Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Huet Brothers HB Coupe Huet Brothers HB Coupe Foto: Huet Brothers
ma 12 mei 2014, 16:36 2 reacties

Productie van Nederlandse Huet Brothers Coupé uitgesteld

door Bart Oostvogels | Autovisie
Hillegom - 

Het Nederlandse Huet Brothers (HB) zal dit jaar niet starten met de productie van de HB Coupé. Dat was in eerste instantie wel de bedoeling. “Dit jaar zit dat er nog niet in”, zegt Paul Huet, één van de oprichters van het merk, tegen Autovisie. “Het is beter om te wachten op de komst van de MX-5 ND.”

Huet Brothers HB Coupe Special Edition Huet Brothers HB Coupe Special Edition Foto: Huet Brothers
Huet Brothers HB Coupe Road Racer Huet Brothers HB Coupe Road Racer Foto: Huet Brothers
Huet Brothers HB Coupe Special Edition Huet Brothers HB Coupe Special Edition Foto: Huet Brothers
Huet Brothers HB Coupe Special Edition Huet Brothers HB Coupe Special Edition Foto: Huet Brothers
Huet Brothers HB Coupe Huet Brothers HB Coupe Foto: Huet Brothers
Huet Brothers HB Coupe Huet Brothers HB Coupe Foto: Huet Brothers

21 orders

In 2012 gaf Huet Brothers de eerste tekeningen vrij van de HB Coupé. Het was de bedoeling om zo de benodigde 40 orders te noteren, zodat de productie van die 40 auto’s dit jaar zou kunnen starten. Met een lijst van 120 geïnteresseerde kopers, kwamen er uiteindelijk 21 met geld over de brug. “Dat is niet genoeg om te beginnen met produceren, al zouden we dat wel erg graag willen. Nu zit dat er nog even niet in. We hebben daarom ondertussen al het geld van alle 21 mensen teruggeboekt. Dat is wel zo gepast”, zegt Paul.

Gecharmeerd

De broers Paul en Tino vonden het bovendien nog niet de juiste tijd om met het project te starten, aangezien er volgend jaar een nieuwe Mazda MX-5 komt. Huet Brothers wilde allereerst het chassis van de MX-5 NC als basis nemen. “We zouden dan de subframes voor en achter gebruiken. Maar met de aankondiging van de MX-5 ND, de opvolger van de NC, zou het niet verstandig zijn om nu alle effort in de NC te stoppen. Door wat we tot nu toe weten van de ND raken we erg gecharmeerd. We wachten daarom liever op de komst van die tweezitter. Mazda staat achter ons plan. Onze banden met Mazda zijn erg goed, dus dat is alleen maar positief.”

Skyactiv-chassis

Paul ziet enorm veel voordelen in de ND, vooral vanwege het Skyactiv-chassis dat zo’n 100 kilogram lichter is dan het NC-frame. Bovendien ligt er een zuinigere Skyactiv-benzinemotor in. “Dat is ook mooi meegenomen”, vindt Paul. Net als bij de NC zal het bedrijf dan het voorste en achterste subframe gebruiken. De rest komt van Huet Brothers zelf, waaronder een carbon monocoque. “De hele carbon koets weegt 93 kilogram. In combinatie met een lichter Skyactiv-chassis moet de auto minder dan 800 kilogram gaan wegen.”

Voor het interieur wil Huet Brothers de stoelen en het stuurwiel van de MX-5 ND gebruiken. “Die hebben namelijk al Europese typegoedkeuring.” De aankleding wordt wel anders, want je moet de HB Coupé geheel naar eigen smaak aan kunnen kleden.

Daily driver

“De HB Coupé gaat er komen, daar maak ik me absoluut geen zorgen over. Het wordt geen rasechte sportwagen, maar eerder een auto die je dagelijks wil gebruiken. Daarom heeft hij ook gewoon een bagageruimte. Maar als je dan toch een bergpas of een leuke polderweg wilt aanvallen, dan kan dat ook. Als de productie loopt, kunnen we op jaarbasis maximaal 80 auto’s bouwen, maar dan praat je wel over een luxepositie.”

Andere werkzaamheden

Ondertussen blijft Huet Brothers de restauratiewerkzaamheden van klassieke auto’s voortzetten en doet het ook klussen voor externe partijen. “Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met de productie van elektrische fietsen.”


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
afbeelding van Jean de France
13-05-2014, 09:37
Jean de France (gast)
Fietsen nu, da's wel even iets anders, maar ja was het niet zo, op een oude fiets moet je het leren.
  • 0
  • 0
afbeelding van DzY
12-05-2014, 16:19
DzY (gast)
fantastisch project zonder grootheidswaanzin
  • 0
  • 0