen greintje gezag meer en dat wordt echt niet beter als ze in een Porsche de filmsterren gaan uithangen. Dus onnodige geldsmijterij.
Jan, Velp  | 11:01 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
IK rijd een RS6 R (mtm) dus moeten ze wel een tje met voldoende pk's nemen....... Stond laatst naast een Volvo van ze..... Ja dat was jammer voor ze........
Audi, Audi  | 11:00 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja ,dan kunnen we weer heren bij de politie verwachten die verstand hebben van wat er gebeurd op de weg en niet altijd meteen bekeuren. en kunnen ze beter de snelheids duivels pakken die ze nu moeten laten gaan.
h.gorlee, Werkhoven  | 11:00 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Jammer, maar die tijd is voorbij. Als het verkeer voortdurend vaststaat, is er geen supersnelle wagen nodig. Scooters en een heli voor noodgevallen zijn meer op hun plaats. En het image van Bromsnor is allang niet meer wat het toen was, en rechtvaardigt zeker geen luxe uitgaven.
Natasja, Deventer  | 10:57 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En de Lada dan?
m van Loon , w.a.z.  | 10:49 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
maar wel met een groen label of een lang verlengsnoer
Han, Amsterdam  | 10:48 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
paard en wagen weer terug !
ome nico, ijmuiden  | 10:45 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
een Porsche 911 is een veel exclusievere en duurdere superauto dan in de jaren 80. Ik denk dat er genoeg andere snelle wagens zijn waar ze mee op weg kunnen.
Ed , Dubai   | 10:37 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zit te denken aan een politie-Dacia.
Eric, Schagen  | 10:18 | 21.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
MEMBER OF INTERNATIONAL JURY:
car_of_the_year
engine_of_the_year
Autovisie 10 ligt nu in de winkel!
Bestel het magazine nu online of
neem een abonnement op Autovisie