Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Wiesmann MF3 Roadster Wiesmann MF3 Roadster Foto: Martijn Bravenboer - Autovisie
di 06 mei 2014, 13:27 4 reacties

Wiesmann nu echt dicht

door Bart Oostvogels | Autovisie

Het leek de goede kant op te gaan voor de sportwagenfabrikant Wiesmann toen het bedrijf eind 2013 communiceerde dat het een investeerder had gevonden. Toch is het afgelopen voor de sportwagenbouwer uit het Duitse Dülmen. De fabriek is stilzwijgend gesloten en vrijwel alle werknemers zitten noodgedwongen thuis.

Wiesmann MF3 Roadster Wiesmann MF3 Roadster Foto: Martijn Bravenboer - Autovisie
Fabriek Wiesmann Fabriek Wiesmann Foto: Wiesmann
Binnenkomst van Wiesmann Binnenkomst van Wiesmann Foto: Bart Oostvogels | Autovisie
Hier is het allemaal mee begonnen Hier is het allemaal mee begonnen Foto: Bart Oostvogels | Autovisie
Tijdens ons bezoek in 2013 was het in de fabriekshal van Wiesmann al behoorlijk rustig Tijdens ons bezoek in 2013 was het in de fabriekshal van Wiesmann al behoorlijk rustig Foto: Bart Oostvogels | Autovisie
Fabriekshal Wiesmann Fabriekshal Wiesmann Foto: Bart Oostvogels | Autovisie
Productie MF3 Productie MF3 Foto: Wiesmann
Wiesmann-modellen Wiesmann-modellen Foto: Bart Oostvogels | Autovisie
De Wiesmann GT-MF4 Club Sport De Wiesmann GT-MF4 Club Sport Foto: Bart Oostvogels | Autovisie
Wiesmann-modellen Wiesmann-modellen Foto: Bart Oostvogels | Autovisie

Tijdelijk

Het bedrijf had 125 werknemers, maar momenteel lopen er nog maar 6 rond. En die zijn er tijdelijk, want later dit jaar stoppen ook zij met hun werkzaamheden. “Er is simpelweg geen geld. Er zijn gesprekken geweest met investeerders. Maar het geld komt er gewoon niet. We weten daarom ook niet wat er nu echt gaat gebeuren”, aldus een van de medewerkers van Wiesmann in gesprek met Autovisie.

Interesse

“Partijen kunnen zich nog gewoon melden bij Wiesmann als ze interesse hebben in het bedrijf, maar voor de rest liggen alle activiteiten stil. De fabriek, de onderhoudswerkplaats, alles is gesloten. Er is nu geen toekomst voor Wiesmann. Het is klaar.” Voor het onderhoud kunnen klanten ook niet meer in Dülmen terecht. Daarvoor moeten ze naar een BMW-dealer, want alle Wiesmanns maken gebruik van BMW-techniek. Nederlandse Wiesmann-rijders kunnen nog altijd naar Hoefa gaan, de enige officiële dealer. "We blijven het onderhoud uitvoeren en de service verlenen", zegt Robert Wesselman, eigenaar van Hoefa.

Broers

Voor zover bekend ondernemen de oorspronkelijke merkoprichters en broers Friedhelm en Martin Wiesmann geen actie om weer te investeren in het bedrijf, al wordt daar stiekem wel op gehoopt. Beide heren hebben het bedrijf al enige tijd geleden verlaten. Martin deed dat in augustus 2012, maar Friedhelm vertrok al veel eerder. Friedhelm begon enige tijd geleden als officiële salespartner van Wiesmann een dealerbedrijf in München, genaamd Wiesmann Alps. Maar op de website van de onderneming staat inmiddels dat het bedrijf sinds 31 maart is gestopt met alle activiteiten. Martin houdt zich op de achtergrond. Wat zijn plannen zijn, is niet bekend.

Schulden

Wiesmann, dat in 1988 werd opgericht, kwam in 2009 in de problemen doordat het merk de fabriek in Dülmen liet uitbreiden voor enkele miljoenen euro's. In 2009 sloeg tevens de wereldwijde economische crisis toe, waardoor de inkomsten sterk verminderden. Bovendien waren de ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen te hoog en het budget te krap. Daarnaast weigerde Wiesmann verschillende openstaande rekeningen te betalen aan leveranciers.

Zes cijfers

Onder andere de Italiaanse BMW-specialist en Wiesmann-partner Racing Dynamics werd niet betaald. Het bedrijf heeft het merk onder meer geholpen bij de ontwikkeling van de GT MF4-CS; het laatste model dat door Wiesmann is gepresenteerd op de Autosalon van Genève in maart 2013. In totaal kwam de verschuldigde geldsom voor de ontwikkeling van deze auto uit op een bedrag met zes cijfers, maar Wiesmann betaalde Racing Dynamics, ondanks verschillende waarschuwingen, nooit. Wiesmann verkocht in de tussentijd geen wiel, waardoor er ook geen geld binnenkwam. Betalingen aan leveranciers bleven daardoor uit. Racing Dynamics was het wachten op geld zat en stapte naar de rechtbank in Aachen om Wiesmann failliet te laten verklaren.

Verzoeken

Later zou Racing Dynamics er achter komen dat al meerdere leveranciers een verzoek voor een faillissement van Wiesmann hadden aangevraagd in Münster. Op 14 augustus diende Wiesmann-topman Rolf Haferkamp uiteindelijk zelf een verzoek in bij de rechtbank. De productie werd kort daarna al stopgezet.

Wiesmann, de manufaktur der individualisten, heeft sinds de productiestart in 1993 niet meer dan 1.700 auto's gebouwd. Het merk deed ongeveer 350 uur over het bouwen van één sportwagen. Een kostbaar proces en dat verklaarde ook direct de hoge vanafprijzen van de modellen. Want voor minder dan 160.000 euro werden de auto’s niet verkocht.

MF4 en MF5

Voor de productiestop produceerde Wiesmann alleen nog de MF4 en MF5. Het kleinere instapmodel, de MF3, ging begin 2013 uit productie. Een investeerder die brood ziet in het bedrijf kan zich nog altijd melden, maar heel veel vertrouwen hebben de werknemers daar niet meer in. "Dit lijkt echt het einde voor Wiesmann."


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
afbeelding van Sjaak
07-05-2014, 19:11
Sjaak (gast)
Zonde. Dacht altijd dat het een soort van gepimpte Z3 of Z4-tjes waren. Vorig jaar in de fabriek geweest, en was erg onder de indruk van deze auto's. Prachtig vakmanschap en geweldige techniek!
  • 0
  • 0
afbeelding van j goossen
07-05-2014, 12:57
j goossen (gast)
Heel jammer ik ken de familie zelf zij hebben er alles aan gedaan om er een goed en gezond bedrijf neer te zetten. En de auto's waren unieke. Ik hoop dat er toch nog een reder komt.
  • 0
  • 0
afbeelding van Patrik
07-05-2014, 10:34
Patrik (gast)
Heel jammer dit!! Is toch iets unieks. Maar heb meer het gevoel dat iedereen in dezelfde auto's wil rijden ipv in iets unieks.
  • 0
  • 0
afbeelding van Toni c
06-05-2014, 19:09
Toni c (gast)
Erg jammer! Dit waren echt zeer mooie brute auto's.
  • 0
  • 0