Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Carice Car MK1 Carice Car MK1 Foto: Carice Cars
wo 18 jun 2014, 12:04 6 reacties

Eerste poging met elektrische MK1

Nieuw Hollands automerk: Carice Cars

door Bart Oostvogels | Autovisie
DELFT - 

Donkervoort, Spyker, Vencer: het zijn allemaal Nederlandse automerken. Daar komt nu een nieuw klein merk bij: Carice B.V. uit Delft. Het bedrijf tracht in een gelimiteerde oplage de elektrische Carice MK1 te gaan bouwen. Het bedrijf start met een oplage van tien stuks.

Carice Car MK1 Carice Car MK1 Foto: Carice Cars
Carice Car MK1 Carice Car MK1 Foto: Carice Cars
Carice Car MK1 Carice Car MK1 Foto: Carice Cars
Carice Car MK1 Carice Car MK1 Foto: Carice Cars

De naam

Allereerst even die naam. Want hoe is de naam Carice bedacht? “Collega’s noemde mij heel vaak ‘Ries’, in de zin van ‘hey Ries, hoe zit dat en hoe werkt dat?’. Zodoende ontstond Rice, later hebben we er Carice van gemaakt”, zegt Richard Holleman, oprichter van Carice B.V..

Carice Cars is eigenlijk al in 2009 begonnen met het bouwen van de eerste auto’s. Er zijn ook al wat auto’s verkocht. “We hebben in feite dus een tijdje onder de radar auto’s gebouwd, maar op die manier konden we wel op een rustige manier het bedrijf opbouwen”, zegt Holleman. “Nu zijn we klaar om de auto op grotere schaal te gaan verkopen.”

Delft

Het bedrijf is gevestigd in het pand van YES!Delft. In dit gebouw zijn verschillende technische bedrijven gevestigd.  “Het zijn in feite allemaal uitvinders onder elkaar. Dat werkt erg prettig. We huren er een ruimte. De productie van de MK1 vindt in een werkplaats in de buurt van Delft plaatst.” Carice Cars kan in de werkplaats twee auto’s parallel naast elkaar bouwen, maar dat is in de toekomst uit te breiden naar vier. Het bouwen van één MK1 neemt ongeveer 3 maanden in beslag. Er werken gemiddeld zo'n 5 mensen aan de ontwikkeling van de auto's.

Porsche 356

De MK1 oogt als een Porsche 356, maar heeft niets met die auto van doen. “We hebben met het design een ode willen maken aan alles dat vroeger mooi was. Duits, Italiaans, het zit er allemaal in.” Zowel het chassis als de carrosserie zijn volledig door Carice in Nederland ontwikkeld en geproduceerd. “Er was geen goede basis. Als die bestond, hadden we wellicht het platform van een al bestaand model gebruikt. Maar dat was nu niet mogelijk, vandaar dat we alles zelf hebben ontworpen.”

Verschillende versies

 De basis wordt gevormd door een zogeheten backbonechassis, waarbij er in het midden een dikke balk zit. “In die balk hebben we het lithium-ion accupakket weggewerkt, zodat we een laag zwaartepunt hebben, maar ook een gewichtsverdeling van 50/50.” De body is gemaakt van kunststof. De auto weegt inclusief accupakket net geen 350 kilogram. Er is keuze uit verschillende accupakketten. De minst krachtige versie heeft 15 kW, terwijl het topmodel 40 kW levert. “We leveren de MK1 op verzoek ook als zogeheten Juniorversie van 4KW, waarbij je al vanaf een leeftijd van 16 jaar de auto kan besturen”, zegt Holleman. De prijs van de MK1 begint bij 22.000 euro exclusief BTW, of 26.620 euro inclusief BTW.

Naar wens installeert het bedrijf ook een kleine benzinemotor die fungeert als range extender. De koper van een Carice MK1 kan hem geheel naar eigen smaak aankleden. Een dak ontbreekt, je rijdt dus altijd open. Er is wel een tonneaucover leverbaar waarmee de auto tegen regen is af te sluiten.

Het Loo

De Carice MK1 beleeft zijn officiële debuut tijdens het Concours d'Elegance Paleis het Loo van 21 en 22 juni.


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
20-06-2014, 08:37
t123 (gast)
Incl accu 350kg das wel heel erg knap meestal weegt de accu dat al. Klopt dat wel telegraaf?
  • 0
  • 0
19-06-2014, 08:55
R.T. (gast)
Geen geld voor maar mocht ik ooit de loterij winnen! Ga zo door jongens weer een mooi Nederlands product.
  • 0
  • 0
19-06-2014, 08:35
barbara schmitt (gast)
Leuke auto! Fun car! Mooi!
  • 0
  • 0
19-01-2038, 05:14
Robbert Willems (gast)
Mooi. Daar mogen we trots op zijn!
  • 0
  • 0
18-06-2014, 23:44
d'n Henk (gast)
Proficiat met de resultaten tot nu toe! Ligt 'beetje' boven mijn budget maar de auto is een plaatje! Veel succes!!!
  • 0
  • 0
afbeelding van Peter P
18-06-2014, 21:31
Prachtig nieuws. Zo hoort het mooi retro design met een elektrische motor.
  • 0
  • 0