Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: AFP
di 08 jan 2013, 09:48 52 reacties

Washington vindt elektrische auto's té stil

WASHINGTON - 

Elektrische auto's moeten van een kunstmatig geluid worden voorzien, omdat voetgangers en fietsers ze anders niet aan horen komen. Dat vindt NHTSA, het Amerikaanse overheidsagentschap voor verkeersveiligheid, dat daarvoor een wetsvoorstel heeft ingediend.

Elektrische en hybrideauto's zijn veel stiller dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Vooral bij lage snelheden zijn ze daardoor moeilijk te horen. Daarom moeten ze als het aan NHTSA ligt binnenkort een minimum aan geluid voortbrengen. Daaruit kunnen andere weggebruikers hun aanwezigheid, plaats en richting afleiden. Dat kan jaarlijks tientallen verkeersdoden en duizenden gewonden schelen, schat de organisatie.

Blinden

„Veiligheid heeft onze hoogste prioriteit”, aldus minister Ray LaHood van Transport. „Dit voorstel zal iedereen helpen veilig gebruik te maken van onze wegen en straten.” Vooral blinden en slechtzienden zouden erg met de nieuwe regelgeving geholpen zijn, aldus zijn departement.

Ook in de autobranche kan de maatregel, die slechts een paar tientjes per auto hoeft te kosten, op begrip rekenen. „Er valt moeilijk tegen te redetwisten. Ik weet zeker dat wij allemaal op een zeker moment de angst hebben gevoeld om door een Prius te worden getroffen”, zei een analist tegen persbureau Bloomberg.


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
afbeelding van JdG
08-01-2013, 18:51
JdG
Grappig, de historie herhaalt zich. Toen men in een grijs verleden massieven rubber banden om de wielen van rijtuigen ging leggen om de rit wat comfortabeler en met minder herrie te kunnen maken, is dat enige tijd verboden geweest, de mensen schrokken van een koets die men niet had horen aankomen. Na enige gewenning is het later gewoon toegestaan. Overigens toch geen rocket science om de auto een beetje meer geluid te laten maken? Als je mensen daar een plezier mee kan doen, waarom niet.
  • 0
  • 0
afbeelding van lindie
08-01-2013, 17:22
lindie (gast)
vroeger maakten we in de spaken van het voorwiel met een leeg schoensmeerdoosje en een houten wasknijper en een weckring ter bevestiging een soort ,,klapperdoos"dat maakte zoveel geluid dat het euvel van niet horen aankomen meteen verholpen was . men zegt wel eens dat het oude terugkeert dat blijkt hier wel.
  • 0
  • 0
afbeelding van Durk
08-01-2013, 16:08
Durk (gast)
Het is niet goed, of het deugt niet... Tjongejonge, wat leren we als kind: VOOR het oversteken eerst naar links, dan rechts en weer links kijken en dan pas oversteken.' What's next?..
  • 0
  • 0
afbeelding van Gupje
08-01-2013, 15:54
Gupje (gast)
Rijdend op een electriche scooter maak ik altijd gebruik van toeter als ik achter een bejaarde op fiets rij en wil inhalen......Zou heel goed begrijpen dat ze me niet horen.
  • 0
  • 0
afbeelding van DavyDuck
08-01-2013, 15:29
DavyDuck (gast)
Een NightRider-achtige zwaaiend licht met zoemer zou een oplossing kunnen zijn.
  • 0
  • 0
afbeelding van Daytona
08-01-2013, 15:02
Daytona (gast)
Gewoon uit je doppen kijken als je aan het verkeer deelneemt, dus niet aan de telefoon als je op de fiets zit, niet aan de telefoon als je op straat loopt en ook niet in de auto en dan komt het best goed. Ik zou het heerlijk vinden als je het verkeer ineens niet meer zou horen wat langs je huis raast.
  • 0
  • 0
afbeelding van Rob Grunn
08-01-2013, 14:31
Rob Grunn (gast)
Kinderen reden vroeger toch met een kartonnetje tegen de spaken van de fiets om een motor geluid na te bootsen, z9iets moet ook op elektrische auto’s komen net alsof het een echte auto is.
  • 0
  • 0
afbeelding van miss
08-01-2013, 14:30
miss (gast)
Wat een rare reacties allemaal. Ze moeten maar gewoon opletten etc? Mensen zijn gewent om auto's aan te horen komen. Zo stopt een blinde man met blindegeleidenhond automatisch als die een auto hoort naderen. Een hoek of scherpe bocht, waar je niet kan zien of er wat aankomt? Je luistert altijd eerst of er iets aankomt. Kom op zeg, deze auto's hoor je serieus gewoon bijna niet en het is zeker gevaarlijk!!
  • 0
  • 0
afbeelding van itha
08-01-2013, 14:23
itha (gast)
als priusrijder heb ik 1 camera en piep voor achteruit vooruit let ik zelf heel goed op genietend van de stille motor en verstaanbaar 1 gesprek voerend het vereist wat oplettendheid mijnerzijds ten opzichte van telefonerende en grote koptelefoons zonder verlichting verkeersregels aan de laars lappende mede weggebruikers en snachts scheelt het ook met het autoverkeer maar dat heb ik en mn portomonaie er graag voor over!!u zult maar hardhorend zijn dan hoort u nix
  • 0
  • 0
afbeelding van Mee eens
08-01-2013, 14:18
Mee eens (gast)
Zelf een elektrische scooter maar het is inderdaad gevaarlijk ze horen je niet aankomen.
  • 0
  • 0
afbeelding van -Tom
08-01-2013, 13:58
-Tom (gast)
Hmmmmm..... ik herinner me die bumperstickers nog met 'Loud pipes save lifes'.
  • 0
  • 0
afbeelding van Willem de Vries
08-01-2013, 13:50
Willem de Vries (gast)
Ik fietst en ook goed opletten met verkeer en bovendien ben ik DOOF en kan niet horen bij auto aankomen, gewoon goed opletten meer niet. Elektrische auto gevaarlijk? flauwe kul.
  • 0
  • 0
afbeelding van Xanadu
08-01-2013, 13:30
Xanadu (gast)
Ga toch fietsen! Er hoeft helemaal geen geluid bij te komen. Fietsers en voetgangers horen beter uit te kijken. Zo eenvoudig kan het ook zijn. Dove mensen horen de auto`s nu toch ook niet? Kan het eens stiller worden, gaan ze wel expres geluid produceren. Amerika weer natuurlijk!
  • 0
  • 0
afbeelding van conrad
08-01-2013, 13:04
conrad (gast)
Je kan natuurlijk ook gewoon uit je doppen kijken iets wat velen niet doen. De fabrikanten van geluidswerende schermen zullen hier wel achter zitten. Je zou juist blij moeten zijn met bijna geluidloze voertuigen er is al herrie genoeg.
  • 0
  • 0
afbeelding van vandeventer3832
08-01-2013, 13:02
Het is beter helemaal te stoppen met dit type auto,elctrische auto's zijn extreem milieubelastend door de accu's(productie en afvoer). Bovendien zou het electriciteitsnet volledig letterlijk affikken tgv overbelasting als iedereen in zo'n links hobbywagentje gaat rondrijden. De CO2 die de auto zelf niet produceert komt wel uit de energiecentrales die doorgaans gestookt worden met fossiele brandstoffen. Bovendien is de opwarming van de aarde een natuurlijk verschijnsel en niet het gevolg van menselijk handelen. Stoppen dus voordat de accuberg niet meer te overzien is!
  • 0
  • 0
afbeelding van Willem Buitenland
08-01-2013, 13:00
Willem Buitenland (gast)
Onzin, pokke herrie is onnodig. Auto,s zijn redelijk hoorbaar als ze rijden. Banden, motor en transmissie geluid (jawel, ook electrische auto´s) en zo. Bestuurders hebben claxons om onoplettenden te attenderen. Onoplettenden moeten hun probleem verder ook oplossen. Het verkeer is niet de slaapkamer.
  • 0
  • 0
afbeelding van Ruud66
08-01-2013, 12:56
Ruud66 (gast)
OK dan maar een fietsbel aan de linker buitenspiegel.
  • 0
  • 0
afbeelding van gebruiker-2782931
08-01-2013, 12:54
Ik rij in een gewone auto en als ik mij aan vereiste snelheid houd in de stad produceert deze een minimum aan geluid. Als je dan toch niet oplet of je eigen niet aan de verkeersregels houd loop je het risico plat gereden te worden. Dat doven hier last van kunnen hebben waag ik te betwijfelen omdat deze mensen waarschijnlijk al beter opletten. Ik ben nl. zelf ook bijna doof. Het lijkt mij ook dat blinden niet zomaar oversteken omdat zij niets horen aankomen. Het hele verhaal is waarschijnlijk verzonnen door iemand die ziende blind is.
  • 0
  • 0
afbeelding van aaaaaanton
08-01-2013, 12:36
aaaaaanton (gast)
Waarom niet een bewegings-sensor voor blinden en slechtzienden?
  • 0
  • 0
afbeelding van Ricky
08-01-2013, 12:10
Ricky (gast)
Ik stem voor het geluid van paarden hoeven! :-)
  • 0
  • 0
afbeelding van V.Puntjes
08-01-2013, 12:08
V.Puntjes (gast)
De wereld op zijn kop. Wees blij dat die dingen zo stil zijn. Geloof me, dat went heel snel. Het vraagt gewoon enige aanpassing en gewenning. Dan moet je maar leren uit je doppen te kijken. Alsof de fietser en voetgangers sowieso nog iets horen met hun ipods en iphones. Herrie toevoegen, hoe haal je het in je hoofd....
  • 0
  • 0
afbeelding van s
08-01-2013, 12:07
s (gast)
wat een flauwekul laat de voetgangers en fietsers, die vaak als een bezetene door het verkeer vliegen, maar is een keer leren uitkijken en dan nog maar niet te spreken van de skaters! ja idd voor blinden is het lastig maar maak die beter zichtbaar voor de automobilist door bv een fluoriderende stok met led lampjes o.i.d.
  • 0
  • 0
afbeelding van -een sarcastische 70 plusser.
08-01-2013, 12:03
-een sarcastische 70 plusser. (gast)
Het moet ook allemaal herrie maken tegenwoordig en dat terwijl de stilte in de natuur zo overweldigend weldadig is! Ik zoek dan ook regelmatig de stiltegebieden op, heerlijk!
  • 0
  • 0
afbeelding van RichardG
08-01-2013, 11:58
RichardG (gast)
Laat de voetgangers/fietsers eerst maar eens minder op de MP3 speler/telefoon letten/luisteren, daar zit hem het probleem denk ik.
  • 0
  • 0
afbeelding van - Astrid R
08-01-2013, 11:53
- Astrid R (gast)
Leer fietsers en voetgangers eerst maar eens uit te kijken, dat zou al een hoop schelen. De capriolen die deze weggebruikers uithalen, is vragen om ongelukken. En vergeet dan ook niet om telefoneren en muziek luisteren te verbieden, zodat ze hun aandacht bij het verkeer kunnen houden.
  • 0
  • 0
afbeelding van Annemarie
08-01-2013, 11:46
Annemarie (gast)
Helemaal mee eens! Ook op een parkeerterein hoor je de elecktrische auto's niet en dan is gevaarlijk!
  • 0
  • 0
afbeelding van Gangnam Style
08-01-2013, 11:45
Gangnam Style (gast)
Een auto aan zíen komen is toch voldoende? Maak alle andere auto's gewoon wat stiller, maakt ons ook alerter. We hebben geleerd om naar links en rechts te kijken als we over willen steken.
  • 0
  • 0
afbeelding van G,Weten
08-01-2013, 11:43
G,Weten (gast)
Dank zij de enorme geluidssterkte van de in de disco;s gebruikte muziek is ruim de helft van de bezoekers half doof. Het aanbrengen van een geluidsmodule op zo'n stille auto heeft geen enkele zin, alle auto's zijn voor de meeste van eerdergenoemde mensen al geluidloos. Er is al genoeg herrie in onze maatschappij.
  • 0
  • 0
afbeelding van Jan Hardenberg
08-01-2013, 11:40
Jan Hardenberg (gast)
Weet je wat ik nog veel erger vind ? Dat veel van die leaserijders die een hybride auto hebben (geen bijtelling) GEWOON altijd op benzine rijden !!!! Dus zij rijden goedkoop en de lasten (belasting die zij niet betalen) komen voor onze rekening !!!
  • 0
  • 0
afbeelding van Gustaaf van Dijk
08-01-2013, 11:32
Gustaaf van Dijk (gast)
Ik rijd zelf al 7 jaar Hybride. Heb niet meer last van onoplettende voetgangers en fietsers dan toen ik nog diesel reed. Wel zou je elke auto met een zendertje uit moeten rusten en elke mp3 speler verplicht met een detector die een toetergeluid in de oordopjes laat horen bij naderende auto. Die dingen zijn gevaarlijker in het verkeer dan stille auto's. Nog simpeler is gewoon verbieden op straat.
  • 0
  • 0
afbeelding van auto
08-01-2013, 11:30
auto (gast)
Toch is het zo!! Levensgevaarlijk.Ik ben het er volkomen mee eens.
  • 0
  • 0
afbeelding van C.Maertzdorf
08-01-2013, 11:17
C.Maertzdorf (gast)
Laat de overheid ook eens beter nadenken over mensen die doof en of blind zijn!!!! Is hier ooit aan gedacht????? Dit had zowiezo Europees al geregeld moeten zijn. Wij burgers zullen maar niets zeggen over hoe er wordt gedacht over dit parlement.
  • 0
  • 0
afbeelding van P. Bakker
08-01-2013, 11:17
P. Bakker (gast)
Fietsers en voetgangers moeten gewoon weer leren om goed op te letten. Je moet niet op je oren vertrouwen maar op je ogen.
  • 0
  • 0
afbeelding van Ramon_çito
08-01-2013, 11:09
Ramon_çito (gast)
Kom nou... geluid bij electra kost stroom! Wel eens aangereden door een fietser? Die hoor je ook niet aankomen, wordt daar dan ook iets aan gedaan? Nee, bij veranderingen moeten mensen simpelweg wennen. Dat duurt een tijdje en dan weet iedereen het wel. Een doof persoon (en daar reken ik ook iedereen met een iPod toe) kijkt ook beter uit.
  • 0
  • 0
afbeelding van de kok met ck
08-01-2013, 11:08
de kok met ck (gast)
waarom te stil, dit snap ik niet volgens mijn inzien moet je als voetganger of als medeweggebruiker altijd goed kijken dit heeft niks met geluid te maken want een fietser maakt ook geen lawaai.dus gewoon goed kijken als je ergens oversteekt je moet je houden aan de verkeersregels en dat heeft niks te maken met het geluid, hand uit steken, kniperlicht uit doen, enz.
  • 0
  • 0
afbeelding van jan.d
08-01-2013, 11:07
jan.d (gast)
Onzin weer. Het probleem is dat alle andere auto's te veel geluid, danwel lawaai (sportuitlaat) maken waardoor voetgangers en fietsers niet voldoende opletten in het verkeer. Pak dat als eerste aan.
  • 0
  • 0
afbeelding van piet053
08-01-2013, 11:01
piet053 (gast)
Lijkt mij dat de verkeersdeelnemers ff anders /beter moeten uitkijken,men is gewend op geluid af te gaan ( hoor niets op de fiets kan wel afslaan iedereen herkent dit ),dat moet dus veranderen naar echt uitkijken
  • 0
  • 0
afbeelding van mathieu
08-01-2013, 11:01
mathieu (gast)
Nou dat bedoel ik. Ik had een paar jaar geleden een electrische snorfiets maar ik heb hem weggedaan omdat fietsers en voetgangers mij niet horen en als je telkens moest toeteren werden mensen boos op je. Terwijl jij er niets mee bedoelt en hen waarschuwd. Ik heb altijd een soort bromgeluid willen hebben door middel van een ingebouwd geluidboxje, maar het is er nog steeds niet. Als het komt doe ik mijn benzinebrommer weg en koop weer een electrische snorbrommer.
  • 0
  • 0
afbeelding van Koos Boer
08-01-2013, 11:01
Koos Boer (gast)
Wat een gezemel weer. Straks wordt het straatbeeld vervuild door allerlei "customized" autogeluiden in plaats van dat het wat rustiger wordt. Als straks alle auto's elektrisch zijn, hoor je ze weer wél omdat ze niet meer wegvallen tegen het geluid van lawaaibakken.
  • 0
  • 0
afbeelding van anoniem8
08-01-2013, 10:53
anoniem8 (gast)
het piepje als de auto op elektra rijd moet ingevoerd worden je hoor ze niet aankomen.
  • 0
  • 0
afbeelding van oor
08-01-2013, 10:49
oor (gast)
Geen enkel voertuig zou geluid moeten maken. Elk ander geluid dan natuurlijke geluiden is er een te veel. Want daar zijn onze oren niet voor geschikt.
  • 0
  • 0
afbeelding van Hank Rees
08-01-2013, 10:49
Hank Rees (gast)
Maken auto's herrie dan is het niet goed en terecht, maar de voetganger en (brom)fietser moeten niet alleen luisteren maar vooral goed kijken en daar ontbreekt het aan. Dus ze moeten niet zeuren.
  • 0
  • 0
afbeelding van Michiel
08-01-2013, 10:41
Michiel (gast)
Lijkt me een goed idee. Ik kan mij heugen dat er enige tijd geleden een auto-tuner was die "bi-de-biep" geluid van de Jetsons had geinstalleerd op een electrische auto. Wellicht goede handel drive-tones ipv ring-tones.
  • 0
  • 0
afbeelding van Simon van Callandt
08-01-2013, 10:35
Simon van Callandt (gast)
Leuk, dan kan ik mijn elektrische Smart voorzien van een Ferrari Soundtrack. Uiteraard, gelijk bij een disco lichtorgel, aangestuurd door het 'gaspedaal'.
  • 0
  • 0
afbeelding van a.d.
08-01-2013, 10:34
a.d. (gast)
sjongejonge .. typisch 'elk voordeel heb ook z'n nadeel': waarom duurt het altijd minimaal 2 jaar voordat beleidsmakers het muntje een keer omgedraaid hebben..
  • 0
  • 0
afbeelding van Pluto
08-01-2013, 10:28
Pluto (gast)
Ik zou eerst beginnen met het verbieden van koptelefoons en de telefoon in het verkeer. Deze horen niet in het verkeers net. Als deze verboden zouden worden heeft men meer aandacht voor de rest.
  • 0
  • 0
afbeelding van frank7765
08-01-2013, 10:25
frank7765 (gast)
Aan de webmaster, de Vote werkt niet goed. Werkt verkeerd om. Ik druk op duim omhoog en dan gaat er bij duim omlaag 1 punt bij
  • 0
  • 0
afbeelding van Rotterdammer
08-01-2013, 10:16
Rotterdammer (gast)
Als alle auto's net zo stil worden hoor je ze weer wel omdat ze dan niet meer overstemd worden door het andere verkeer.
  • 0
  • 0
afbeelding van arno huberts
08-01-2013, 10:16
arno huberts (gast)
Wij zijn al jaren geleden (begin jaren 90) met electrische auto's bezig geweest, en vanaf dag 1 is dit bekend. Dus deze organisatie is er nu pas achter? wat doen ze voor hun geld?
  • 0
  • 0
afbeelding van Desie
08-01-2013, 10:15
Roerend mee eens! Maar ook andere voertuigen zoals brommers. Ik werd onlangs ingehaald door zo'n ding en schrok me rot, omdat ik hem absoluut niet had horen aankomen!
  • 0
  • 0