Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Telegraaf
do 11 apr 2013, 15:41 172 reacties

Import oldtimers ingestort

HEERHUGOWAARD - 

De import van oldtimers holt achteruit door de plannen van de overheid om de vrijstelling van wegenbelasting voor deze auto's aan te scherpen. Dat blijkt uit cijfers van VWE voertuiginformatie en -documentatie.

In het eerste kwartaal van dit jaar werden er nog maar 1440 oldtimers naar Nederland gehaald, een daling van liefst 60 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Toen werden er nog dik 3500 auto's van 25 jaar of ouder geïmporteerd.

Jonge auto's

Het totaal aantal gebruikte auto's die in het eerste kwartaal naar Nederland werden gehaald steeg in het eerste kwartaal wel, met 3,6 procent tot ruim 19.000 stuks. De daling in oldtimers werd ruimschoots gecompenseerd door de invoer van jonge auto's (tot 5 jaar oud). Vooral de import van auto's van 2 tot 3 jaar oud groeide sterk, met bijna 53 procent tot 3063 stuks.


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
afbeelding van h.eissink
20-05-2013, 22:00
h.eissink (gast)
Door het invoeren van wegenbelasting op oldtimers worden ook ondernemers niet vrolijk.We moesten toch volgens de Heer rutte ons geld uitgeven koop een huis of een auto .Meer dan 100 miljoen aan wegenbelasting voor oldtimers komt er binnen voor het rijk ok prima maar het kost overal werkgelegenheid in de autosector en toelevering en dat in deze tijd. Het lijkt me beter om dit uit testellen na tijden dat het echt weer beter gaat.Alleen jammer dat het geld al weer is in vormvan fraude Heer weekers .Zorgtoeslag en kindgebondenbudget......
  • 0
  • 0
afbeelding van Joop merc.
26-04-2013, 13:15
Joop merc. (gast)
Als 2e auto maak ik gebruik van een bedrijfswagen. Als particulier moet je op aanschaf van een nieuwe 45% BPM betalen daar overheen komt nog eens de BTW. Als ze dan zo graag met de rest van Europa mee willen doen dan eerst maar eens afschaffing van die BPM. Zelfs als de auto jonger is dan 5 jaar kost dat nog altijd een somma van 2700 euro over de vraagprijs en dan komt de BTW nog.
  • 0
  • 0
afbeelding van Joop Merc.
25-04-2013, 12:20
Joop Merc. (gast)
Sedert 5 jaar ben ik een bezitter van een merc 280S. b/j 1980.Destijds gehaald uit België. Technisch helemaal laten nakijken. laten keuren. Gas in laten bouwen & opnieuw gekeurd. Het gebruik van deze auto mede omdat ik voor dagelijks gebruik een tweede auto heb, is ongeveer 5 a 6000km p/j. Om de auto op de weg te kunnen houden maak ik gebruik van een erkende garage. Qua km is het eigenlijk nu al een ondoenlijke zaak. Met het vervallen van de wegenbelasting vrije heffing. wordt het nagenoeg onmogelijk de auto goed te laten onderhouden.
  • 0
  • 0
afbeelding van EPM
18-04-2013, 12:16
EPM (gast)
Het ziet er naar uit dat schorsen uiteindelijk de beste oplossing is. De auto rijd op LPG en is nog geen 40 jaar, dit duurt nog 12 jaar. Ik praat dan over een bedrag van 1748 euro per jaar aan wegenbelasting wat in 2014 betaald moet worden. Ik zou dan in de zomermaanden kunnen gaan rijden en de rest van het jaar de auto schorsen. Verder betaal ik stallingskosten deze zijn 648 euro per jaar. Om 4 maanden te gaan rijden betaal ik 582.64 euro aan MRB. + de stallingskosten a 648 euro is totaal 1230.64 euro voor 4 maanden rijden in de oldtimer. Ja , dat wordt een dure aangelegenheid, en eigenlijk onbetaalbaar voor de gewone liefhebber
  • 0
  • 0
afbeelding van JohnnyBNL
13-04-2013, 01:08
JohnnyBNL (gast)
Ik vind het niet zo raar dat men geen oldtimers meer importeert / aanschaft. Met deze regering weetje nooit zeker wat ze nu weer zullen verzinnen om ergens geld vandaan te halen. Zo vond ik het ook schandalig dat de regering eerst zuinige auto verkopen wilde stimuleren om daarvoor geen wegenbelasting voor te vragen om het na 1 jaar of zo weer terug te draaien, dat zijn geen leuke grappen als je net een flinke investering gedaan hebt en een trap na krijgt.
  • 0
  • 0
afbeelding van EricV
12-04-2013, 14:59
EricV (gast)
Ik heb een oude Yank op benzine, heb verleden jaar nog geen 700 km gereden, auto is in showroom conditie, verzekering kost een echt vermogen...in dit land wordt er toch al volop geplukt denk maar aan de wegenbelasting, BPM, de hogere benzineprijzen...gewoon alles in de benzineprijs gooien, rij je veel dan betaal je ook veel. Dit kabinet maakt meer kapot dan ons lief is!
  • 0
  • 0
afbeelding van Jaakfrans
12-04-2013, 14:11
Jaakfrans (gast)
Elk idee om geimporteerde auto's te belasten en niet die reeds 25 jaar in NL wegenbelasting hebben betaald strookt niet met het europees beginsel van vrij verkeer van goederen.Tenzij de consequentie zou zijn dat de buitenlanders dan van die lastige nederlandse concurrenten met hun goedkope bloemen en ajuinen worden verlost.Dan moet NL maar uit de europese unie stappen,misschien samen met Cyprus.
  • 0
  • 0
afbeelding van Henk TR-6
12-04-2013, 10:50
Henk TR-6 (gast)
Ik rij al jaren in m'n TR-6. Hooguit enkele honderden km's per jaar! En zo rijden alle klassieker liefhebbers! De mensen die niet van klassiekers houden maar wel in die auto's rijden om het financiële voordeel hebben het verziekt voor de echte klassieker liefhebber! Helaas weet onze regering dat onderscheid niet te maken!
  • 0
  • 0
afbeelding van Tortelvink
12-04-2013, 10:33
Het is lucratiever om en de brandstof accijnzen en wegenbelasting te heffen want ook die auto die niet dagelijks gebruikt wordt levert geld op.Als je je een Old Timer kan veroorloven kan je ook de wegenbelasting betalen.
  • 0
  • 0
afbeelding van frank  S
12-04-2013, 10:27
frank S (gast)
Even een vraag: waarom willen mensen alledaags in oude auto's rijden? Men zoekt naar mogelijkheden om mobiel te blijven. Er wordt teveel gegraaid en auto's zijn al helemaal de melkkoe. Jammer voor een land dat leeft van dienstverlening en dus mobiliteit. Ons concurrentievoordeel tov het buitenland wordt steeds kleiner. BPM, wegenbelasting, beperkte keuzevrijheid, nog even en we gaan Griekenland en Cyprus achterna.
  • 0
  • 0
afbeelding van sietsema
12-04-2013, 10:23
sietsema (gast)
Ik zou graag eens wat uitleg hebben van al die mensen die zo fel op dit forum reageren dat zij belasting zouden moeten gaan betalen voor hun oldtimer.Iemand die de weg opgaat moet wegenbelasting betalen. Wat is daar mis mee?? Als oudere rijd ik plm 1000 km. per jaar.In een zo schoon mogelijke auto. Ik mag de volle meter wegenbelasting betalen. Mij hoor je trouwens niet zeuren. Wel heb ik thuis een 32 jaar oude cv ketel.Wat mij geweldig stoort is dat ik het maar niet voor elkaar krijg gratis gas te krijgen. Een oude ketel moet je toch koesteren?
  • 0
  • 0
afbeelding van Zoerei
12-04-2013, 10:14
Zoerei (gast)
Weer een bedrijfstak om zeep geholpen. Dus wat levert het netto op, niks waarschijnlijk kost het meer dan het oplevert. Bovendien heb je voor deze auto's nog echte monteurs nodig, electronisch aflezen gaat niet. Een verdere aanslag op het aanwezige vakmanschap en de evt aanwas.
  • 0
  • 0
afbeelding van Gix
12-04-2013, 09:59
Gix (gast)
Volgens mij begrijpt het meerendeel van Nederland niet dat we GEEN 'wegenbelasting' meer hebben, maar 'houderschapsbelasting'. Op die manier hoeft de overheid het geld wat ermee binnen komt niet te besteden aan infrastructuur. Het punt dat die oldtimers zo milieubelastend zijn.. Totale onzin. Als ze niet in Nederland rijden, dan rijden ze in het buitenland en die lucht komt net zo goed hier. Luchtvervuiling door auto's is nog niet eens 2% van het totaal trouwens.
  • 0
  • 0
afbeelding van -dick
12-04-2013, 09:54
-dick (gast)
Als ze gewoon de wet aanpassen en geimporteerde auto s met een bouwjaar van na 1970 aan te merken als nieuw op de weg en dan de 25 jaar houderschapsbelasting in laten gaan is het opgelost
  • 0
  • 0
afbeelding van -hans
12-04-2013, 09:41
-hans (gast)
Als ik naar de cijfers kijk, dan zie ik dat er vorig jaar 14.000 zogenaamde oldtimers zouden zijn ingevoerd. Nu worden er veel meer jongere tweedehands auto's ingevoerd. dat duit er dus op dat het helemaal geen verzamelaars zijn, maar gewoon mensen die de wegenbelasting willen ontduiken met stinkende bakken. Terecht dat dit goed wordt aangepakt. Als je echt hobyist bent dan heb je daar ook wat voor over.
  • 0
  • 0
afbeelding van de Don
12-04-2013, 09:16
de Don (gast)
waar gaat dit over het zijn auto's die jaren lang de kas hebben gespekt en nu na 30 jaar vrij zijn gesteld en alleen met de uistoot iets aan het millieu hebben gedaan en niet op de sloop zijn overleden maar met liefde zijn behandeld,nee laten ze dan de oostblok mensrn aan pakken die in dikke aoto's rijden maar niks geen wb hoeven te betalen door de mazen die over het hoofd zijn gezien.
  • 0
  • 0
afbeelding van Nico
12-04-2013, 09:15
Nico (gast)
Mijn mening is dat iedereen die gebruik maakt van onze wegen met een welke auto dan ook wegenbelasting moet betalen, dus oldtimers maar ook de 45km auto's ! Gelijke monniken gelijke kappen en geen gesjoemel dan weet iedereen waar hij aan toe is PUNTUIT!
  • 0
  • 0
afbeelding van janmodaal
12-04-2013, 09:11
janmodaal (gast)
Mooi zo, enig idee hoeveel longziektes dat scheelt? Als je zo graag naar oude zooi kijkt maak er maar een foto van voor aan de muur. De echte byzonderheden behoren toch aan de happy few, en die wonen niet langs de a16!
  • 0
  • 0
afbeelding van HS
12-04-2013, 08:58
HS (gast)
Wat een geklaag weer, als je een oldtimer als "auto erbij" wilt hebben, dan kun je toch ook zeker wel 60-100 euro in de maand betalen of niet? Anders moet je geen tweede auto kopen als je het niet kunt betalen (ik heb er zelf een en hou van dat ding en betaal er graag voor..heb er ook zelf hard voor gewerkt..lees hij is van mij en niet van de bank)
  • 0
  • 0
afbeelding van FrankVr
12-04-2013, 08:54
FrankVr (gast)
Het heeft helemaal niets met het milieu van doen. Gaat gewoon om de extra MRB. Het kabinet zoekt geld en op papier zijn al die oldtimers weer goed voor ca. 150 miljoen. Wat de overheid vergeet, is dat door deze maatregel veel mensen niet meer in zo'n oldtimer kunnen rijden, dus de auto wegdoen. Gevolg: verspilling van investeringen, failliete bedrijven en per saldo dus weer veel minder inkomsten dan op papier verwacht. Laat ze dan ook de auto's belastingen die nu MRB-vrij zijn of minder MRB betalen. Die rijden over dezelfde wegen.
  • 0
  • 0
afbeelding van Brabander444
12-04-2013, 08:09
Brabander444 (gast)
4 Bouwvakkers kopen samen in Duitsland een oude Mercedes Diesel om in Nederland iedere dag mee te gaan werken. Die verzieken het voor de echte Old Timer gebruiker. Vanaf heden alléén de auto's belastingvrij die minimaal 25 jaar op Nederlands kenteken staan. Probleem opgelost.
  • 0
  • 0
afbeelding van EHK
12-04-2013, 08:04
EHK (gast)
Hoe is het mogelijk dat al deze "afgestudeerde" politici ons zo in de problemen hebben geholpen en steeds verder helpen, voor dit probleem had men vroeger de 60 dagen kaart wat was daar verkeerd aan??????????????????????????????????????????
  • 0
  • 0
afbeelding van leo
11-04-2013, 23:13
leo (gast)
Gewoon laten zoals het is voor auto's die 25 jaar en ouder zijn en nauwelijks km's maken. Controle via apk van hoeveelheid km. Bijvoorbeeld max. 3000 km gemiddeld per jaar.
  • 0
  • 0
afbeelding van rudie
11-04-2013, 21:56
rudie (gast)
Ik heb zelf een paar oldtimers en zou het niet erg vinden om ook iets te betalen.bv een kwart van de normale WB. Dit zou ik redelijk vinden omdat ik misschien 3tot500 km per auto rijd.ik heb ook een normale benzine auto vol in de WB.als de regering nou is gewoon zegt1 dagelijkse auto in de WB en de klassiekers weg en belasting vrij?haal je de goedkope diesel auto's zo mee weg denk ik en belastingvrij na30 jaar.dan krijg je tenminste de mooie auto's ipv die vierkante nietszeggende auto's.
  • 0
  • 0
afbeelding van l.schuiling
11-04-2013, 21:34
l.schuiling (gast)
gooi de wegenbelasting in de benziene dan betaalt iedereen
  • 0
  • 0
afbeelding van Plukplukkie
11-04-2013, 21:31
Plukplukkie (gast)
Als het over stinken en milieuvervuiling gaat dat moet iedereen met een schoorsteen en openhaard ook maar een extra belasting betalen!
  • 0
  • 0
afbeelding van Ferdie
11-04-2013, 21:27
Ferdie (gast)
Ik heb vijf oldtimers. 1921 tot 1989. ik rijd er alleen mee in de zomer. Als het regent rijd ik niet. Laat elke oltimer eerst 5 jaar op naam van de eigenaar staan alvorens belastingvrij te rijden. Er zullen dan al een hoop autoliefhebbers afvallen, de echte liefhebbers blijven dan over.
  • 0
  • 0
afbeelding van helm
11-04-2013, 21:21
helm (gast)
Ik ken en heb zelf ook een paar oldtimers Wij gebruiken hem af en toe of met dagjes uit in de weekenden Wat ik wel veel in dit soort autoos zie rijden zijn meerendeel buitenlanders en die rijden dagelijks
  • 0
  • 0
afbeelding van deek
11-04-2013, 21:16
deek (gast)
Ik heb al zo lang de wens om ooit eens een mooie amerikaan te kopen, is echt een jeugdwens, maar nee hoor, ook dit gaan ze me 'afpakken', waar leven we inhemelsnaam in wat voor een land? alles maar dan ook echt alles word maar duurder. Wat zijn hier de beweegredenen voor..? Ik kan zelfs al niet meer met de auto naar me werk (40 km op en neer) daar ga ik al 2 jaar naar toe op de fiets en sinds vorig jaar de brommer, puur om dat ik het gewoon niet meer kan betalen..!!
  • 0
  • 0
afbeelding van jan van der gulik
11-04-2013, 21:08
jan van der gulik (gast)
Het is te stakkerig om over te praten die paar oude auto`s blijf toch van dat pleziertje af.Ik ben benieuwd wanneer er een teller op de bedden komt zodat per numertje ook no moet worden afgerekend
  • 0
  • 0
afbeelding van Kris L
11-04-2013, 21:04
Kris L (gast)
Goede zaak.Eerlijk is eerlijk gewoon belasting betalen voor oude auto s.Ik betaal voor mijn nieuwe bolide ook behoorlijk belasting.Als je dan mensen wil vrijstellen van wegenbelasting doe het dan omdat ze geen andere vervoersmogelijkheden hebben en toch graag eigen auto willen rijden.Vroeger was er vrijstelling voor gehandicapten.Dat is logischer ipv gratis vervoer die ze nu krijgen.Voorts is het erg onlogisch oude stinkauto s die het milieu dus extra belasten te bevoordelen.Gewoon de meeste autosnaar de schroot.De echte liefhebber betaald wel
  • 0
  • 0
afbeelding van Heckje Floss
11-04-2013, 20:49
Heckje Floss (gast)
Als het echt gaat om Nederlands erfgoed, maak dan ook auto's die 25 jaar of langer in Nederland hebben rondgereden, en waar ook 25 jaar wegenbelasting voor betaald is, vrij van wegenbelasting. Voor alle auto's die minder dan 25 jaar in Nederland rondrijden wegenbelasting of 60 dagenkaart naar keuze.
  • 0
  • 0
afbeelding van Hollandse-
11-04-2013, 20:48
Hollandse- (gast)
Voor de mensen met echte liefde voor oldtimers wordt ook dit weer verziekt door mensen die in Nederland zijn komen wonen en zoals alles willen zij van alles maar wel voor niets en hebben zij alle oude stink aoto;s met name de mercedes hier heen gehaald om zo de wegenbelasting te ontlopen.
  • 0
  • 0
afbeelding van Een ontvreden nederlander
11-04-2013, 20:46
Een ontvreden nederlander (gast)
Waar gaat dit heen in nederland? Alles wordt kapot gemaakt. De polen en roemenen rijden nagelnieuwe auto's en betalen geen wegenbelasting. Werken zoveel als ze kunnen en wij nederlanders mogen maar zoveel uur per week werken. Laat de buitenlanders ook lekker wegenbelasting en betalen en laat de mensen lekker onbezorgd van hun old timer genieten
  • 0
  • 0
afbeelding van robbertalmere
11-04-2013, 20:45
Er was een tijd dat iedereen wist wat een oldtimer was. Als de auto na 1970 geboren was telde hij/zij eigenlijk al niet meer mee. Met veel liefde, geduld en gebruikmakend van de hele wereld (letterlijk)om aan onderdelen te komen, kleine gespecialiseerde garages, echte plaatwerkers en spuiters. Een enorme variëteit aan meestal erg leuke mensen die deze hobby en zwarte handen delen, rijk en minder rijk. Onverdiend dus om zo in de hoek te worden gezet dankzij de handelaren die massaal diesels uit vooral Duitsland zijn gaan importeren.
  • 0
  • 0
afbeelding van Bertie
11-04-2013, 20:42
Bertie (gast)
Vanaf NU totaal verbod om met deze old timers op de openbare weg te komen,ik woon buitenaf komt er zo en dan zo'n groep van deze stinkende oldtimers voorbij dan is voor mij de dag verpest.
  • 0
  • 0
afbeelding van jan62
11-04-2013, 20:39
jan62 (gast)
Heel goed ok wij gewone auto rijders moeten belasting betalen men roep altijd milieu vriendelijk moet je niet dagelijks oude bakken over de straten laten rijden .Alles wat niet milieu vriendelijk is moet men juist hoger aan slaan in belasting .
  • 0
  • 0
afbeelding van berend 88
12-04-2013, 08:17
berend 88 (gast)
wat een gezeur over het milieu,gas is een schone brandstof waarom is de wegenbelasting dan al jaren zo hoog,,,als een oude vrachtwagen hier is afgekeurd dan gaat hy in een schip naar africa omdaar lekker vedder te roken en te olie lekken,,en we zitten in de zelfde lucht te happen
  • 0
  • 0
afbeelding van -dick
11-04-2013, 20:37
-dick (gast)
Het was de bedoeling dat nederlandse auto's na 25 belasting te hebben betaald werden vrijgesteld maar als men dan auto's gaat invoeren die hier nooit hebben afgedragen en daar dan dagelijks gebruik van gaan maken zoek je natuurlijk wel zelf naar deze ractie alleen jammer dat de oprechte hobbyist nu de dupe word
  • 0
  • 0
afbeelding van Alfons
11-04-2013, 20:33
Alfons (gast)
Wie hier het verschil niet weet tussen een oldtimer en een oude auto moet gewoon de mond houden.
  • 0
  • 0
afbeelding van Marc Hoofddorp
11-04-2013, 20:31
Marc Hoofddorp (gast)
het ombouwen van oude ingevoerde mercedessen of andere auto's met het oogmerk de wegenbelasting te ontduiken moet per direct tegengegaan worden door gewoon wegenbelasting te heffen.Speciale oldtimers een 30 dagenkaart invoeren. De zogenaamde milieuvriendelijke auto's die nog wegenbelastingvrij rondrijden wordt het tijd dat zij ook een steentje meedragen aangezien de in de folder genoemde verbruiksgegevens bij langena niet gehaald worden. Veel dieselgebr betalen bijna 100 euro p/maand en de zogenaamde milieuvr niets, en het gebr is bijna gelijk
  • 0
  • 0
afbeelding van Frans Meister
12-04-2013, 10:41
Frans Meister (gast)
Volledig mee eens; indien men zonodig met een old-timer heen en weer naar zijn werk wil, moet er eigenlijk een extra heffing op omdat ze vervuilend en onveilig zijn. Voor diegenen die een of meer old-timers als hobby hebben, stel ik voor om het oostenrijkse systeem in te voeren; een gecombineerd kentekenbewijs (met een set kentekens) voor maximaal 3 voertuigen (de duurste betaalt natuurlijk) omdat je toch maar in een tegelijk kunt rijden.
  • 0
  • 0
afbeelding van robert.
11-04-2013, 20:27
robert. (gast)
Terecht, betalen zullen ze als ze luxe met genot willen.
  • 0
  • 0
afbeelding van dewollf
11-04-2013, 20:17
dewollf (gast)
een regeling die totaal misbruikt is, waarvan de echte liefhebbers de dupe worden. er worden stinkende diesel geïmporteerd van uit Duitsland die daar de weg niet meer op mogen. wie rijden er in: veelal ook al geïmporteerde medelanders, die zo lekker voor weinig rond mogen tuffen en nog wel elke dag. de liefhebbers die alleen bij mooi weer de weg opgaan om met hun erfgoed te pronken, worden nu de dupe. maar aan de aloude 60 dagen kaart, hebben de liefhebbers meer dan genoeg.
  • 0
  • 0
afbeelding van staples
11-04-2013, 20:06
staples (gast)
als er maar te jatten valt
  • 0
  • 0
afbeelding van -JanJaap
11-04-2013, 20:01
-JanJaap (gast)
Waarom zou je met een oude auto geen wegenbelasting betalen? Slaat toch nergens op.
  • 0
  • 0
afbeelding van John beko
11-04-2013, 19:59
John beko (gast)
Ondertussen komt die Weekers maar niet op met zijn nieuwe plannen, na de Paasen, afgelopen Woensdag, hij blijft er maar mee wachten en laat arrogant als hij is, heel oldtimerland in onzekerheid. Oldtimerbedrijven sneuvelen bij bosjes, handel ligt compleet op zijn gat, zo haal je de 3% wel Weekers, alle goeddraaiende branches de nek omdraaien, ga zo door.
  • 0
  • 0
afbeelding van mantelzorgman
11-04-2013, 19:55
mantelzorgman (gast)
ach gelukkig heb ik dat luxe probleem niet ik kan nog geen eens een ouwe fiets kopen.ik duuw me vrouw al jaren in een rolstoel
  • 0
  • 0
afbeelding van Een tevreden Volvo (21jaar)-rijdster
11-04-2013, 19:53
Een tevreden Volvo (21jaar)-rijdster (gast)
Dankzij de import van de oldtimers mag ik dus blijven betalen voor mijn bijna oldtimer die al zijn hele rijdzame leven in Nederland is. Schaf de wegenbelasting helemaal af. Dat zou een veel beter plan zijn. En de benzineprijs is al veel te hoog dus daar hoeft niet meer bij. Degene die veel rijdt betaald veel aan de pomp. Dat is een veel eerlijker systeem. Want waarom die zuinige auto's GEEN wegen-/houderschaps te laten betalen is pure discriminatie. Zij maken toch ook gebruik van de wegen en zij bezitten die auto's toch?
  • 0
  • 0
afbeelding van CDJ
11-04-2013, 19:52
CDJ (gast)
Ik vind als auto,s dertig jaar in nederland belasting betaald hebben,hebben ze recht op belasting vrij rijden,Niet de auto,s die ingevoerd zijn die hebben namelijk nooit belasting bij gedragen in nederland. Klaar uit !!
  • 0
  • 0