*

Zoeken
  Zoeken met  
Foto: Bloomberg
vr 05 feb 2010, 11:10 95

Wist Toyota al van het gaspedaalprobleem?

amsterdam -  Het Duitse economische tijdschrift Wirtschaftswoche meldt dat Toyota in 2007 al van de problemen met het gaspedaal op de hoogte was.

Het tijdschrift beweert dat men over bewijzen beschikt dat het Toyota-management destijds meermaals en uitdrukkelijk op de problemen zou zijn gewezen. Het mankement zou voor het eerst zijn opgedoken bij een middenklasse-model, dat vandaag voorwerp uitmaakt van de terugroepactie. Wereldwijd gaat het inmiddels om meer dan 5 miljoen exemplaren. Vorig jaar september werd ook al een grootscheepse terugroepactie gehouden omdat toen een losliggende vloermat het gaspedaal hinderde. Toen ging het om 3,8 miljoen auto's.

Eerder deze week kwam aan het licht dat er ook problemen zijn met het rempedaal van de Prius. Het Japanse dagblad Nikkei schrijft dat Toyota heeft besloten om 276.000 exemplaren van de Prius terug te gaan roepen. Het gaat hierbij om auto's die tussen mei en december vorig jaar zijn verkocht.

Bij de Nederlandse importeur is niets bekend van de problemen die zich in 2007 zouden hebben voorgedaan.


Weekendabonnement
Proefabonnement?

Volg ons ook op Facebook, Twitter en Hyves.

Autovisie voor autonieuws, testverslagen sinds 1956, evenementen, aankoopinformatie en nog veel meer.


HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
Tja, uiteindelijk kunnen ze allemaal stuk. Ook het 'heilige huisje' Toyota. Hoop gepapegaai over dat merk trouwens. Vreemd is toch dat uiteindelijk iedereen een Duitse klasse wagen wil. Kwestie van uitstraling oid? Prius is net als een windmolen, moet zich groen voordoen maar zonder de subsidies onhaalbaar. Volgens mij gaat er gewoon benzine in. Heb ik meer waardering voor de Blue Motion technologie, 1 op 30, daar gaat het om!
a-3, Culemborg  | 18:04 | 09.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze weten wel meer waar je niks van hoort. Op 06-01-2006 kocht ik een nieuwe Toyota Corolla met MMT-automaat.Hier heb ik problemen mee gehad tot 01-12-2009. Stoeken of slippen. Na de terugroepactie van de fabriek werd een nieuw electromotortje voor de koppeling ingebouwd en is het eindelijk opgelost! Nu heb ik speling in een deurscharnier.En door de bijna 4 jaar ellende met de MMT-bak krijg ik 10% korting op de reparatie van ¤377,-!!!
J.Hager, Brunssum  | 19:13 | 08.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
het blijft het grootste en het beste merk,hoe dan ook,nu worden ze zelfs nog beter,kan menig vag merkje nog wat van leren,die roepen niks terug als er wat aan mankeert en vervangen iets tijdens een beurt zonder dat je het weet,daarom heeft audi ook een slechte naam in de us bleef ook het gas van hangen en nog meer doden,en daar deed audi NIETS aan maar ja duits he.TOYOTA RULES RESPECT!
peter, noordwijk  | 15:49 | 08.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Jaren geleden had ik al gaspedaalproblemen maar met een Rover. De slechtste wagen die ik ooit had. Geen wonder dat ze niet meer bestaan. Het pedaal bleef niet alleen hangen maar gaf zelfs gas bij. De enige mogelijkheid die ik had was rijdend de motor uitzetten. Wat een kabaal.
Rob, Bergen  | 13:52 | 08.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nog erger is dat we een duurbetaalde overheidsinstantie (typegoedkeuring) hebben die er op moet toezien dat alleen veilige auto's ons land kunnen worden ingevoerd!
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Ronald, Tilburg  | 22:20 | 07.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
nu is toyota een slechte auto . volkswagen kan er ook wat van. heb 2 jaar elende gehad met een nieuwe golf 16 105pk model 2001. wilde niet goed optrekken 2x nieuwe sofware er in en nog niet goed . heb de auto toen weg gedaan met dik verlies .maar niet toegeven dat de auto niet goed was. maar later werd wel de motor met 105 pk uit de productie gehaald
jan, groningen  | 17:35 | 06.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb al 4 keer een nieuwe auto gekocht waar drie terug moesten Dat was Mazda met de schokbrekers En de opel met een kastje dat de auto stationair harder liet lopen dat een ander kastje werd En nu een toyota yaris maar de hoop dat dat nu goed zit met de type 2010 Want het gas dat is toch wel levens bedreigend Ben er niet gerust om dan dat het zo verholpen is van zo kan het ook inplaats zo zit het geweldig wie kan me dat zeggen
Jannie , Amersfoort  | 17:29 | 06.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat heb je ervan als je altijd roept de beste te zijn. Op een keer val je door de mand. Niet alleen Japanners, VW (VAG)heeft er ook zo'n handje van en daar blijkt ook steeds vaker dat het allemaal kwalitatief veel minder is als ze willen doen geloven en hun (dure) producten echt niet beter of zelfs slechter scoren dan die van de concurent.
Ton, Dordrecht  | 12:05 | 06.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Rij 2 Hiluxen in zuidamerika , super slecht evenals de onderdelen voorziening. Heb bij een nieuwe auto 6 bweken moeten wachten op een pomp van de stuurbekrachtiging. Hiervoor Nissan gereden en deze ging nooit kapot en een uitstekende service
J.W, Sao Paulo  | 11:17 | 06.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Slechte auto rijders reageren hier zeg, en nog met opmerking van beste auto merk Toyota. Sorry maar als je dat blijft roepen ben je onverschillig en heb je weinig kennis van zaken. Ga eens vragen bij de Toyota dealers wat ze al jaren verbloemen en wat ze aan passen tijdens een standaard beurt. En de rest die er niet komt loopt gewoon het risico te verongelukken. Maar dat is de insteek van meerdere auto fabrikanten geweest met voor op Ford natuurljk en zelfs nu nog, maar ook Toyota en natuurlijk Mitsub
Gert, Apeldoorn  | 21:06 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als toyota echt zo slecht zou zijn volgens vele duitse merk rijders hier,WAAROM winnen ze dan zoveel prijzen en erg goed waardevast ,de fabrieken winnen zelfs veel prijzen,vertel het me?????TOYOTA RULES, de verso is meest waarde vast in zijn klasse in duitsland?????????
piet, arnhem  | 20:07 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
TUV en ADAC in duitsland hebben er nog nooit van gehoord dus wie liegt er nou??? TOYOTA is en blijft het beste,bmw x6 heet de killerwhale in de states hoor je ook niks over erg ENG.toyota rules.
piet , arnhem  | 19:56 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
GM zit hier achter om is een keer wat te verkopen,filmpjes met ongelukken die te zien waren,zijn modellen die niet eens in de states rijden?????en de vrouw met de corolla e12 op rlt4 nieuws die zogenaamd het gas bleef hangen,liegt ze moest het zeggen ze is alleen de bocht uitgevlogen en nu wordt ze aangeklacht topie rtl4?
piet, arnhem  | 19:19 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
gm en ford zitten hier achter om weer een beetje wat te verkopen,de filmpjes die te zien zijn,zijn van een paar modellen die niet eens in de states rijden????de vrouw op rlt4 in de corolla e12 die vertelde dat het gas bleef hangen,liegt ze heeft geld gehad omdat te zeggen,en ze wordt aangeklacht nu!
arnhem, piet  | 19:14 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De problemen met de de aangepaste ABS van de Prius hebben niets met dat gaspedaalprobleem te maken. Maakt daar maar eens een nieuw artikel over, bij de Prius dachten de Japanners het Europese gepatenteerde ABS systeem te moeten aanpassen in hun alwetendheid, daarbij zijn programeringsfouten gemaakt.Zal wel iets met de terugwinning van energie bij het remmen te maken hebben.
maurice, linne  | 17:47 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wilde eigenlijk van de zomer overstappen naar een Toyota maar ik durft het nu niet meer! Ga wel denk ik naar een Kia. krijg je tenminste 7 jaar garantie ook nog!
rene, alphen aan den rijn  | 17:22 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Bij toyota is de bedrijfskultuur dat alle fouten worden ontkend. Dit zit ook in het Nerdelandse deel van toyota dat stellig volhoudt dat hen niet bekend is van de meeste problemen. Deze grootsmoed zal hen nog duur komen te staan. Je zult maar een auto hebben die gas blijft geven of niet wil remmen!
Frank, Eindhoven  | 16:27 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik rijd al 15 jaar Honda en heb nog nooit enig probleem gehad.
honda, nieuwegein  | 15:44 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De "Toyota way" is ondekt door het management. En met sucses. sorry sorry sorry.
karstens, alkmaar  | 15:33 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik rijd al jaren Toyota en hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten.Als een wegen wacht zegt als de auto niet starten.Hè heerlijk mag ik eindelijk eens onder de motorkap kijen van een Toyota,dat is mij jaren niet gebeurt.Dat zegt toch veel over de kwaliteit.
D.B., Velp  | 15:26 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Toyota wist inderdaad al in 2007 van dit probleem, in Amerika zijn er al talloze klachten geweest. Ze hebben gewoon zo lang mogelijk gewacht in de hoop dat het probleem wel over zou waaien. Dus niet en nu zitten ze met de gebakken peren. Geen mens bij z'n gezonde verstand koopt momenteel nog een Toyota.
Hans, IJsselstein  | 15:04 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit kwaadaardig klungelwerk van Toyota verdient harde kritiek. Net als de woekerpolissen, de leugens van Balkenende en het IPCC rapport. Belanghebbenden worden voortdurend voor de gek gehouden; het consumentenvolk waant zich rechteloos en vecht nergens meer voor. Welke politieke partij geeft nog om kwaliteit en eerlijkheid? Het stemvee gaat de mist in met een verziekte financiële wereld en een zieke overheid, die ideale kansen biedt voor uitnemers uit de prive sector. Niemand verzet zich. Ingeslapen zootje!
Pieter, Costa Rica  | 15:02 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Toyota gaat op hun kosten het probleem oplossen en roept hun klanten zelf terug.De Koreaanse dumpmerken doen het heel anders. Ik heb een Hyundai,waar ik steeds maar weer naar de dealer terug moet,met veel ellende en onkosten en geen resultaat.Overigens, de betaalautomaten bij die dealers werken wel heel erg goed en ook snel.
Gerrit van B., Teteringen  | 14:59 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
mijn avensis heeft ook problemen gehad met de versnellingsbak, levensgevaarlijk! en de dealer ontkende het probleem! dit is mijn laatste toyota; ik ga nu een volvo kopen, dat is tenminste een goede auto!
Erik, Groenlo  | 14:47 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heb een heleboel merken gereden[ en om nou te zeggen toyota is beter ? nee ! Het is allemaal plastiek en kunststof en de onderdelen zijn schrikbarend duur en vooral niet beter dan de duitse auto.
ik , Hoogeveen  | 14:40 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vrijwel alle klachten komen uit de USA, je weet wel het land waar op een magnetron vermeld moet staan dat je er geen dieren in mag drogen..... De USA wordt voor het overgrote deel bevolkt door halve garen!!
Robert, Hilversum  | 14:39 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze wilde perse het grootste automerk zijn.Wel een goed gebaar naar je klanten.Ja we wisten van de problemen maar ja als je het grootste merk wil zijn horen dit soort leugens erbij. Toyota's zijn ook nog eens spuglelijk om te zien.
alfons, haarlem  | 14:31 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het blijven toch Japanse auto's he. Geef mij maar de oude vertrouwde Duitse degelijkheid!
Duitse, degelijkheid  | 13:59 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb TOYOTA altijd een goede en vooral erg SAAIE auto gevonden. Nu vind ik het alleen nog maar een erg SAAIE auto. Geen haar op m'n hoofd die er (zeker nu) aan denkt ooit een dergelijke auto te kopen.
Geert, Amersfoort  | 13:56 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Toyota haalt haar auto's nog terug tercontrole of reparatie. Maar mijn renault laguna station 120 pk diesel uit 2003 had turbo problemen. In frankrijk werden alle Renaults met dit probleem in 2008 naar de garage gestuurd behalve Renault nederland liet de klant in de kou staan. Geen enkel bericht van Renault nederland. In herfst van 2008 ontplofte de turbo. Schade wel geteld 5000 euro. Bedankt Renault!! Renault kan iets leren van Toyota zij laten de klant niet in hun hemd staan
Thomas, Zittard  | 13:52 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik zag een reactie van een autoverkoper afgelopen week en die zei:Toyota is nog steeds een betrouwbaar merk.Kijk,Toyota heeft uit zichzelf alle klanten teruggeroepen en dat bewijst dat ze de klant op de 1e plaats stellen vanwege de veiligheid en dit dus als 1e melden!Die stelling is dus nonsens blijkbaar als dit probleem al zo lang bekend is!Mooie truuc van die garagehouder om mensen over te halen een Toyota te kopen!Maar doe het dan op een manier met de juiste informatie!
max, tegelen  | 13:48 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Vroeger (US, jaren 70) had je de Ford Pinto. Die vloog gelijk in de fik als er achterop werd gereden. Ford had berekend dat het goedkoper was om schadeclaims uit te keren dan elke auto voor 5 dollar aan te passen door de benzinetank te verplaatsen. Beter oud Japans, dan nieuw Duits of Frans.
Vriend, Veenendaal  | 13:45 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
JA, dat zeggen de Duitsers, omdat ze de verkoop van Mercedes en BMW's willen vergroten.
een KIA Amanti bezitter, beste auto, den Haag  | 13:37 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je een beetje weet waar het overgaat dan weet je dat het probleem niet een Toyota probleem is maar dat het probleem zit in een onderdeel van een amerikaans toeleverancier.
Eric, Amsterdam  | 13:37 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Veel moderne kwaliteits principes uit de industrie komen voort uit de automobiel industrie. Niet omdat deze zo goed is, integendeel, ze verplichten m.n. hun toeleveranciers tot allerlei extra akties ( zie ook ISO9000 vs TS16949 ) waarbij op grond van simplifikatie (anders snappen de autobouwers het zelf niet) vastgelegd is wat en hoe alles bijgehouden moet worden. Op grond hiervan hoopt men dan eigen onkunde te verbloemen en een acceptabel produkt te maken....
Eddy, Groningen  | 13:36 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De importeur van Toyota, zegt altijd dat er niets aan de hand is. Problemen met het niet goed functionerende MMT-transmissie en in neutraal springen onder het rijden, wat levensgevaarlijk is, van de Corolla verso, haalt de importeur zijn schouders voor op. Ook over de storing van het startblokkeersysteem haalt de importeur de schouders over op. Hopelijk gaat Toyota inzien dat doen alsof ze gek zijn vele miljarden en reputatie schade is.
Annemarie, Amsterdam  | 13:36 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
O wat weten we het allemaal weer goed.
Man Op, De Fiets  | 13:32 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
we laten ons we op naaien die americane voor op nu de duitser die is het gemeene spel wat gespeeld word , op markt terug te veroveren
theo, lelystad  | 13:30 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Jammer, ook bij oerdegelijke bedrijven zijn er dus excel-managers. Niet meer telkens verbeteren en innoveren maar calculated risks. Ik hoop eigenlijk dat Toyota in grote problemen komt, het net red zonder ontslagen, slim genoeg is om geen geld uit te geven aan reclames in deze tijd en dan weer een echt bedrijf word waar kwaliteit belangrijk is. Ik heb verder de wellicht ijdelle hoop dat andere bedrijven hiervan dan gaan leren. Toyota mag in dat kader dan ook niet zonder kleerscheuren ervan af komen.
Kwaliteit Geen Excel, Nederland  | 13:27 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wel raar is dat het gaspedaalmechanisme wat Toyota gebruikt wordt vervaardigd door Amerikaanse toeleveringsbedrijven. Hier hoor ik niets over.
Bert, G  | 13:26 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is wel leuk. Gelijk weer van die Toyota eigenaren die de problemen vergoeielijken. Ze zijn helemaal niet zo solide, dat zie je in tests ook. De enige reden dat Toyota zo'n goede naam heeft is omdat Toyotaeigenaren de problemen bagatelliseren, dat gebeurt bij andere merken niet. (test Autoweek feb.09 werd dat erg duidelijk). Overigens hebben ze hun sterke marktpositie te danken aan valse concurrentie (probeer eens iets in Japan te verkopen) en het lenen van de kennis van andere merken.
Jaco Vonk, Rijssen  | 13:23 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ben zelf al jaren een zeer tevreden Toyotarijder, maar vindt dit eigenlijk niet zo erg voor dit automerk. Ze pochten altijd dat ze zo geweldig waren en dat is ook wel bewezen maar, daarnaast waren ze ook wel zo'n beetje het duurste japanse merk omdat ze toch wel goed en veel verkochten, dus wellicht profiteert de consument straks wel van het toontje lager zingen van Toyota met wellicht wat lagere prijzen
Hans, Delft  | 13:22 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gewoon een productiefout. Ook de Citroën c1 en Peugeot 107 moeten terug, want die exact dezelfde als de Aygo. De Prius heeft blijkbaar ook remprobleem. Maar Ford moest ook ooit enorm veel Mondeo's terugroepen vanwege technische fouten.
Erik, Ter Apel  | 13:20 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat is nu echt de laatste druppel ! NOOIT meer een TOYOTA !!
Henk, Apeldoorn  | 13:16 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Rijd al 18 jaar Toyota. Onverslijdbaar, veilig en betrouwbaar. Voor mij geen Europese of Amerikaanse troep.
joop, ede  | 13:16 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zet die pedalen dan ook op ruimere afstand van elkaar, bij die gebakkies trap je er zo twee tegelijk in..
A.Visser, Vinkeveen  | 13:06 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
NOU dan gaan er een paar families in de VS ERG rijk worden! De law-suits zullen als bommen worden afgeschoten. Ik denk dat er ook toyota mederwerkers voor veel geld bekentenissen willen afleggen.
John, amsterdam  | 13:05 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ruim 30jaar rijden wij Toyota van corolla tot prius nog nooit problemen gehad, dit kan je van andere merken niet zeggen.
Frans, Velp  | 12:59 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Toyota geeft tenminste toe dat er een probleem is en roep de auto's terug. Andere merken hoeven niets te zeggen, want deze zijn al zo slecht dat de mensen vanzelf terug komen. Ford roept nu ook auto's terug. Vorige week ook een bericht dat Renault, peugot en citroen ook auto's terug roepen. Wordt geen hijsa van gemaakt. Toyota neemt zoals gezegd zijn verantwoordelijkheid.
p, utrecht  | 12:59 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Toyota komt er tenminste voor uit dat er iets mis kan zijn. General Motors heeft in het verleden processen gevoerd met Ralp Nader over de slechte kwaliteit van de GM produkten, het bijzondere is dat deze heer later werd ingelijfd bij GM met een vet salaris, zo waren zij de luis in de pels kwijt maar de problemen niet.
Jan Modaal, Stolwijk  | 12:54 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Handig het al die technische snufjes in de nieuwe auto's. Ja dan zijn ze veiliger. Duurder zullen ze bedoelen. De een na de ander heeft problemen. Het wordt steeds erger met de techniek. Wat had je vroeger nu voor problemen met een auto? Oh onderdeel kapot hub nieuw erin en weer rijden. Tegenwoordig moet een auto eerst een dag aan de monitot staan om te ontdekken wat er aan de hand is. En dan is het print vernieuwen. Nee we gaan er niet op vooruit.
De niet zo blije rijder., Den Haag  | 12:53 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze geschiedenis doet mij denken aan die van Audi bezitters in de VS die dachten dat de auto op hol sloeg. Dat heeft Audi toen veel geld gekost en schade opgeleverd. Met die auto's was niks aan de hand, alleen die idiote Amerikaanse bestuurders konden niet rijden. Het is niet voor niks dat alles en overal in de VS is volgestikkerd met de meest idiote waarschuwingen. Met het gaspedaal en de vloermatten van Toyota is ook niks aan de hand. Dit is een actie om de meest succesvolle fabrikant ter wereld te beschadigen.
Harry, Amsterdam  | 12:52 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 12:51 | 05.02.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
De westerse automakers doen hun best om Toyota dat extra zetje de afgrond in te geven.
FinestEver, Almere  | 12:51 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Leest de rest geen kranten? Eerst kwamen de problemen met het gaspedaal aan het licht (voor zo'n beetje alle modellen). Daar is deze week bijgekomen dat de Prius ook nog problemen heeft met het rempedaal.
Leaserijder, Utrecht  | 12:51 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tuurlijk wisten ze dat al maar naar goed menselijk gebruik pas er iets aan doen als het echt niet meer anders kan vanwege claims (geld)en kosten wie weet waait het wel over, mensenlevens zijn niet zo intressant als er maar geld(macht) in het laatje komt ziek toch maar zo zit onze wereld in elkaar fantasties wat we allemaal hebben opgebouwd en hoe we samen werken zodat er nergens armoede of leed is als je kut toy-ota maar goed is.
Oldtimer, nederland  | 12:49 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hallo Bas, Veel modellen van Toyota worden al in Europa gebouwd. Het is sinds die tijd dat de problemen zijn begonnen.
Jansen, Eindhoven  | 12:45 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Rem ÉN gaspedaal? Nogal mazzel dat de prius een automaat is, anders was het leed door koppelingspedaalterugroepacties (scrabble woord!) nog minder te overzien.
bellie, rotterdam  | 12:45 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Had al in april 2005 last van uitvallende ABS in avensis 2.0 automaat na slechts 200 km. Na herhaalde bezoeken aan garage, reparaties etc door importeur telefonisch benaderd. Conclusie was dat er niets aan de hand was en ik niet moest klagen. Uiteindelijk via de leasemaatschappij in september 2005 een nieuwe avensis gekregen. Helaas bleef deze 1500 km zonder mankementen, waarna dezelfde klachten weer aanvingen. In februari 2006 heb ik de sleutels ingeleverd en rijd sinds dien in volle tevredenheid in een ander merk.
R, Groningen  | 12:44 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
was dat ook al jaren niet bij , mitsubishi , die 30 jaar de gebreken aan voertuigen verzweeg!
joop, vught  | 12:43 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
oeps!bijna vergeten:opel duitsland is(was) toch onderdeel van het noodlijdende GM-concern?.....dit verklaart misschien wel de reactie v/e duits autoblad?,kan toch?.
cees, eemnes  | 12:41 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Die is zeer ersntig. Joh fouten kunnen gemaakt vooral in complexe engineering projecten. Maar als dan een probleem aan het licht komt ga dan als management aub geen financiele risico analyse doen over mijn rug! Vooral op kritieke onderdelen als remmen en gaspedaal. Wel leuk dat er nu inmiddels zoveel autos zijn verkocht en ze dus nog extra geld kwijt zijn! Zal ze leren.
Raymond, Nieuwegein  | 12:35 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dit riekt naar sabotage,van een zeer betrouwbaar automerk?...GM woordvoerder was naar mijn idee,iets te blij met het slechte nieuws over toyota....hij zei:'dit is goed nieuws voor de amerikaanse auto-industrie'. een beetje toyota-bezitter,maakt zich niet druk om deze(mogelijk)amerikaanse boycot- actie om hun eigen merken weer rendabel te maken(ach,amerikanen,gewoon kudde volk),denk ik?
cees, eemnes  | 12:34 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
remmen prius, gaspedaal overige modellen. Natuurlijk weet de nederlandse importeur van niets, hahaha zou ik ook zeggen
bertie, amsterdam  | 12:33 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Remproblemen, volgens mij gat dit toch over de gasproblemen, Foutje?? Ik had in 1980 een toyota Celica daar bleef het gaspedaal ook bij hangen, een collega die toen bij mij in de auto zat, kon niet voor een kruizing het gaspedaal met de handen omhoogtrekken, dat was mijn geluk, en anders had ik hier nu niet gezeten, dus dit speeld al jaren en jaren.
Boy, Balkbrug  | 12:33 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Die Duitsers liegen niet mijn zoon woont er,hij had begin 2009 problemen en op gelost. maar hij was toen al niet de enigste.Als het zo door klungelt gaat het vertrouwen weg voor Toyota.
bennie den achterhook, de brink  | 12:30 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn toyoklota gelukkig kunnen afbestellen. Het is tijd geworden voor een auto die in Nederland wordt gemaakt. Daar schiet zowel de werkgelenheid als de werkgelegenheid wat mee op.
nederlandse waar, Leiden  | 12:30 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
zo ja, is dat dan niet misdadig?
Paul, Den Haag  | 12:28 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
er zijn momenteel problemen bij diverse modellen met het rempedaal en het gaspedaal, waarvan die met het gaspedaal al jaren bestaan, schijnbaar per toeval zijn ontdekt, met diverse dodelijke ongelukken als gevolg
hans , doetinchem  | 12:27 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Bedrijven zoals auto en vliegtuigbouwers maken zodra er bekend wordt dat er mankement aan 1 van producten is gewoon een berekening. Wat is duurder voor ons , de schadeclaims na ongelukken of een terugroepactie. Blijkbaar is nu het "omslagpunt" bereikt en is terugroepen goedkoper als de rechtzaken nav ongelukken. Maarja,sommige mensen blijven maar geloven dat bedrijven het beste met ons voorhebben...
Marcel, Rotterdam  | 12:26 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat is begonnen sinds de onderdelen in China worden gemaakt! Toen ze nog in Japan werden gemaakt (grote kwaliteit) ging het WEL goed.
piet precies, den haag  | 12:22 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hangend gaspedaal is geen 'safety item' ! En als het probleem sporadisch voorkomt zoals zoveel kwaliteitsproblemen, dan hoef je dat toch niet in de openbaarheid te brengen ? Het is ordinaire stemming makerij en niemand weet nog wat het probleem is. Sommige modellen hebben dus last met het gaspedaal en andere problemen met de remmen (ABS) en daar wordt naar een oplossing gezocht. Punt.
Ties, Sas  | 12:21 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
koop maar porsch beter dan al die japanse rommel iedergaval altijd duits
erik franken, ermelo  | 12:21 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
van zotte gas pedalen + de remmen als in zulke auto's rijdt je hebt een doodswens
geurt jalink, eindhoven  | 12:19 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
saab, saab, en saab. beter is r niet!
v. muller, spijkernisse  | 12:17 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als mijn Yaris ervan door gaat of niet meer te stoppen is, gaat de claim gewoon naar Toyota!
laura, Vleuten  | 12:16 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
In een Toyota wil je toch niet gezien worden!
Miromel, Oldenzaal  | 12:15 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is flauw van Wirtschaftswoche, wacht maar dat een duitse auto een mankement heeft dat kun je in een japanse krant lezen dat de producent dit al jaren wist.
JP, B'grvn  | 12:14 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kijk dat bedrijven zoals Toyota fouten maken heb ik begrip voor.Maar als je al in 2007 bent gewaarschuwd en je onderneemt er niks tegen erger je gaat gewoon door met het inbouwen van deze gaspendalen.Ja dan ben je toch echt verkeerd bezig.Want nu worden ze gedwongen om met lapmiddelen(want ja vind maar eens 9 miljoen gaspendaal units in korte tijd)De gaspendalen tijdelijk veiliger te. maken.Want een structurele oplossing is het volgens vele niet.
Michel de Lange, Nederland  | 12:14 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Moet je op bepaalde Amerikaanse sites eens lezen wat de werkelijkheid rond Toyota is. Hoe ze honderden miljoenen subsidies hebben gekregen en zijn voorgetrokken voor echte Amerikaanse automobielfabrieken. Hoe leugen en bedrog de Japanners vooruitgeholpen hebben in de VS. En al die sprookjes over dat de Japanse auto's zo goed zijn, zijn inderdaad sprookjes. Koop Duits, steun je buurland, die kopen weer boter (en nog veel meer) in NL; zie ik Japan niet doen.
Automobilist, Op pad  | 12:14 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
VW was er ook al jaren van op de hoogte dat hun 1.4 motor kapot ging bij lage temperaturen. Of dat de stoelen van een Golf 4 konden afbreken. En dat hun 2 liter blok uit de Vento 1 liter olie per 1000 kilometer nodig had. Zij lieten echter de klant met de gebakken peren zitten.
Nie wieder VW, Nijmegen  | 12:11 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Natuurlijk, Toyota Nederland, inmporteur weet niets. Natuurlijk ! Nederland weet nooit iets als het fout gaat. Net als Wouter Bos, die wist ook van niets. Tja...
monique, almere  | 12:11 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Even lezen, de prius heeft problemen met het rem pedaal, vele andere modellen met het gaspedaal.
Janjurk, Regelland  | 12:08 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voorlopig ben ik nog erg blij met mijn Honda Hybride.
HK, M  | 12:02 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Bas, de toyota's die hier rondrijden (op de Prius -nog, na) worden allemaal in Europa geproduceerd. De fabrieken die sluiten zijn van GM/Opel. Zover is het nog niet voor Toyota.
Mike, Delft  | 12:00 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is het Ram-pendaal
le Baron, pend  | 11:57 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is uiteraard in het belang van de Duitse en Amerikaanse autoindustrie en autolobby om Toyota enige reputatieschade te bezorgen.Maar Toyota blijft een Top merk en Toyota neemt onverkort z'n verantwoordelijkheid.Bij sommige andere merken ,zoals bv Hyundai, mag jezelf met heel veel kosten voor de ellende opdraaien.
Jan de Waal, Amersfoort  | 11:56 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als een producent willens en wetens produktie doorzet en verkoopt ondanks de problemen moet men een forse boetes uitdelen..Remmen-stuur-ophanging e.d. is cruciaal voor een auto..
Lancia, Kappa  | 11:55 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
zullen ze wel omwille van de kosten hebben geprobeerd te verzwijgen. dit ten koste van de veiligheid. foei foei
rene, almere  | 11:54 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Volgens mij is een rempedaal iets anders dan een gaspedaal. Dus zou de kop moeten luiden: Wist Toyota al van de problemen met het gaspedaal?
Jan, Drachten  | 11:52 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mitsubishi had in het verleden ook iets soortgelijks, maar ja, een qualitycheck sticker is goedkoper in het proces dan alles testen.
johan, alkmaar  | 11:51 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is het nu het gas of rempendaal???????
j, a'dam  | 11:49 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wij maken de beste auto. Ja als je alles in de doofpot stop!schande! Koop maar een europeese auto dan houden we ook werk.
Bas, Veld  | 11:45 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Remproblemen met het gaspedaal?
T1NKY, Almere  | 11:44 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Remmen met een gaspedaal dat komt toch alleen voor als je de 80 gepasseerd bent.
janneman, voorburg  | 11:44 | 05.02.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
MEMBER OF INTERNATIONAL JURY:
car_of_the_year
engine_of_the_year
Autovisie 10 ligt nu in de winkel!
Bestel het magazine nu online of
neem een abonnement op Autovisie