Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Het design van de Spirra EV ligt nog niet vast Het design van de Spirra EV ligt nog niet vast Foto: Spirra Europe
vr 06 jun 2014, 13:30 1 reactie

Elektrische supercar Spirra gebouwd in Friesland

door Bart Oostvogels | Autovisie

Het Zuid-Koreaanse Oullim Motors krijgt binnenkort een Nederlands tintje. De sportwagen Spirra wordt het Nederlandse bedrijf Spirra Europe BV op de Europese markt gebracht, maar dan wel alleen met een puur elektrische aandrijflijn.

Het design van de Spirra EV ligt nog niet vast Het design van de Spirra EV ligt nog niet vast Foto: Spirra Europe

Genève 2015

Onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse investeerder Roland Notermans wordt met behulp van enkele Duitse partners de Spirra klaargestoomd voor marktintroductie. De basis wordt gevormd door de elektrische Spirra EV, alleen wordt de oorspronkelijke aandrijflijn vervangen voor een krachtigere versie. "We mogen alles met de auto doen en hebben de intentie om er een echte vierwielaangedreven elektrische supercar van te maken", zegt Notermans in gesprek met Autovisie. Details worden pas in een later stadium vrijgegeven, maar is het de bedoeling om de elektrische Spirra in 2015 te presenteren op de Autosalon van Genève. “Het design van de auto ligt nog niet vast. We kunnen nog alles wijzigen, maar de basis is er al. De productie heeft straks plaats in Friesland.”

Exagon

Spirra Europe mikt met zijn elektrische sportwagen op auto’s als de Franse Exagon Furtive-eGT. Goedkoop wordt hij niet. Er moet rekening worden gehouden met ruim 200.000 euro. Ter vergelijking: de Furtive-eGT is er vanaf 404.000 euro, exclusief belastingen.

Jaren '90

Het verhaal van de Spirra begon ooit in de jaren '90 toen Han-chul Kim en zijn vrouw Ji-sun Choi het bedrijf Proto Motors begonnen. Het was in eerste instantie een onderzoek- en ontwikkelingsbedrijf gespecialiseerd in het ontwikkelen van autogerelateerde componenten. Na enige tijd ontstond al snel het idee om een eigen sportwagen te ontwikkelen. Jaren vlogen voorbij. Vervolgens werd in 2001 het eerste prototype, PS-II genaamd, gepresenteerd aan de pers met de intentie om de auto ook daadwerkelijk in productie te nemen. Maar zware economische periodes maakten het moeilijk om te starten met het project. In juli 2006 nam Dong-hyuk Park, ceo van de Oullim Group, het bedrijf over en creëerde Oullim Motors. Het bedrijf had voldoende financiële kracht om de auto op de straat te krijgen. In maart 2010 waren de homologatie en certificatie rond en voldeed de sportwagen aan alle wettelijke eisen en begon de productie.

Koreaanse versies

In Zuid-Korea wordt de Spirra ook geleverd met een (wel of niet geblazen) Hyundai V6-motor met vermogens van 175 tot 500 pk. De instapper is de Spirra-N met  een 175 pk sterke atmosferische 2,7 liter V6 DOHC-motor, een top van 220 km/h en een 0-100-acceleratie van 6,8 tellen. De Spirra-S heeft dezelfde motor maar dan met een turbo. Goed voor 380 pk, een top van 280 km/h en een sprint van 4,6 seconden voor het bereiken van 100 km/h. Serieuzer wordt het met de Spirra-Turbo. Deze heeft 420 pk, een topsnelheid van 305 km/h. Hij zit bovendien al na 3,8 tellen op de 100 km/h. Het topmodel met een brandstofmotor is de Spirra-EX. Met 500 pk weet deze topversie in 3,5 tellen de 'honderd' te spurten en een top van 315 km/h te halen. De basis van de Spirra wordt gevormd door een buizenframe met daaromheen carbon bodypanelen. De auto's worden geheel met de hand gebouwd.

Gerelateerd


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
06-06-2014, 14:00
RMF49 (gast)
Weer een auto voor een ETCC op Zandvoort, kunnen de bewoners niet zeiken over geluidsoverlast die een F1 in NL onmogelijk hebben gemaakt!
  • 0
  • 0