Zoeken
  Zoeken met  
17.7 °C
N2
 
files 241
187 km.
euro95
diesel
1,821
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Koenigsegg Agera R Foto: Koenigsegg
do 31 jan 2013, 15:34 0 reacties

Koenigsegg werkt aan luchthybride

door Guus Hoevenaars

Zowel Porsche als Ferrari stappen over op elektrohybride technieken om hun supercars relatief zuinig en toch krachtig te maken. Koenigsegg ziet deze zware techniek niet zitten en werkt aan een andere oplossing: luchthybride.

Eigenaar Christian von Koenigsegg hekelt in een interview met EVO Magazine het zware gewicht van de door veel fabrikanten gebruikte elektrohybrides. Vooral de accu voegt dan vaak veel gewicht toe. Koenigssegg werkt daarom aan een systeem dat de motor bij het remmen laat werken als een luchtpomp. Hierdoor wordt er samengeperste lucht opgeslagen in 40 liter carbonfiber tank. Deze lucht wordt vervolgens weer gebruikt om in de stad puur op lucht te rijden, door de motor wederom als luchtpomp te gebruiken, maar dan in omgekeerde richting. Dit zou tot twee kilometer kunnen zonder brandstof te gebruiken.

Airbird

Het systeem wordt door de Zweedse supercarbouwer Airbrid genoemd en is mogelijk dankzij de pneumatische kleppen in de motor. Christian verwacht dat het nog twee of drie jaar gaat duren voordat het systeem kan worden toegepast in een auto. “We werken samen met een busbedrijf en zij zullen het eerst gebruiken.”

Downsizen

Toch zal dit nieuwe systeem niet betekenen dat Koenigsegg gaat downsizen. De klant wil altijd meer vermogen, zo concludeert Christian. Wel denkt het kleine merk aan cilinderuitschakeling voor toekomstige modellen. 


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.