*

Zoeken
  Zoeken met  
za 25 feb 2012, 07:00 48

Rechter verbiedt administratiekosten boete

AMSTERDAM -  De overheid mag bij geldboetes geen administratiekosten in rekening brengen. Dat blijkt uit een uitspraak van de kantonrechter in Amsterdam van vorige week. Moet justitie nu de administratiekosten teruggeven? Wat vindt u?

"Justitie moet de administratiekosten van verkeersovertredingen terugbetalen."




Verstuur

De rechtszaak was aangespannen door Bernd van der Meulen, hoogleraar Recht en Bestuur aan Wageningen Universiteit. Hij had een boete van 99 euro voor een snelheidsovertreding gekregen. Die betaalde hij, maar hij tekende bezwaar aan tegen de 6 euro aan administratiekosten. Die zaak heeft hij gewonnen.

Laat hieronder uw reactie achter.

Reageren niet mogelijk.

Weekendabonnement
Proefabonnement?

Volg ons ook op Facebook, Twitter en Hyves.

Autovisie voor autonieuws, testverslagen sinds 1956, evenementen, aankoopinformatie en nog veel meer.


HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
De overheid legt de boetes op en moet uit het innen van de boetes,de administratiekosten hier uit verrekenen. Dit is de zoveelste geld klopperij van de overheid, Dit heeft niets temaken met handhaving van de verkeersveiligheid.
A.A.A.Schaafsma, Almere  | 10:08 | 07.03.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
op dit moment staat er in de beschikking: "u kunt geen beroep instellen tegen de administratiekosten" is dit sinds de uitspraak of is dit nieuw? Al met al heeft het dus blijkbaar geen zin om deze actie in te zetten?
Jansens, Groningen  | 15:03 | 03.03.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vind ik prima, maar ik denk dat alle boete's gewoon 6 euro duurder worden, dus je schiet er weing mee op!
G. Pasanea, Den Haag  | 12:18 | 02.03.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik snap wel dat ze dit erbij doen want als je een bekeuring voor snelheidsovertreding van bv 6 km krijgt zijn de kosten vele malen hoger dan dat de boete uiteindelijk is. Dus met de administratiekosten komen ze er nog een beetje uit. Maar het klopt weer van geen kant.
ontevreden weggebruiker, huizen  | 12:25 | 29.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is natuurlijk ook te gek voor woorden, maar onze overheid zal zoals bekend niets nalaten om zijn burgers te bestelen om de kas kloppend te maken. Als mijn winkelier dit flikte kon hij snel zijn biezen pakken; een Nederlandse ambtenaar is net een pitbull en zal zich met hand en tand blijven verzetten en nooit zijn verlies erkennen. Hier in Duitsland zou hij geen leven meer hebben.
J. Bieleveld, Oberlangen  | 11:43 | 29.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eindelijk een rechter met visie!!! Het is te gek voor woorden.
Andre, Vledderveen  | 16:50 | 28.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is een grote dieven bende, heb de draden al door geknipt van de claxon raak je die per ongeluk aan kost dit je 350 Euro als meneer agent dit hoort….waar hebben we het over. Graai volk.
sam, zoetermeer  | 09:44 | 27.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Maak je toch niet druk, over een jaar is het totale chaos in Europa, en betalen we lekker helemaal niks meer voor een overheid.
Gosse Ongemak, Gorredijk  | 09:27 | 27.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is helemaal leuk als je een sanctie krijgt opgelegd bij een Lease-auto. De boeven bij Dutchlease rekenen over het sanctiebedrag, plus adminstratiekosten van de overheid, ook nog eens hun eigen administratiekosten!
JK, Nootdorp  | 08:57 | 27.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
plus rente.
Ben, Den Haag  | 19:19 | 26.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
vinden die dieven niet genoeg wat ze ophalen
ka, rotterdam  | 19:07 | 26.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ach, dan worden de boetes volgende jaar toch ¤ 10 duurder!
René, Almere  | 18:04 | 26.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
het lijkt mij nu wel een duidelijke zaak dat wij allemaal deze kosten niet meer hoeven te het is alleen erg lullig dat we jaren deze kosten wel hebben moeten betalen dus de overheid doet dingen buiten hun boekje om.
Joke, amsterdam  | 17:55 | 26.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als in hoger beroep ook de administratie kosten worden verboden dan is er een week later opeens een nieuwe wet die het toestaat om administratiekosten (met terugwerkende kracht) in rekening te brengen. Alleen met dingen die geld kosten is de overheid snel met nieuwe wetten; dat zag je ook met de ID-kaart
Ik, Rotterdam  | 17:41 | 26.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Rechtvaardig genomen zou terugbetalen juist zijn. Maar de belastingbetaler draait voor de terugbetalingskosten op.Hoeveel zijn die? Als wet aangepast wordt dat je wel in beroep kan tegen die 6¤,blijft het verschuldigd.Wie wil kosten,moeite en tijd spenderen voor 6¤ (aftrekbare) kosten,behalve een professor die het doet om het principe.Boete fiscaal niet aftrekbaar, admkosten wel.Veel gedoe om niks.
Peter, België  | 15:59 | 26.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zolang er mensen in Nederland lopen die het heel fijn en nodig vinden vinden dat er voor elk flauwekul bekeurd moet worden en ook op die politici stemmen die daaraan meewerken blijft Nederland een land waar het vermaak ten koste van andere voldoening geeft.
M van Loon , wijk aan zee  | 13:19 | 26.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kunnen we aub gewoon helemaal stoppen met deze geldklopperij. De hoogste boetes in Europa en geen enkel aantoonbaar verband met de verkeersveiligheid. Gewoon een verkapte belasting!
Koos, Rotterdam  | 12:02 | 26.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
logisch, maar zorg ervoor dat u geen bekeuring krijgt, dat "brengt" veel meer op.
wh van ottele, berg en dal  | 11:36 | 26.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Of deze uitspraak voldoende is om deze kosten, op termijn, te kunnen tegenhouden? Overigens geweldig werk.......
Albert, Elst  | 20:10 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
kreeg verleden jaar een bekeuring van een parkeerwacht die gepromoveerd was tot BOA omdat ik de vuilnis te vroeg buiten zette (zondagavond laat ipv maandagmorgen) : ¤ 90 + ¤ 6 administratiekosten; had ¤ 90 betaald en na een paar weken en een dreugbrief van het bekende Justitieel Incassobureau gehad dat de resterende adm. kosten via een deurwaarder geind zou worden, de kosten zouden dan op kunnen lopen tot minimaal ¤ 800 (!!!)....
albert, hilversum  | 17:16 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Onlangs is gebleken dat de boetes in Nederland de hoogste zijn en met die 6 euro administratiekosten tezamen wordt de bevolking toch op een legale ultieme manier bestolen.
L. Reith, Roosendaal  | 16:49 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Die EUR 6 administratiekosten was ook gewoon bedoeld als een extra verhoging van de boetebedragen (dus meer opbrengsten), maar dan onder een 'creatief' nieuw etiket. Ben benieuwd of de bedenkers van die kosten het normaal zouden vinden als zijzelf bij iedere factuur een bedrag van EUR 6 extra moeten betalen voor administratiekosten... Maar Justitie zal wel weer een gaatje weten te vinden om onder deze uitspraak uit te komen, bijvoorbeeld via een reparatiewet.
RJD, Amsterdam  | 15:51 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
terug betalen natuurlijk er wordt al genoeg onterechtte betalingen geeist door de overheid we worden al genoeg leeg geknepen.denk maar eens aan hondenbelasting bij wet verboden om op gezelschapsdieren belasting te heffen.en de waanzinnig hoge belasting door overheid op 1 liter bezine 1 euro per liter de duurste benzine in heel europa. schandalig wij s;ikken te veel we zouden is meer moeten protsetsteren net zoals ze in Frankrijk doen
de bruijn, dodrechtr  | 15:16 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is juist dat er geen administratiegeld wordt geheven, dat is moderne diefstal.
W.van Diermen, Ede  | 14:00 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terecht, Straks komt er ook nog btw overheen..Genoeg is genoeg.
f.franssen, Hoorn NH  | 13:12 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De rechter heeft met dit verbod een uitstekende beslissing gegeven, het is volstrekt van de zotte, dat de staat aan de burger administratiekosten oplegt over een (terechte) sanctie. Naar mijn stellig oordeel is voor dat opleggen geen enkele wettelijke basis. Het is gewoon geldklopperij en de facto een onrechtmatige overheidsdaad.
mr H.G.J.E.Plagge, Hintham (Gem.'s-Hertogenbosch)  | 13:00 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ze niet uitkeren,dan verekenen met eventuele toekomstige boete.
almeerder, almere  | 12:57 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wanneer komen we ook eens mwt zijn allen in aktie tegen die belachelijke brandstofprijzen. Daar betalen we een veelvoud van 6 euro!
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Roger , Amersfoort   | 12:34 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terug betalen van die ¤ 6.00 waarom ??? Dat ze nu niet meer geheven mogen worden vindt ik prima maar terug betalen hoef niet. Waarom niet ??? Jullie hebben ze toch gewoon betaald en geen bezwaar aangetekend. Tekent er eindelijk ene bezwaar aan en wil half nederland zijn ¤6.00 terug, maar zelf beroep aantekenen ho maar....................
Appie, Beek  | 12:17 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Niet terug geven aan de burger, maar overmaken aan de de Grieken, hebben zij ook een keer een extraatje.
Hans Omo, Waspik  | 11:46 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
uiteraard terugbetalen, boetes zijn al belachelijk hoog.
jw kuit, Sittard  | 11:23 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben het helemaal eens met deze uitspraak. Ik vraag toch ook geen 6 euro als ouders reageren op strafwerk, waardoor ik soms uren aan de telefoon moet hangen! Schrijf a.u.b. hoe je dit terug kunt vorderen, want de boetes gaan ondanks de inflatie wel steeds omhoog.
Diny de kam-Schippers, HALSTEREN  | 10:59 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit doet mij denken aan de perikelen rond de ID kaart, niemand krijgt een cent terug en er wordt op zéér korte termijn een wet uit de hoge hoed getoverd zodat men toch gewoon betalen moet.
Hein Bonneregen, onder een brug  | 10:57 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
direct met ZES euro terugbetalen, alles zo rechtvaardig als de gewone belasting ook.
lousberg, vaals  | 10:43 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Graag, daar kan ik de rest van mijn leven van leven.
Hugo Van Mulligen, Voorschoten  | 10:36 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
volkomen mee eens . dit is-was- gelegaliseerde diefstal
anema, kimswerd  | 10:28 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een wijs oordeel! Verkeersboete is onderdeel van het strafrecht en heeft op sommigen zelfs een preventieve en opvoedkundige invloed! Administratiekosten zijn typisch voor de Nederlandse kruideniersmentaliteit! Wat volgt? Bijdrage reinigen politiepet ¤ 1,50? Training communicatieve vaardigheden parkeercontroleurs ¤ 5,-? Nu wel graag met terugwerkende kracht terugbetalen!
André van Dijk, Delft  | 10:00 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Terecht is dit door de rechter verboden. Nog even en er komt ook nog BTW op. Net als over de belasting die al in de benzineprijs zit, waar je ook nog BTW over die belasting betaald
Ton Lameijer, Zaandam  | 09:41 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Boete's voor het rijden onder invloed kan bv naar 25.000 per overtreding. Misbruik van kinderen of in het bezit hebben van kinderporno kan naar 100.000 euro per foto en of film. Miskleunen van top ambtenaren, ministers en dergelijke kunnen naar 1 miljoen euro per geval. Hier valt nog wel wat te halen. Maar ja VVD/PVV vallen kun eigen vriendjes niet aan.
Carll Sijpkes, Overdinkel  | 09:24 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja natuurlijk dat in toch onrechtmatig verkregen geld? oplichtings praktijken zijn het ik heb ook een aantal keren die administratie kosten moeten betalen maar ik gaat ze ook terug vragen
rick, enschede  | 09:19 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
terug geven ze krijgen al het geld van de boete,zal helaas niet helpen tien min te laat bij je auto terug 60 euro boeten,net uit duitsland terug daar koste het 5 euro ja echt 5 euro
peter, almere  | 09:01 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Applaus voor deze "oprechte"rechter. Nu wij toch bezig zijn, moet ook de z.g. boete van 33 euro worden gestopt en terug betaald aan mensen met betalings-problemen van hun oplopende Ziekte-kosten premies.95% is geen WANbetaler.3x geen 33euro kunnen betalen,de deurwaarder met 85euro.De basis-premie is dan al met 20euro verhoogt en de premie ZZ wordt al ingehouden door loon-beslag. Schrijf maar naar Den Haag, geen antwoord van alle partijen. Mafia praktijken
Cor Wils, Amsterdam  | 08:59 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
mooi dat deze man gelijk heeft gekregen. de boete `s in nederland zijn zó idioot dat je amper meer naar buiten durft, want het risico na een dagje stappen een faillisement aan te vragen is wel héél érg groot .. dus liever boete `s naar inkomen en opzouten met die admin kosten
han v mourick, dordrecht  | 08:56 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het betreft hier een bedrag voor het boekenfonds. Hiedoor kunnen we in Nederland schoolkinderen gratis schoolboeken geven op school. Noem het dan ook zo! Denk dat er dan minder mensen bezwaar tegen zouden hebben.....bij elke bekeuring dus ook een duit in het goede doel zakje. Niets mis mee. Administratiekosten zitten al in de hoogte van de sanctie
Harry, Nijkerk  | 08:43 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nou dan krijg ik nog geld terug!!
Hard, Rijder  | 08:26 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik vind dat de overheid echte te ver gaat me het opdringen van sanctie aan burgers die geen kans maken op hun gelijk te halen bij de oveheid in dit geval Min. v. Veiligheid en Justitie. Zo heb ik er nog meer van laat deze meneer als het kan contact met mij opnemen. Heel graag.
A.R. Tielak, Leeuwarden  | 08:18 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Belachelijk,die mensen bij het CJIB worden al betaald door de belastingbetaler. Krijgen ze loonsverhoging hierdoor of zo. De boetes zijn al hoog genoeg en in sommige gevallen zelfs te hoog naar mijn idee,heeft vaak niks meer met veiligheidsverbetering te maken maar gewoon de kas van de staat vullen. Netjes dat geld terug geven aan de burger met terugwerkende kracht.
Erwin van Bussel, Rotterdam  | 08:11 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik zeg terug betalen,onterecht verkregen geld dus duidelijke zaak,eigenlijk net als men rente krijgt over terg te betalen belasting geld.
R de Gast, Rotterdam  | 08:04 | 25.02.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
MEMBER OF INTERNATIONAL JURY:
car_of_the_year
engine_of_the_year
Autovisie 10 ligt nu in de winkel!
Bestel het magazine nu online of
neem een abonnement op Autovisie