*

Zoeken
  Zoeken met  
ma 15 mrt 2010, 15:37 365

Zwarte doos in auto's kan Eurlings bekoren

DEN HAAG -  Een 'zwarte doos' in moderne auto's, die bijhoudt hoe hard een auto rijdt, zou een middel kunnen zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen. Net als bij een vliegtuigongeluk kan de doos de politie namelijk helpen om de schuldvraag te beantwoorden. Demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer kan zich wel vinden in het verplicht stellen van een ongevallenregistratiesysteem in auto's, schrijft hij maandag aan de Tweede Kamer.

Camiel Eurlings Camiel Eurlings

De zwarte doos staat officieel te boek als een Event Data Recorder (EDR). „Hoewel het directe effect van de EDR op de verkeersveiligheid beperkt is, sta ik, vanwege het belang van betere waarheidsvinding, in beginsel positief tegenover het verplichten van een EDR”, staat in de brief.

Hij wijst echter wel op het gegeven dat het verplicht installeren van zo'n systeem niet landelijk, maar alleen Europees kan worden geregeld. „Het is niet mogelijk dit via nationale wetgeving te realiseren vanwege de harmonisatie van de wetgeving in Europa voor de interne markt. Er zit wel beweging in. Hoewel er geen verplichting of standaard is, hebben veel moderne auto's al een airbagmodule die ook een EDR-functie heeft.”

De bewindsman reageert met zijn brief deels op een ongeluk dat tweede kerstdag plaatshad in Rotterdam. Een 25-jarige Schiedammer reed toen in zijn Amerikaanse auto, waar de zwarte doos standaard is ingebouwd, vier leden van een gezin dood. De Rotterdamse politie heeft als eerste korps in Nederland apparatuur aangeschaft die EDR's kan uitlezen. De zwarte doos die in de Dodge van de Schiedammer was geïnstalleerd gaf aan dat hij 147 kilometer per uur reed op een weg waar een maximumsnelheid van 30 kilometer geldt.

Eurlings noemt de ervaringen van het Rotterdamse korps met EDR-apparatuur interessant. „Ik volg de ontwikkelingen nauwgezet en zal in Europa informeren naar mogelijke volgende stappen.” Volgens de CDA'er moeten er echter geen wonderen worden verwacht van het systeem. „EDR kan een middel zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen, zij het beperkt. Voor een blijvende positieve gedragsverandering is het vooral belangrijk dat een bestuurder voortdurend feedback krijgt en niet alleen na een ongeval.”


Weekendabonnement
Proefabonnement?

Volg ons ook op Facebook, Twitter en Hyves.

Autovisie voor autonieuws, testverslagen sinds 1956, evenementen, aankoopinformatie en nog veel meer.


 1 |  2 | Volgende
HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
dit is de reinste onzin en volksvlakerij.zoals we van denhaag gewend zijn.oké als dit in vrachtauto's/touringcars/en bestelauto's komt kan ik mij hier wel iets bij voor stellen
aarsman, spijkenisse  | 17:01 | 20.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kijk, en dat geloof ik dus niet. 147 rijden waar je 30 mag? Ik weet dat de maximum snelheden in dit land kunstmatig laag zijn, maar ik geloof echt niet dat je 147 kunt rijden op een 30 km weg. Trouwens, ik wil geen kastje in mijn auto dat registreert hoe hard ik rijd, waar ik ben op welk tijdstip. Kom op zeg, waar is de privacy? Een auto vergelijken met een vliegtuig is wel wat vreemd, mijns inziens.
Knalgat, Lutjebroek  | 21:01 | 17.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het verbaast mij dat bijna iedereen er op tegen is. Als er werkelijk iest gebeurt is 'ik heb niet te hard gereden, ik ben niet door rood gegaan' en ga zo maar door. Dat kastje bewijst het dat je niet te hard hebt gereden. Maar ik begrijp het wel, je komt aan de heilige koe, aan dat scheurijzer. Zodra we in die koe zitten misdragen we ons ongelofelijk. En daarom mag van mij dat kastje ingebouwd worden. (verplicht)
Adri de Vee, Westland  | 11:54 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Opstappen Eurlings met al die dure belastinggeld verslindende Spielerijen van je. Ga lekker een paar jaar fietsen in Frankrijk.
Jan Treurlings, Bergen  | 09:40 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zeker doosjes over nu de kilometerheffing (nog) niet doorgaat? wat bezielt die mensen toch. Laten ze eens gewoon bij de les blijven en niet Big Brother uithangen. Snelheidscamera's boven de snelweg in de Matrixboxen zoals in Duitsland werken prima en de kosten zijn een fractie van die nutteloze technische hoogstandjes.
CC, Almere  | 08:57 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is echt tijd dat deze man samen met zijn vriendin gaat wandelen in de heuvels van Limburg!!!!!!!
wilhelm, rw  | 08:55 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Laat die Eurlings aub ophouden met het oplaten van dit soort proefballonnetjes. Hij is bijna ambteloos. Tijd om eindelijk zijn mond te houden, lijkt me zo.
peter , Elsloo (L)  | 08:51 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
eerst is het de kilometerheffing, nu een black box in de auto, is dat zodat men naderhand boetes kan uitdelen bij het checken van deze black box, weer een extraatje om de staatkas te spekken.
Angel, Limburg  | 08:49 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
No nog een chip bij iedereen inplanten en je bent klaar. Ik dacht het hier net zo erg gaat worden als in China maar ik heb me vergist. Het is hier vele malen ERGER!!!
Paul, Almere  | 08:41 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het lijkt de meesten hier te ontgaan dat zo'n recorder ook kan bewijzen dat je GEEN schuld aan een ongeval had. Toch een stuk handiger dan jarenlang getouwtrek met de verzekeraar van de tegenpartij om uiteindelijk met lege handen achter te blijven. Voor het doel is het vastleggen van de laatste minuut tot aan de klap trouwens voldoende. Daar heeft Big Brother niks aan.
Ben, Eindhoven  | 08:39 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Die man is een gevaar voor de vrijheid. Straks moet wij nog enkelbandjes gaan dragen om te zien of je wel netjes oversteekt (niet door rood) of toevallig in de winkel was die net werd berooft etc. Het moet toch niet gekker worden. Het begint steeds meer op een parlementerre dictatuur te lijken
Van Mil , De wolde  | 08:31 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
en dat van een man die zijn baan op moet zeggen om kinderen te kunnen maken. Gelukkig wel door ons betaald.
jmb, rotterdam  | 08:21 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het wordt tijd dat we ook een enkelband gaan dragen,dan weten ze ook wanneer en hoelang. de heer Eurlings wil toch voor hij weggaat ons nog even een hak zetten
Ruud, hoofddorp  | 07:32 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De schuldvraag is alleen belangrijk voor de verzekeringsmaatschappij bevorderd niet de verkeersveiligheid
Watcher, Almere  | 07:04 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goh, km heffing niet? dan maar zo..... Ze houden niet op he ? Het welbekende bord voor hun kop syndroom. Net als het pvda syndroom. Als partijen (w.o. de pvda) het daglicht niet kunnen velen in de ogen van andere partijen dan ga ik me toch echt afvragen of we hier niet met kleuters van doen hebben. Ik ben trouwens van mening dat elke partij die zich zo gedraagt zich zielig en aan wangedrag schuldig maakt. Weg met dat soort personen. Democratie is democratie. Of wacht even, wat is dat ?
Johan, Hoofddorp  | 06:59 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
... en als we dan TOCH zo'n zwart doosje in de auto hebben, is het heel handig om er een mooie kilometer heffing mee te innen. He, Camiel? Dat is toch de bedoeling, nietwaar?
H. Numan, Singapore  | 05:55 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik snap niet hoe julie nederlanders het toelaten dat die politici daar het hele land omzetten in een "Orwellian Nightmare". Kom nou eindelijk eens een keer van je achterwerk af en gooi die idioten het land uit. EDR... wat komt er daarna, video cameras in je huis zodat ze kunnen zien dat je het gas afzet voor je naar bed gaat? Hallo!!!!!!
Justin, Canada  | 03:36 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
waarom niet gewoon een begrenser in de auto,dan kan hij gewoon niet harder dan 120. wordt er dan geknoeit met de begrenser dan flinke boete en auto verbeurd verklaren. dan leren ze het toch wel?
flash, utrecht  | 03:29 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
maar dan wil ik ook de regering met chip en camera en het koningshuis 24 uur per dag kunnen volgen en horen in een big brother progamma of op mijn pc , ok !
little brother, zoetermeer  | 01:59 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eurlings is sorry was dat niet de kroonprins van het CDA. Wat is die hard van zijn paard gevallen. Lukt het ene kastje niet dan komt hij wel met een ander kastje. Geen wonder dat hij weg gaat, gekker kunnen ze daar toch niet worden of doen in politiek Den Haag. Lijkt meer op media geilheid, hoe vaak kom ik met onzin in de publiciteit. En nou weg wezen nietsnut tijd voor een andere kip zonder kop. P.S. Je wachtgeld wel inleveren op deze manier wil wij ook namelijk wel stoppen met werken.
Bezorgde, Nederlander  | 01:27 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
George Orwell; Animal Farm, en 1984. ! ‘black box’ in een auto? Voor wat, er staan al genoeg ‘palen’ langs de wegen voor controle. Stem op de CDA/PvdA, en Holland krijgt wat het wil: Staats Controle.. ! terug naar de DDR en de koude oorlog, de staat maakt uit wat wij doen!
Ad, Amsterdam  | 01:27 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is gewoon een tussenstap richting de km-heffing. Eerst de doos installeren, zogenaamd via de EU, en later de gegevens in de doos uitlezen bij de poorten.
Eddje, Amsterdam  | 01:15 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze kunnen het toch niet laten he een doosje in de auto.Is het niet linksom,dan maar rechtsom,maar dat spy-doosje moet er komen. Idioot land!
Hans, Maastricht  | 01:03 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Demissionair minister Camiel Eurlings???????????????????? Die heeft toch onslag genomen en zit nu toch te profiteren van `n riante wachtgeld regeling.Wat is dit in hemelsnaam voor `n land aan het worden,ontslag genomen en nog babbels,straks kom Boslim ook weer om de hoek kijken het moet echt niet gekker worden,dit land word door de ratten besnuffelt
GekkeHenkie, Het Gekkenhuisland  | 00:53 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Verbied auto's met meer dan 125 PK. Stel op voorhand eisen aan vermogen en vervuiling. Doe iets aan de basis en niet achteraf allerlei controlekastjes inbrengen, dat is hypocriet. Auto's bouwen met 400 pk en een maximum snelheid van 350 KM/UUR is pure status, overbodig en kost vele mensen hele leven die van de honger omkomen terwijl wij hier de Tinus uit lopen hangen. Wel even serieus blijven met dergelijke ontzettende stomme ideen!
widebrow, Venlo  | 00:37 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Controlekastjes, camera's etc. zijn er gewild bij de overheid. Deze ziekelijke controle en regeldrang begint ziekelijke vormen aan te nemen en het wordt tijd om duidleijk te maken dat genoeg, genoeg is.
widebrow, Venlo  | 00:22 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hij gaaaaat maar door met voorstellen om alles en iedereen met een auto te bespioneren. Luister camiel, dat WIL de Nederlander helemaal niet! Het is maar goed dat je uit de politiek stapt want je bent een dom drammerig mannetje.
Dr.R. Clavan, Salem, Kazakhstan  | 00:05 | 16.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
laat die eurling maar lekker achter een kinderwagen gaan lopen dat doet ie beter hij gaat meer andacht aan z,n prive besteden , komt ie wel wat laat achter die vent heeft allemaal dwaze ideeen zwarte doos km kastje die vent sport echt niet allemaal spionage truckjes om de gewone man het rijden nog duurder te maken lekkere gast is dat kijken wat voor dwaas we nu weer krijgen die weer allerlei rare fratsen verzint . om geld uit onze zakken te kloppen
Joop S, Denhaag  | 23:15 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heel goed idee. Het gaat hier wel om verkeersveiligheid. Als je een zwarte doos in je auto hebt, bedenkt je wel 2 keer voordat je hard gaat rijden........en misschien wel ongeluk veroorzaakt. En niet alleen voor hard rijders, maar voor iedere rijder die een ongeluk heeft veroorzaakt.
JJ, MM  | 22:58 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Overheid, STOP met dat hysterische ge-controleer van burgers! Je wint hier werkelijk niets mee, en je verliest slechts je geloofwaardigheid onder de burgers. Voor zover daar nog iets van over was... De manier waarop de overheid zich probeert te bemoeien met de burger is een regelrechte schande! Ik heb het gevoel dat de enige reden van dit soort praktijken is: "Just because we can". Puur machtsmisbruik. Zijn ze toch helemaal gek geworden daar!?
Patrick, Rotterdam  | 22:54 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is weer typisch Nederlands. Snel rijden veroozaakt nog geen ongelukken. Het rijgedrach niet aanpassen aan de situatie is altijd de oorzaak. Gewoon weer een regeltje bedenken, alsof er niet al genoeg zijn. Aarde aan eurlings, stop met die drugs die je neemt. Het bevordert de samenleving niet...
Tobias Ammann, Amsterdam  | 22:39 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
In het kader van: hoe bespioneer ik mijn burgers maximaal? Misschien ook een chip in de fiets, brommer, schoenen, om het spionage verhaal compleet te maken?
Wim, Arnhem  | 22:39 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is erg jammer voor de politici dat we bij onze geboorte al geen chip in ons hoofd krijgen van de overheid om ons te controleren of nog erger, om ons te sturen wat big brother wil. We zijn zo'n "vrij land" maar ondertussen het land waar het individu het meeste wordt gecontroleerd. Ondertussen is alles in Nederland verboden en wat mag is verplicht.
ARA Rottedam, Rotterdam  | 22:04 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Daag eurlings pak nog een koekje uit je eigen doos. Ga ff lekker bij je mooie vrouwtje spelen en laat ons met rust !! Doei Daag mevr. eurlings neem hem eens mee nar de efteling in de Pyton zit ook een zwarte doos kan ie ff lekker keer naar kijken xxx
pieter, eindhoven  | 22:02 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Bij trajectcontrole vinden we dat de privacy in het gedrang komt. Hoe lang denken jullie dat dit idee het uithoudt?
Ron, IJmuiden  | 21:56 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee hč,daar is die limburger weer,dacht dat je weg was mister glimlach,heb je nu een deal met een dromer uit de usa.ga lekker genieten van je niet verdiende wachtgelden,en laat je nooit meer horen.
dikk, arnhem  | 21:55 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En neemt de heer eurlings dan de administratie voor zijn rekening als hij met wachtgeld thuis zit ????dat zal toch niet ze kunnen nog niet een ov chipkaartsystem goed voor elkaar krijgen laat staan deze administratieven rompslop
nouche, hellevoetsluis  | 21:35 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
waar bemoeit die vent zich mee ,laat hem lekker bij vrouw en kinderen blijven dan zijn wij er vanaf.
john, den bosch  | 21:13 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 21:04 | 15.03.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Eurlings is rijp voor het gekkenhuis maar dit wisten wij allen al..... Net zo als de rest uit het pluche in Den Haag !
Jan K, Savaneta (NA)  | 20:56 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ga thuis maar oefenen met je zwarte doos, misschien dat je dan over een jaar of 8 rijp bent om terug te keren.
Joop, Papendrecht  | 20:55 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
blijft die eurlings bezig? hij had toch ontslag genomen? hij is bezeten van controle lijkt het haast wel. ik vraag me af waarom hij thuis wil blijven. is dit ook om zijn vriendin te controleren? hij heeft geen kinderen dus ik zou niet weten waarom hij anders ontslag moest nemen. en dan nog, bemoei je dan ook niet meer met ons,eurlings. je hebt al genoeg rare ideeen gehad qua verkeer.
nicole, huizen  | 20:49 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het wordt tijd dat deze geschifte regering weggaat. En als ze allemaal zich aan hun familie zouden wijden, het zou met Nederland zeker beter gaan.
Snake, Zaanstad  | 20:49 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Lukt het niet ons kaal te plukken via rek. rijden doen ze het wel via een zwarte doos. Ten alle tijden afleesbaar voor pol. zodat deze je ten alle tijden kan bekeuren. Of het nu vandaag was gebeurd of een paar dagen geleden. We zijn weer het bokkie. Eurlings neem ook wat meer tijd voor je fam. Voor het geld hoef je het niet te laten. Je krijgt toch 6 jaar wachtgeld
Bob, Purmerend  | 20:38 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nou mag hij al met wachtgeld tijd aan zn gezin besteden ( heeft ie niet heeft alleen een vriendin ),en dan gaat hij nog maar ff door om wat idiote geldverslindende ideeën te opperen. Hij heeft zn vriendjes van Siemens natuurlijk wat beloofd en nu moet ie dat goed maken.
Jan, Heerlen  | 20:30 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De CDA wil de burger tot slaaf van de controle maken terwijl de Bijbel in opbaring er voor waarschuwt. Als CDA stemmer heb ik de buik er vol van. Ze hebben gewoon niets met de burger, alleen een opdach?t om steeds meer controle op de burgers toe te passen. Jammer en schande.
ex cda stemmer, apeldoorn  | 20:25 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb veel respect voor deze man, maar dit is nonsense.
D de Bruyn, Selfkant  | 20:10 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
alsof je nog zo hard kan rijden op ons wegennet, lees gatenkaas, daarnaast is dit dus alleen maar een kastje wat er voor zorgt dat de verzekering niet hoeft uit te betalen, niet om te voorkomen dat je te hard rijd. Een begrenzer heeft ook geen zin want dan kan je nog altijd 120 door een woonwijk.
Jeroen, Hoorn  | 20:03 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Weer een hoop reacties van mensen die niet weten waar ze het over hebben. De blackbox die in Amerikaanse auto's zit heeft maar een heel beperkt geheugen. Alleen de laatste seconden van een rit of voor een aanrijding worden opgeslagen. Voor de schuldvraag zijn deze gegevens heel handig. Mij lijkt het een goede zaak als deze blackboxen verplicht worden. Wel met een heel beperkt geheugen dan.
peter, rotterdam  | 20:02 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nog meer Big Brother controle! KRANKZINNIG...! Vooral allemaal PvdA/CDA stemmen hoor mensen, dan wordt Nederland eerdaags de nieuwe DDR (Dutch Democratic Royalkingdom)
p.precies, den haag  | 19:59 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 19:55 | 15.03.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Eurlings kan nu beter zij tij aan de doos die hij thuis heeft met de wachtgeld van de belasting betaaaaler...
DOOSLIEF , LELYSTAD  | 19:55 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Waarom gaat deze e man niet gewoon bij een speelgoedzaak werken. Misschien heeft hij daar verstand van. En dat krijgt ook nog jaren doorbetaald zonder voorzien te zijn van gerichte kennis.
J. Velthuijsen, Voorburg  | 19:53 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 19:48 | 15.03.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Weer zo'n onzin voorstel, het lijkt wel een control freak. Waarom wil men iedereen kunnen volgen?? Dit voorstel samen met de km-heffing naar de maan schieten en nooit meer over praten.En Eurlings ga snel iets anders doen want door deze onzin wordt je echt niet populair!!
Jos, Eindhoven  | 19:43 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 19:34 | 15.03.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Big brother in je auto. Weet waar je aan begint want die krijg je er nooit meer uit. Je zult je continu tegenover de overheid moeten verantwoorden.
Daisy, in mijn auto  | 19:22 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En dan alleen nog een signaal naar een sataliet en dan weten ze nog alles van je. Nee dus. DenHaag heeft het zelf verpest.
VvdS, .  | 19:19 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Binnenkort alleen nog rijden met een bestuurder(ster) en co- bestuurder(ster) verzin toch een keer iets nuttigs sukkels in Den Haag en bij deze laat ik het weten het zat te worden dat gepruts van jullie in Den Haag / ga fietsen stelen op het Damrak.
AB024, teL.  | 19:19 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hij moet zelf in een zwarte doos gaan zitten en goed dicht plakken en een enkeltje verwegistan.Ze zullen en moeten geld uit je zak kloppen.
marco, dintelcity  | 19:16 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Niets zwarte doos. Wat wel werkt is bij veel te hoge snelheid op heterdaad, voertuig in beslag nemen, ter vernietiging voordragen en rijbewijs voor lange tijd innemen. En dan nog zullen er halfidioten zijn die zelfs dit aan de laars lappen. Voor hen geld dan het rijbewijs voor altijd innemen. Gegarandeerd succes verzekerd. Al het andere is een nietszeggend bla bla bla.
gvanzanten, deventer  | 19:16 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De zwarte dozen in vliegtuigen zijn er niet voor de schuldvraag, maar om van fouten te leren via de raad voor transportveiligheid. Dat is wettelijk zo geregeld. Dit is bedoeld om ongelukken te voorkomen door te leren van fouten. Justitie krijgt hierin geen inzicht. Bestraffen is namelijk niet veiligheidsverhogend, maar verlagend want zodra justitie er zich mee gaat bemoeien worden er geen veiligheidsrapportages meer gedaan.
Daisy, Lelystad  | 19:15 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Die zwarte doos bestaat al in nederland hoor, zit bij mijn buurvrouw in haar scoop mobiel ,,als zij er mee weg gaat
aad, R.dam  | 19:15 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit soort zakkenvullers weten van gekkegeid niet wat ze moeten verzinnen om de burger maar uit tezuigen Nederland is helemaal naar de kloten,Met dank aan onze Regering.
Peter, Nunspeet  | 19:14 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ze zijn totaal Doorgeslagen daar in Den Haag.Ze willen alles en alles Kontroleren van de burgers.Het gaat toch veel op de oude DDR lijken maar dan op een moderne manier.Daar werdt ook iedereen in de gaten gehouden.PS Nederland gaat een heel eng landje worden als ik dit soort dingen zo lees.Zeker als iemand zegt dat het hen kan bekoren die zwarte doos in de auto!!!Ik wordt hier echt niet goed van!!!
Chris, Zoetermeer  | 19:13 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gaan we weer opnieuw beginnen met die onzin discussie? Men kan beter een zwarte doos plaatsen in de auto's met chauffeur van de heren en dames politici. Daar komt zeker veel bruikbare informatie uit. In dit land is zo langzamerhand geen onderwerp meer te gek geloof ik. En intussen gaat het land gestaag richting de afgrond...
Paul, Hoorn  | 19:11 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
aardige beeldspraak van Eurlings, het kastje van de kilometerheffing is een zwarte doos gebleken. einde verhaal, maar we geloven in hergebruik
doorn , groningen  | 19:09 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is gewoon eng te zien met hoeveel enthousiasme de huidige politici de privacy van burgers willen schenden. Ik pleit voor een telefoon tap op alle ministeriële telefoons, alle emails openbaar van bewindvoerders en een enkelband met gps zodat we van alle ministers weten waar ze uithangen. Natuurlijk ook in hun auto's een zwarte doos. Anders gezegd;laten we voordat we onze volksvertegenwoordigers gaan kiezen deze eerst beoordelen op integriteit. Dan blijven we voortaan gevrijwaard van dit soort ministers.
jan met de pet, utrecht  | 19:04 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een onzin weer! Altijd weer zeuren over de snelheid! Hoge verkeersintensiteiten veroorzaakt door te lage snelheden en "veilige" rijders die op de middenbaan 80 rijden zijn het probleem!! Het feit dat het aantal verkeersdoden terugloopt wordt veroorzaakt door de betere auto's en de ellenlange files NIET door de snelheidbeperkingen! Rot op met je big brother gedoe!!
burger, Almere  | 19:00 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Gaat het om de verkeersveiligheid ? Of misschien nog meer geld binnen te halen ? Wat een onbetrouwbare overheid. En dan een Jan-Kees de Jager als minister van financien. Mjn God, wat een land is dit aan het worden.
Pieter, Amsterdam  | 18:57 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Lekker ontactisch om dit onderwerp aan te snijden voor de verkiezingen meneer Eurlings. PvdA komt met Cohen, CDA met EDC. Het klimaat voor mensen en bedrijven in Nederland wordt steeds ongunstiger door dit soort maatregelen.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
T.B., Kollum  | 18:57 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
camiel moet zich bezig houden met zijn vriendin en niet met auto's.zijn keuze was toch duidelijk
ikke, amsterdam  | 18:55 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wetje hier wetje daar pleur nou eens op met al die melkkoe regeltjes gewoon 15 km te hard 500 euro boete 25 te hard rijbewijs kwijt deze oplossing is het goedkoopst en het werkt, ook kan er veel ruimte op de weg komen tja nu nog onze regerings coureurs deze hebben echt de snelheid van een slak.geef ze een black box die hun snel heid registreerd mischien gaat het dan sneller
joop, hoofddorp  | 18:55 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Weer zo'n maatregel die zogenaamd de veilig heid dient, maar ondertussen wordt het steeds makkelijker om te kijken of je niet te hard hebt gereden of ergens fout hebt geparkeerd of dergelijke andere overtredingen pleegt
zeekip, schouwen  | 18:55 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Leren ze het daar in het pluche nou nooit. Wij zitten niet te wachten op nog meer registratie, heksenjachten en Big Brother controle.
Johan, Leiden  | 18:53 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
kijk om je heen als je op de rijksweg rijd, het sterf al van de zwarte dozen. lekker cda en pvda stemmen dan wordt het er zeker niet beter op.
Andre, Zeeland  | 18:51 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal gestoord zijn ze, maar ja vertel eens wat nieuws.
hans, Hoofddorp  | 18:51 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is het niet handiger een importverbod in te stellen op auto,s die harder rijden dan een nader vast te stellen snelheid. Dat scheelt een hoop gedoe. Aan de ene kant profiteert de overheid van enorme belastinginkomsten bij aanschaf en tijdens het gebruik o.a.vanwege snelheidsovertredingen en aan de andere kant nu weer een luchtballon op laten voor het inbouwen van een zwarte doos. Dat is schrizofreen. We zijn en blijven een handelsnatie. Belastinginkomsten gaan voor veiligheid.
W, te D  | 18:51 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik dacht dat eurlinks huis vader werd.ik denk dat hij veel sprookjes kan vertellen aan zij kinderen inde toekomst,geen kinder boeken nodig
nardus, sittard geleen  | 18:50 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wil Eurlings via een omweg toch de km heffing er door drukken? Blijkbaar heeft hij grote (financiele?) belangen bij kastjes in de auto. Dit dreigt weer een enorme inbreuk op de privacy te worden, wanneer stopt het CDA hier eens mee, willen ze soms een chip bij iedereen inbouwen om zo(genaamd) misdaden te voorkomen? 1 ding is zeker: de strijd tegen de km heffing moet doorgaan totdat het plan de prullenbak in is. Kilometerheffing-nee.
pietje punk, egmond  | 18:49 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De meeste mensen zien hun auto als een stuk vrijheid, en dat is dan over. Eurlings wil ons op de valreep nog een van zijn rampzalige idee,en door de strot duwen voor als het met dat andere kastje niet lukt.
Frans, Renkum  | 18:49 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hij probeert over zijn graf heen te regeren, hij vangt zeker geld van de producent van de apparatuur als het verhaaltje doorgaat. Ik hoop dat alle ideeen van eurlings naar de prullebak gaan. Wij hollanders willen niet overal gevolgd worden we zijn al genoeg traceerbaar.
Votje, Gelderland  | 18:46 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik dacht dat die eurlings voor een zak vol geld afscheid had genomen om zich met andere zaken te bemoeien. maar zoals we merken..ze geven niet op. eerst dat km kastje en nu weer dit. dus mensen we weten wat we moeten stemmen. vvd of pvv.
haagse maffia, denbosch  | 18:45 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Na z'n mislukte ministerschap ligt z'n bedje zeker gespreid bij Tom Tom?
Ruud , Middelburg  | 18:45 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zo vind ik bijvoorbeeld ook dat alle ministerraden en torentjes-overleggen moeten worden opgenomen. Dan kunnen we gemakkelijk de schuldvraag naspeuren wie nu weer zo'n enorme blunder heeft begaan of leugen heeft verteld. Zekerheidshalve ook al het ministerieel telefoonverkeer, e-mailverkeer enz. door een burgercomité doorlopend laten checken op valsheden. Of gaat dat soms te ver?
A, 020  | 18:44 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het ene onzinnige plan is de wereld nog niet uit of het andere onzinnige plan ligt al klaar. Er moet voorlopig nog eerst miljarden bezuinigd worden.
Henk, Almelo  | 18:43 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
zo'n zwarte doos heet een tachograaf en wordt al zeer lang in vrachtwagens toegepast. ook hier is de privacy weer in het geding.
fons, dordrecht  | 18:40 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit was van het begin af aan de hoofdreden voor het km-kastje. Het tracken en tracen van de crimineel (u dus) was de tweede reden. . Spitstarief doorberekenen was alleen maar nodig om het benodigde computer netwerk te financieeren.
Emieeeel, eindhoven  | 18:39 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Snelheid heeft niets te maken met verkeersveiligheid. Verkeersinzicht wel. Als je niet kunt autorijden maakt t niet veel uit of je met 120 of 150 je te barsten rijdt.
Leo, Westland  | 18:39 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zo'n kastje is al enkele jaren geleden hier in Tilburg met succes een heel jaar getest door vrijwillige automobilisten. Dit kastje voldeed wel aan de verkeersveiligheid, nl.; dit stuurde de auto aan op waar een maximale snelheid vereist is, dus met andere woorden een soort snelheidsbeschrenzing via satelieten.
jmvdb, Tilburg  | 18:36 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Verwijderd, Verwijderd  | 18:34 | 15.03.10
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
Minister Eurlings mag zich met zijn gezin gaan bezig houden en niet meer bemoeien met politieke zaken. Dat doet een volgend kabinet wel waar echte politici hopelijk in zullen zitten.
Marco, Middelharnis  | 18:30 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dan moet je een begrenzer plaatsen. Een zwarte doos bevestigd alleen en is achteraf (na de "doodsovertreding") uit te lezen. Het woordje veiligheid word dus weer eens smerig gebruikt om alleen maar boetes te kunnen innen.
Alex, Waddinxveen  | 18:29 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is die kastjes en dozen politicus nou nog niet weg? Ga je vriendin verwennen! Stop met het verzinnen van die big brother onzin, je hebt al genoeg onkosten gemaakt, wegwezen!
Vincent, Giessendam  | 18:28 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zo gaan wij dus langzaam terug naar de tijd van horigen en lijfeigenen. Als volk krijgen wij veel te veel macht vinden de machthebbers, daar moet met alle mogelijke middellen tegen gestreden worden. Op naar de Brave New world van Aldous Huxley. Het is met de huidige apparatuur zeer wel mogelijk om bij benadering de snelheid in te schatten, zeker in voornoemd geval van 30 tegen 175 km. Eitje voor de techniek.
jan, lis  | 18:27 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eurlings zegt het zelf al: "hoewel het directe effect van de EDR op de verkeersveiligheid beperkt is...". Laten we dit dus even vooral níet doen. Om dit land en haar burgers op te zadelen met nóg een track & trace systeem kost weer tientallen miljoenen, en om zo'n peperduur systeem nodig te hebben voor zo'n zeldzaam extreem ongeluk als hier sprake van was? Onnodig en staat niet in verhouding.
Peter, Amsterdam  | 18:26 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Onzin, weer een stap op weg naar een politie staat.
Jelle Troelstra, Leeuwarden  | 18:26 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
al weer geld voor de staatskas, kunnen ze mooi subsudie geven aan leuke alochtone projecten.of te wel, dweilen met de kraan open.wie zal dat betalen?
zoete lieve gerritje, den bosch  | 18:25 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hij zou toch meer aandacht aan zijn gezin willen besteden,laat hij dan opzouten en geen onzin verhalen meer lanceren,geniet maar van je 6 jaar wachtgeld.
henk, sneek  | 18:21 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is duidelijk dat na de tweede melding van een kastje de visie niet zozeer is gericht op het verminderen van verkeersongevallen. Het mogen duidelijk zijn dat er naarstig, met nader te verklaren redenering, naar een middel om onze soort alsmede dieren tot in zijn holletje te kunnen volgen. Vogeltjes hebben ringetjes, andere diertjes chip en de (automobiele)-mens straks een kastje.
Peter, Amsterdam  | 18:21 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Probeert Eurlings de Nederlandse automobilist nu weer op de kast te jagen ......
Automobilist, uit Nld  | 18:20 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Misschien moet Eurlings er een in zijn r..t duwen en kijken hoe hard hij loop als je achter hem aan gaat omdat dit stuk onbenul niet weet wat hij kan verzinnen om het de burger nog moeilijker te maken. waar om stemmen wij toch op dit soort zwarte dozen gekken.Hoelang kan dit volk dit nog verdragen deze soort wetjes die gemaakt worden door deze niets nutten, en waarneer houdt het op.laten ze een puaze nemen, met wetjes maken.En eurlings vraag aan je vrouw of zij een doos wilt dragen,of heeft zij er al een.Zot
john, utrecht  | 18:19 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En weer een andere manier om ons in de gaten te houden! het houdt maar niet op. Wij zijn niet achterlijk meer elite zooitje van Nederland!!!!!
Ixinix, Purmerreutel  | 18:17 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
laat ze alle poen die ze van de automobilist jatten eens echt aan het verkeer besteden in plaats van de noord zuidlijn te spekken dat kost te veel poen!!!
r werker, Almere  | 18:17 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En tjoep weer een stukje privacy de deur uit. Big Brother Will Be Watching...
Hans, Maarssen  | 18:15 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik dacht dat Eurlings het tijd vond om met zijn eigen 'zwarte' doos aan kinderen te gaan werken? Laat hij dat vooral doen, en zich niet meer bemoeien met zaken waar hij niet meer voor betaald wordt!!! Hij krijgt nu een 'inseminatievergoeding', en met zo'n knappe vriendin zou ik me niet druk maken om andermans zwarte doos!!
Willem Zonderpoen, Ingen  | 18:15 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hou toch eens een keer op met , via slingse wegen, het rijgedrag en waarschijnlijk ook de locatie digitaal vast te leggen. Ik wordt er doodziek van. Opzouten !!
wim, Alphen  | 18:14 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een zwarte doos die elke snelheidsovertreding opslaat en dan om de maand even afrekenen met de staat der Nederlanden. Mag ik effe vange?
Jan Zwart, Hoofddorp  | 18:12 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
eurlings ga aub met je vriendin op vakantie,laat on met rust aub. dank u.
J.J., hoeven  | 18:12 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goed idee! Als ze het maar niet wagen om het via een online verbinding bij te kunnen houden. Ik word al genoeg in de gaten gehouden denk ik zo
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
giel, den bosch  | 18:12 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
in vracht auto's is het al lang en daar hoor je niemand over. en heeft ook zijn voordelen bij een aanrijding.
wim, den haag  | 18:12 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
niet doen. alle privacy is weg. voor openbare voer/vliegtuigen is het eenvoudig noodzakelijk. overigens rijdt mijn buurvrouw al 47 jaar met een zwarte doos.
verkeersleider, lisse  | 18:10 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat hele zooitje in Den Haag moet bij een uitvindersbureau gaan werken. Ze moeten bij zijn vriendin maar een doos inbouwen, dan heeft hij in ieder geval 2 dozen in bed, snel zwanger maken zodat hij een half jaar met zwangerschapsverlof kan en misschien zijn wij dan van hem af. Wat een klooi
Membrillo, Palm  | 18:09 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
sodemieter nou eens op man!! Gewoon verwante hardrijders aanpakken!! Is mijn auto,is prive en wil daar geen kasten of wat dan ook in!! Dit is zeker omdat het bedrijf die de km-heffingkastjes zou maken ging auwehoeren omdat hij nu geen geld kan verdienen,en met dit kastje weer wel?Gewoon opzouten met al die onzin,een auto is geen vliegtuig!
rob, rotterdam  | 18:08 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Verkeersveiligheid ?, met minder dan 500 verkeersdoden per jaar zijn we een van de laagste ter wereld, met een landelijk inhaalverbopd voor vrachtwagens boven de 7,5 ton zou dit nog beduidend minder kunnen, dit kastje betekent echter controle en kaalplukken van de automobilist.
Wim, Warschau  | 18:08 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee, natuurlijk niet. Big brother is watching you is hier al veel te veel. Het wordt tijd om die controle- en regelzucht fors terug te dringen.
Edwin, NL  | 18:07 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Die ambtenaren verzinnen de gekste dingen om ons te controleren en dwars te zitten. Eerst een grote bek hebben dat er in het voormalige Oostblok geen vrijheid was en nu stukje bij beetje ons van onze vrijheid beroven met elektronische dozen. De AOW naar 68 riekt ook al naar dwangarbeid. Maar, zelf wel met 59 jaar met staatspensioen gaan, daar blijven ze wijselijk en achterbaks vanaf.
Piet Sterk, Gouda  | 18:05 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Big Brother rukt op, ze willen tegenwoordig alles van je weten. De opmaak voor een totalitaire maatschappij, waar camera's alles registreren. Een levensgevaarlijke ontwikkeling !
Jan, Lisse  | 18:05 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja ja en de drang naar Big Brother gaat maa door en gaat maar door. En Eropa kennende zullen ze het ook wel een prachtig idee vinden want dat 800 stuks Straatsburgs grajes lijdt aan chronische regelzucht. Graag straks tips hoe we dit soort loerkastjes kunnen saboteren en neem dan gelijk het roofkastje van Emiel E. (gelukkig even in de ijskast) mee.
Loes, Arnhem  | 18:05 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nog een reden meer om op Wilders te stemmen. Hij weet wel wie en wat hij moet chippen
Theo, Bodegraven  | 18:04 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eurlings wil toch iets anders met een `doos`gaan plannen, laat hij ophouden dan ook met politiek nu weggaat!
marc, Nijmegen  | 18:03 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Black Box is oke, kun je zo uitbreiden met kilometerbeprijzing en inning van verkeersboetes, Eurlings, wie was dat ook alweer?
Siemen, Den Haag  | 18:00 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is het niet de ene idioterie waar ze mee bezig zijn (met en groot SALARIS)dan is het wel met iets anders.Maar je kunt of kan niet over normale mensen praten die met al die onzin aan komen draven,Nu is het wel prettig voor diegene die daar mee bezig was en waren(cq Eurlings),dat het kabinet viel en (HIJ)ze verzekerd zijn voor jaren van een goed inkomen.
Kosten, Posten  | 17:59 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Typisch hoe het voorbeeld al aangeeft dat zo'n kastje niet helpt. Het aangehaalde ongeluk: er zat een zwarte doos in de auto, er is evengoed te hard gereden. Dat is hetzelfde als: overal camera's ophangen om te voorkomen dat terroristen zich opblazen. Het eindresultaat is: iedereen wordt op de voet gevolgd, en de kwaadwillende bereikt toch wel z'n doel. Onzin dus.
Patrick, Montpellier  | 17:58 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een zwarte doos op het functioneren van het kabinet was een veel beter idee, dan hadden de politieke partijen nu niet hoeven kibbellen over de schuldvraag
doris draaikont, arnhem  | 17:58 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hebben we wel zoveel zwarte dozen in nl.
black, box  | 17:56 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nou en dan? maar dan weet je dat pas N A het ongeluk , maar dat wil nog steeds niet zeggen dat dat de reden van het ongeluk was . Maar jullie leren nooit ! Alleen maar met foefjes spelen en weer een paar fabrikanten rijker maken. Dat is alles wat jullie weten! Hard rijden heeft niets te maken met ongelukken!! Alleen de klap komt harder aan. Hard rijders zijn nu eenmaal veel " Allerter " als anderen!
Lex, Haifa  | 17:55 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb nog een goed idee, elke nederlander een chip laten implanteren, zo weet je zeker dat je als overheid optimale controle hebt en dat er niemand in nederland enige vorm van privacy heeft. Zelden zo'n kortzichtig voorstel gehoord.
Joost , Zwaag  | 17:55 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
moet er nou koste wat het kost ons doen en laten geregistreerd worden?is het niet onder het mom km heffing dan wel onder het mom zwarte doos.misschien ook nog allemaal een camera op de auto dan kunnen we elkaar helemaal in de gaten houden?
jaap, harderwijk  | 17:55 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ga lekker door met de burger uitkloppen waar we niet op zitten te wachten onder het mom van verkeersveiligheid. Die wachtgelden moeten toch betaald worden is het niet links dan wel rechtsom.
Spim, Hoofddorp  | 17:54 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
is ie nou nog niet weg ??
daro, zoetermeer  | 17:53 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wordt er een beetje gestoord van,dat blijven uitmelken van Die Gouden Melkkoe, Waar bijft dat kwartje van KOK()dat ging over de Benzine),daar hoor je ook niemand meer over, Vind het eigenlijk wel erg brutaal,want inderdaad hier zal het zeker niet bij blijven, Hr Eurlings, Maak je eens nuttig, i.p.v. altijd maar zoeken om de Schatkist te vullen\Begroting-tekort terug te dringen P.s Wijs besluit,wel nu te stoppen!!
rob, hoofddorp  | 17:50 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ditmis weer een stap dichterbij total control. wat iedereen vergeet is dat je dus niet meer verzekerd bent, bij een overtreding, dankjewel zeggen de verzekeraars. en de politie heeft nog noooit aan waarheidsbevinding gedaan, behave dan het bevestigen van een vooringenomen subjectieve mening. ik zeg niet dat ik overtredingen goedkeur, maar het steeds verder vastleggen van gegevens is george orwell bevestiging.
kees de haen, den bosch  | 17:48 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja, en de volgede stap is een enkelband want dan kan je zien waar je stond tijdens een ongeluk.... Land van 17.000.000 gevangenen
Alber, Geinoord  | 17:46 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
en dan is het nog maar één stapje verder verwijderd van verdere bemoeienis van de overheid. die zwarte dozen gaan gillen als je harder dan de toegestane snelheid rijdt.en dan is de begrenzer in zicht.wie lacht? de verzekering! het plezier van autorijden is weg. met de zwarte doos wordt het leven nog grijzer
ps, buitenveen  | 17:46 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ze hebben niet in de gaten die ambtenaren,hoe meer ze het nederlandse volk op de kast jagen met verhogingen en regels wat betreft autorijden,en dergelijkehoe slechter het wordt,en de menssen steeds meer op geert wilders gaan stemmen,onze stemmen krijgt hij zo al.
bruno, brabant  | 17:45 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Met meer dan 7 miljoen auto's in Nederland en een prijs van 250 euro voor zo'n kastje plus nog wat kosten voor het invoeren heb je zo weer 2 miljard stukgeslagen. Goed idee hoor, prachtig allemaal...
Erik, Zaandam  | 17:45 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De verplichting van het hebben van een zwarte doos in de auto kan alleen in Europees verband opgelegd worden? Hoe zit het dan met het kastje voor de km-heffing, kan dat dan wel alleen in NL?
Vrij en blij, dat ik rij  | 17:44 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hebben je daar in Den Haag ECHT niets beter te doen???
Aad, Hoofddorp  | 17:44 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wat een domme ezel zijn we! Tijd dat het volk macht overneemt dat kan niet meer zo door gaan! eerst kilometer registratie en proberen ze op een andere vieze praktijken.
samy, rotterda  | 17:44 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hij was toch weg!!!
jules, voorburg  | 17:43 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit zijn stuiptrekkingen van een op alle fronten mislukte politicus; De roertunnels, rekeningrijden, doortrekken A4 en nu deze luchtbalon, terwijl hij niets meer te vertellen heeft. Ik zou hem het liefst ook z'n wachtgeld afnemen, niets presteren maar wel op z'n gat gaan zitten op mijn kosten. Verplicht verhuizen naar Limburg (ik weet dat dat anders heet) en...mondje dicht, heeeel lang.
wim, hoofddorp  | 17:42 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Na aankondiging van zijn vertrek uit Den Haag, heel veel mensen heeft men van alles toegerekend. Dit is een meester zet van hem om al deze mensen even te kwellen. Zijn toekomst is gegarandeerd met een fors wachtgeld en een mooie baan die op hem te wachten staat wanneer alweer zo ver is om te gaan werken. Jammer genoeg zijn er mensen die hem nog steeds de aandacht geven. Het maakt deze man geen ‘biet’ meer wat men over denken.
E.P., Nederland  | 17:40 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is het niet links om dan maar rechts om maar U zult een kastje krijgen want dan het begin van het einde is. Mensen met macht zijn niet te vertrouwen of anders gezegd: Macht over mensen is zwakte vermomd als kracht.
Dick, Uithoorn  | 17:39 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
als je aan die doos nou wielen monteert en variabele max snelheid toepast ...zodat je altijd fout zit...dan kunnen ze jou plukken zoveel ze willen.
jonh, groningen  | 17:39 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nog meer betutteling in dit regeltjes land !!! Waar blijft de vrijheid van het individu in dit land? Wordt er gewoon misselijk van, bah bah bah!!!!
Frans.P, Houthalen   | 17:39 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Sommigen weten kennelijk niet dat Camiel Eurlings pas vertrekt als er een nieuw kabinet is. Dat duurt nog op zijn minst een half jaar.
Hans, Westfriesland  | 17:37 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn privacy gaat voor alles. Ik heb er genoeg van dat maar alles word aangegrepen om meer controle op de burger te krijgen!! Is het niet de files dan is het wel weer de schuldvraag bij een ongeval. Bij beiden draait bij de overheid alleen maar om geld alleen hebben ze de moed niet om dat hardop te zeggen.
Rik, Aalsmeer  | 17:37 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eurlings het wordt tijd dat je je eigen huis vol stopt met dozen.Begin daar eens mee en niet meer bemoeien met ander mans functie.Je bent weg met je vriendje Bos en ga samen poepluiers verschonen.
joepie de poepie, ergens  | 17:35 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
U moet uw mond houden hr. Eurlings, waar haal u de moed vandaan om u nu nog met dit soort idiote dingen te bemoeien, u heeft ontslag genomen, weet u nog wel?
Martin, Nieuwegein  | 17:35 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De overheid bemoeit zich met veel te veel zaken, hoe lang gaat de burger dit nog pikken? Weer een poging om de burger te onderwerpen aan het algemene gezag. Komen dus echt geen kastjes in mijn auto!!
Cornelis, Etten-Leur  | 17:33 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Die verkapte zwarte doos heeft alleman al.De GPS of TomTom.Het minste dat je in vaarwater of klauwen van het O.M terecht komt leest men je telefoon en GPS syteem uit.Dan weten ze exactly wanneer je waar was en hoe hard je jezelf verplaatste.
didier, utrecht  | 17:32 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kan men het bijhouden van de snelheid niet elektronisch regelen,alsmede het beantwoorden van de schuldvraag,ik heb geen zin in een zwarte doos naast me die elke 100 km naar het toilet moet.
z.eerdom, lutjebroek  | 17:31 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eurlings ga jij je lekker met je gezinnentje bezig houden. Die zitten op je te wachten, wij niet. Veel plezier met je treintjes en je poppen.
Ed, Monnickendam  | 17:31 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Camiel: wat is dit nou weer voor een ratten idee? Rare dingetjes allemaal om mensen te controleren... Hij zal er uiteindelijk wel op uit zijn om dat ding automatisch boetes te laten sturen naar mensen die te hard hebben gereden. Daar zal je hem nu natuurlijk nog niet over horen maar dat gaat zeker wel gebeuren.
Rick, Hilversum  | 17:30 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Prima plan. Het is van de zotte dat iemand in het huidige tijdperk, zomaar veel te snel kan rijden. Vervolgens een ongeluk veroorzaken en dan vrijuit gaan! Ik ben overtuigd dat dit preventief zal werken! Dus -met het oog op onze kinderen- zsm invoeren!
Gerrit, Flevoland  | 17:29 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een oormerk voor belastingslaven, is dat misschien wat??? Of op z'n minst toch een nummer op je arm getatooeerd!
Mirjam, Amsterdam  | 17:29 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben voorstander van zo'n kastje bij mensen die grove overtredingen hebben begaan!
Berend, Groningen  | 17:28 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een geklaag . Truckers hebben al jaren een tacho en tegenwoordig ook een blackbox voor controle. En ze kunnen niet harder dan 88 km. Moeten ze met personenauto,s ook doen dan vallen er geen bekeuringen voor hard rijden ook meer .Maar dat doen ze niet want dan zijn ze hun melkkoetje kwijt . Iedereen een begrenzer en je bent van een hoop problemen af.
de ouwe, den Haag  | 17:28 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eurings ga lekker Burgemeester worden in Maasstricht En hou je daar bij Je bent geen minister meer Doei Dag kastje een en twee
Conny, Den Haag  | 17:27 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ga jij ff lekker van je gezinnetje genieten mr de goeddoener
gussie, lbroek  | 17:27 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Toch heeft die Eurlings iets met kastjes. Nu hij aanvoelt dat het kilometerkastje niks wordt, denkt hij al weer aan een ander kastje. Maar het kabinet (wat ook een bepaalde kast genoemd wordt) verlaat hij.
Chris, Essen  | 17:27 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het lijkt mij het beste om direct bij je geboorte een chip in de nek te zetten, zodat alles geregeld kan worden vanaf je geboorte tot aan je dood. Het is zo onderhand niet meer te geloven wat men allemaal wil controleren. Het begint zo onderhand op een science fictie film te lijken.
C. Riticus, Den Haag  | 17:25 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hier komt de duivel uit het doosje! Het gaat er voor de overheid om, hoe dan ook, bigbrother te spelen. De weg naar bijvoorbeeld automatische niet herrroepbare snelheidsbekeuringen is maar een kleine stap.
Nius, Flevoland  | 17:24 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoe gaat hij dat betalen dan? Overigens is zo iets er al voor vrachtwagens: tachograaf. Maar niet in mijn auto aub!
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
vroemvroem, Leeuwarden  | 17:23 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dus omdat er enkele gekken zijn moet ik als normaal persoon die mij WEL aan de regels houd dus boeten? Alweer? Net als belasting betalen voor mensen die niet willen werken. Etc, etc... ik ben dat een beetje zat. Ik weet trouwens een goede tip om verkeersdoden te voorkomen. 0 km p/u op de matrixborden. Goede he... ambtenaren. Bah.
Wulfpack, Vlaardingen  | 17:23 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik vind dat in iedere door de burger via belastinggeld betaalde auto, politie auto's, dienstauto's, een GPS black box kastje moeten hebben die de burger (eigenaar van de auto)via internet kan controleren, ambtenaren die dit niet zien zitten kunnen gewoon ook een privé auto kopen, zoals iedereen, bedrijven volgen hun wagenpark ook via GPS, prive autos zijn gewoon prive, het lijkt wel de omgekeerde wereld,
peter, den haag  | 17:22 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ach... voortdurende feedback. Dat heet snelheidsmeter. Zit al een jaar of tig in elke auto. Hoepel op met dat eindeloze gecontrolleer en over de schouder meekijken.
Bob, Rotterdam  | 17:22 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hup vooruit maar weer jaag de automobilist maar weer op kosten veel en veel zwaarder straffen voorbeelden stellen meer politie op de weg dat moet er gebeuren asoos die in de bebouwde kom te hard reden waar wij nu al die fije hobbels op de weg aan te danken hebben.Eurlings heeft zeker nog een vriendje die deze doosjes kan maken en teevens zijn wachtgeld aan kan vullen
Cor, Tiel  | 17:20 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Camiel begint meer en meer op "big brother" te lijken, door wie je constant in de gaten wordt gehouden. Krijgen we binnenkort ook kastjes bij de voordeur, in de slaapkamer, keuken, wc en wellicht geďmplanteerd!? Houdt toch eens op met die afschuwelijke betutteling en overheidsbemoeienis met zo ongeveer ALLES dat ons leven raakt. Wij zijn geen robots! Ga alsjeblieft weg Camiel!
Jan de Hollander, Friesland.  | 17:20 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nu de kilometerheffing niet doorgaat komen ze met het volgende om de burger in de gaten te kunnen houden. Nu is de tijd gekomen om af te rekenen. Stem allemaal op 9 juni!
Arie, Nog in NL, maar voor hoelang?  | 17:19 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dan krijg je een jaar later nog een boete hebben ze je zwarte doos afgelezen
bvdb, nl  | 17:19 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat ben ik blij dat ik al lang niet meer in Nederland woon!
M, Phila  | 17:19 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dag Emiel. Ga nou maar ... Geen doos in de auto. Noem het woord 'Doos' en Emiel is helemaal blij. Maar ga nu maar. Genoeg zo. Period. Over en uit... Gewoon de brandstofprijzen verhogen .. Klaar. Weer 500 ambtenaren minder nodig die miljoenenverslindend zijn.
james, almere  | 17:16 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een zoutloos geeuk is dit. Laten zij eerst eens zorgen dat er wat normaal te berijden wegen in Nederland komen. En als er helemaal niets meer te doen dan aan deze zwarte doos gaan denken. PS: wordt dit net zo geintroduceerd als de KM heffing, een geluk dan komt het er nooit.
Jakned, Rotterdam  | 17:16 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat dacht u van een rij-instructeur naast iedere automobilist, nog veiliger ! Nee, veiligheid moet wel op een redelijke manier gegarandeerd worden. Dus geen Big Brother kastje in mijn auto ! Waarom zijn er toch steeds weer mensen die dergelijke systemen, waarmee de overheid enorm veel informatie over ons kan verzamelen, verdedigen ? Ik snap dat niet ! Komt op mij heel naďef over !
Patrick Verhoeven, Gouda  | 17:14 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Houd het dan nooit op met die overdreven controle door de overheid? Ze gaan alle perken veels te ver te buiten. Handen af van onze privacy.
R. Koehoorn, Heerenveen  | 17:14 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Beste mensen, Laten wij ons niet meesleuren met de mensen die hiermee komen aanzetten. Ipv de verkeersveiligheid verhogen, verhoogt men in de 2e kamer de schatkist! Ze zullen het kastje later ook gebruiken indien men te snel rijdt. Daardoor krijgt u een boete thuisgestuurd ondanks dat u zeker wist dat er geen flitscamera of mobiel flitsteam aanwezig was!
Juda, Zeist  | 17:13 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mensen die iets te verbergen hebben vinden dit een slecht idee. Ik vind dit een geweldig idee, want nu kunnen ze bij een ongeluk makkelijker nagaan wie de schuldige is.
Ali, Groningen  | 17:11 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kan die man niet iets zinnigs gaan doen van ons belasting geld.? In plaats van die flauwekul uitspoken.?
man, Monaco  | 17:10 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
George Orwell draait zich om in zijn graf.
Peer, Vleuten  | 17:07 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heb de ultime oplossing voor de vervolgingsdrang van de Nederlandse burgers door de Staat; iedereen een multifunctionele enkelband die in staat is alles vast te leggen waar men is, wat men doet enz., hoe hard men beweegt en waar, enz.; moet met de huidige techniek een fluitje van een cent zijn; alle problemen opgelost (alsthans voor de overheid).
Keiler, Neerpelt  | 17:07 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het zal toch niet waar zijn!!!!!!!!!!! alweer zo'n luchtballon, en dat op de val reep dat dat typje opstapt. Houden die lui nou nooit op met dit soort achterlijke ideeën??? Laten ze lekker gaan rentenieren van ons geld!!!!!
fleur, DEN HAAG  | 17:07 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Rij naar het zuiden, begin een gezin, geniet (niet te Lang) van mijn belasting geld, maar verdwijn in Godsnaam !!
Dirk, Amsterdam  | 17:07 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ga nou maar lekker niks doen,lekker van ons belastinggeld genieten. Wij zorgen wel voor jouw gezin. Je hoeft niet te soliciteren hoor,lekker op vakantie gaan,beetje tuinieren enz. O ja nog vergeten lekker uitslapen en je Huishoudster houd je huis wel schoon. En kappen met deze onzin.
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
R B, leiden  | 17:06 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee,.....die zwarte doos is er alleen voor zodat big brothertje Eurling ons in de gaten kan houden. Kunnen ze mooi zien hoeveel KM's we rijden voordat rekening rijden ingaat, en oh ja, dat kastje zit er dan al in he.
mike, amsterdam  | 17:05 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
NEEEEEE, hou nou toch eens op met het bespioneren van (Nederlandse) burgers. Want buitenlanders (en ministers etc.) doen natuurlijk niet mee. Laat Emile maar rijles gaan nemen met de kinderwagen en laat ons met rust. Als hij zonodig zijn zegje wil doen, moet hij in de politiek blijven.
Hein, Uden  | 17:04 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik denk dat Eurlings een baan is beloofd bij een kastjes bedrijf!! Hij vind alle kastjes daarom geweldig!
D, Valkenswaard  | 17:04 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik ben niet gek, zo een zwarte doos moet ik niet in mijn auto hebben... controle freaks zijn het! Wanneer ik in het buitenland rijdt wil ik niet dat ze kunnen zien hoe hard ik rijd.
Jack, Haarlem  | 17:03 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
als dat doorgaat, stel ik voor , dat iedereen gaat fietsen ( zonder black box natuurlijk :-) )
jos, helmond  | 17:03 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eurlings heeft te veel vrije tijd, ga een hobby zoeken kerel. Hoe zuigt die het allemaal uit zijn grote duim zeg.
Ray, oldenzaal  | 17:03 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ben tegen!Hoe staat het dan met je privacy?? Die ex minister Eurlings moet zich tot juni lekker rustig houden en dan zijn wachtgeld op gaan maken samen met zijn vriendin!
Nic, Amsterdam  | 17:02 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is het een idee om in de hoofden van alle politici een zwarte doos te installeren? Dan kunnen we hun fouten en blunders makkelijk aflezen en ze straffen.
johan, uitgeest  | 17:02 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat dacht je van een zwarte doos in elke minister en in de minister president? Zodat er geregistreerd wordt waar ze uithangen en wat ze zeggen. Dan hoeven we al die onzinnige debatten over wat er wel en niet gezegd is niet aanhoren. Gewoon het bandje afluisteren en weten we meteen wie van de regering onzin uitkraamt.
Klaas, Amsterdam  | 17:01 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wat kunnen deze overbodige ambtenaren nog meer bedenken?
Karel, Nijmegen  | 16:59 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Stop nou eens met die zottigheid, vergeet die vette worst die die producenten je hebben voorgehouden en ga eens werk van je vriendin maken.
M, E  | 16:57 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ik stel voor om ook maar een weegschaal in de wc te bouwen, dan kunnen ze de rioolrechten er ook beter op afstemmen.
M., te Naarden  | 16:57 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Alles in Nederland moet langzaam gaan...dan is men pas tevreden!
tempo, a.u.b.  | 16:56 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Fatsoenlijk en consequent handhaven zal ook bijdragen aan de verkeersveiligheid!!! De regelgeving is jandorie duidelijk genoeg.
HG, Susteren  | 16:55 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En...wanneer komen er zwarte dozen in de woonhuizen ? Huiselijk geweld is ook een groot probleem.Je kan het beschouwen als een snelheidsovertreding tussen de gene die het pak slaag uitdeelt en de ontvanger die het niet kan pareren.Dus net als wie te hard rijdt zolang hij niet gesnapt wordt en/of ongelukken veroorzaakt.Wat een prachtige inkomstenbron weer voor het justitieel incasso-bureau.De schuld en het schuldgevoel der mensen levert meer staats-"aflaat" op dan elke andere heffing.Dat wist de kerk allang.
Dolf, Almere  | 16:54 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
eurlings ga anders bij ikea werken,kastjes genoeg ! nu wegwezen met je geldverslindende probeerseltjes
masters, francorchamps  | 16:54 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Staat er soms een X-bedrag te wachten voor dat Heerschap Eurlings, dat hij nog steeds zo driftig bezig is met het aansmeren van die GPS-kastjes. Ga voor je gezin zorgen Eurlings. Je hebt daar voor gekozen en hou je daar dan bij.
Babs, Haarlem  | 16:52 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is de goede man overwerkt? Heeft hij wel door waar hij mee bezig is en waar Jan met de Pet nou wel en niet om zit te vragen? Wat is er toch een enorm gat tussen de hotemetoten in Den Haag en de realiteit in het land. Leve de verkiezingen!!
Bart, Hoofddorp  | 16:52 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hopelijk geen Limburger of Brabander meer als minister
Wat zal ons volgen, Waalwijk  | 16:52 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ga lekker je kind van school halen en hou voor de rest lekker je bek dicht. Als je nog wat had willen melden had je maar in de politiek moeten blijven. Mzzl
Bobby, London  | 16:51 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tuurlijk en dan houden ze je staande, checken je zwarte doos en je krijgt met terugwerkende kracht een prent voor 3 kilomter te hard van circa 6 maand geleden toen je die fietser inhaalde. Wat ik echt zwaar gevaarlijk vind is die debiele tractoren op 80 kilometer wegen en de capriolen die er worden uitgehaald om die in te halen. Een tractor met 16 of 25km/h, wat heeft dat in godsnaam te zoeken op een 80 kilometer weg zoals bijv. tussen Zoetermeer en Zoeterwoude en iedere ochtend weer. Levensgevaarlijk!!!!
flipje, betuwe  | 16:51 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Treurlings heeft zeker aandelen bij kastjesfabrikanten? Of wacht hem een commisariaat bij zo'n fabrikant? Laten we niet vergeten dat ook die andere inbreuk op de privacy, de kilometerheffing, nog niet van de baan is. Dus dat wordt straks zeker geen CDA, PvdA, groen slinks, D66 of CU stemmen. Laten we wakker blijven: kilometerheffing-nee.
kdekat, egmond  | 16:51 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tuurlijk, en dat kastje meteen koppelen aan het rekeningrijden, zodat er op de maandelijkse afrekening ook meteen 126 bekeuringen staan voor 3 km te hard rijden. Snelheidsmetingen zijn niet meer nodig, scheelt dure matennaaiers. In een klap het begrotingstekort van 35 miljard opgelost, betaald door mensen die zo dom zijn om te gaan werken.
tommie de viszla, hua hin, thailand  | 16:50 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wordt tijd dat er een zwarte doos wordt ingebouwd in de heren van de Politiek. Kunnen we ze voor iedere leugen bestraffen.
Ik, Nederland  | 16:50 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Laten we beginnen met Politici in hun ook privé auto's en ook ambtenaren vooral politie agenten, en dan eens evalueren hoe het bevalt.
wimmie, zoetermeer  | 16:50 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ze zullen jaloers zijn in noord korea
bzb, gendt  | 16:49 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Waarom gaat die bemoeierige man nou niet gewoon weg ?
Marieke, Haarlem  | 16:49 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goed plan, alle auto's verplicht
Fons, Uden  | 16:49 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor 20,000 Euro per maand wil ik ook graag dom in de lucht kletsen. Voor 38,000 Euro per maan schaf ik graag de vrijheid af. En voor 85,000 Euro stop ik iedereen in de gevangenis. Is dat wat je wilt, Eurlings ????? Wil je werkelijk met je collegae de vrijheid afschaffen ???? Vals en liegen tegelijk is jullie sterkte
T de Wilde, Waalwijk  | 16:49 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als ze nou eens beginnen met auto's te maken die niet harder kunnen dan 130km dan zijn we al een hele stap op weg. Op de snelweg dan. Het is toch van de zotte dat auto's ruim 200km kunnen halen? Dat mag toch niet, dus waarom die snelheid?
Linda, NL  | 16:48 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik had dit al voorspeld; je mag rijden en elke maand krijg je een uitdraai van waar je allemaal te hard hebt gereden en dan is autorijden in een keer niet meer leuk voor mensen zoals ik. Ik denk dat het dan voor veel mensen is afgelopen en zal de benzine nog duurder worden aangezien voor je plezier rijden dan is afgelopen.
Rob, Voorburg  | 16:48 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee het is een middel, om achteraf mensen te kunnen bekeuren.En je heb weer een apperaat wat kapot kan gaan, en jij daar een bekeuring voor kan krijgen.En je kunt er nog veel meer mee doen.Waar de mensen niet blij van worden.
spionagekastje, Rotterdam  | 16:47 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het gaat wel steeds meer BIG BROTHER worden op die manier, nu weet ook de belastingdienst al alles van je, op zich niet verkeerd maar toch, het gaat een beetje eng worden als automatisch de bekeuringen binnenkomen die dan ook automatisch worden afgeschreven, Orson Wellis krijgt gelijk.
wimmie, zoetermeer  | 16:47 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heee.....? Dubbele bodem? Dus dat Km-kastje, dat nu van de baan is, lijkt wel degelijk een dubbelfunktie beoogd te hebben? Dit geeft een HELE NARE bijsmaak rond dat plan.
de Neus, Maastricht  | 16:46 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hou eens op met die bemoeizucht. We weten allemaal dat het daarna voor andere doeleinden gebruikt gaat worden
robert, den haag  | 16:45 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Uh, wat moet deze vent nog? Hij is gestopt en gaat wachtgeldregeling genieten. Kop dichthouden en opzouten. We weten allemaal dat het een zoveelste registratietooltje en burgerpesterijtje zal zijn.
W. de Vries, Weesp  | 16:44 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
cda = weg vrijheid!!!!
alf, emmen  | 16:44 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
NEE, willen we niet. We willen een regering die faciliteert, weinig kost en veel oplevert, een krachtige visie ontwikkelt en die eens efficient uitvoert. We willen NIET betutteld en ge-BigBrotherd worden.
w, a  | 16:44 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De goede man begrijpt nog steeds niet dat de autorijder geen doosjes, computertjes en ander spionagemateriaal van de overheid in zijn/haar voertuig wil hebben.
HK, M  | 16:44 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En dat moet de bestuurder zelf betalen zeker ook een paar honderd euro per maand extra.
dik, delfzijl  | 16:43 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Profiteerd hij nu nog niet genoeg van ONS belastinggeld? 6 jaar lang uit de neus peuteren van onze centen, dat is pas makkelijk verdienen. Gelijke monniken gelijke kappen?
Henk A, Meppel  | 16:43 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ga terug naar Limburg en eet je limburgse vlaai, die is net zo lekker als je preken
T de Wilde, Waalwijk  | 16:43 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
zit al in elke moderne auto. gewoon aan de laptop hangen en uitlezen die handel
jeroen, rotterdam  | 16:43 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja ja, en ook een prima middel om u te controleren en een prima middel voor de verzekeringen om niet uit te keren of moeilijk te doen i.g.v. schade.
Jeannette, A'dam  | 16:42 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
als antwoord(john, huissen)jij bent zeker ook zo'n figuur die met 70 km op de linkerbaan blijf hangen en dan vebaast omkijk als je rechts ingehaald word
sympatico, ambacht  | 16:41 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ens, het is een Kastjes fetish, zeker geen fobie!
Erik, Elst  | 16:41 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Goed idee zo een box. Kan Koos Spee per jaar een legertje inspecteurs het land insturen en kun je de minimale snelheidsovertredingen over het hele jaar contant aftikken. Waarom wil onze overheid alles reguleren en wil men met boetes en controle middelen gedrag beinvloeden ? Gedrag komt voort uit de mens en ligt niet ter grondslag aan een big brother mentaliteit
Gerard, amsterdam  | 16:41 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Had hij geen doodgeboren kindje met het rek rijden!!!Komt ie weer met de andere helft van de tweeling!!!hij mag gelukkig toch niet meer beslissen!!!blij dat ik in duitsland woon hier zijn ze er van op teruggekomen !!!het kost namelijk TEVEEL!!!
FRED, thuis  | 16:40 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Straks krijg je nog een kastje aan je vriend zodat ze kunnen controleren waar en hoe vaak je hem ergens in stopt. Ga toch eens weg met de betutteling.
p, t  | 16:40 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
We zijn toch allemaal heel braaf? Wie kan er dan bezwaar hebben tegen zo'n kastje?
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Henk, Roermond  | 16:40 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja als de kilometerheffing niet doorgaat, moet je snel iets anders bedenken. Hoe dan ook wordt onze privacy grof geschonden zonder enige echte reden.
Hoeder, Gelukstad  | 16:40 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Is iedereen nu duidelijk waar dat KM heffing doosje (ook) voor gebruikt gaat worden? Nu dat wat op de lange baan geschoven wordt hebben we ineens een ander plannetje. "kostenneutraal" en "alleen betalen voor gebruik" wordt nu "een middel om de verkeersveiligheid te bevorderen" Smoesjes voor "grip op de burger houden"
René van Zon, Nunspeet  | 16:40 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Einde val alle priveleven; einde van alle vrijheid, einde van alle democratie
Latijns gezegde, Waalwijk  | 16:39 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Nee toch? Gaat dit stuk verborgen werkeloosheid nu gewoon verder met weer een ander spionagekastje in onze autos? De arrogantie bevalt me absoluut niet.
Marcel, Berlin  | 16:38 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Toch onze prive in de gaten houden wat wij doen he? Maar wel makkelijk met aanrijdingen enz. maar ons prive leven mag er niet aan kapotgaan! En trouwens,Eurling, ga toch lekker met je kinderen genieten. Lekker prive genieten, dat willen wij ook! Regel je meteen voor ons ook het wacht geld??
rene, alphen aan dne rijn  | 16:38 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Eurlings moet zich er niet meer mee bemoeien en uitkijken naar een andere baan, zodat hij zo kort mogelijk van de wachtgeldregeling gebruik maakt i.v.m. de broodnodige bezuinigingen.
Noot46, Drempelcity (A.dam)  | 16:37 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik dacht altijd om te regeren moet je inteligent zijn maar zo te zien hoef alleen maar kunnen zwetsen en hoe dommer hoe beter dat zal dat nederland een bananenrepubliek word eurlings je houd ermee op stop dan ook dat zwetsen daar zit niemand op te wachten
Jo, Heerlen  | 16:37 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Er komt helemaal niets in mijn auto, leer de mensen eerst maar eens beter rijden. Dus de examen zwaarder. Verder zijn wij reeds 1 van de 3 veiligste landen in de wereld. Je kan ook overdrijven. Nee het is een verkapte manier om het Big Brother gedrag van de staat nog verder op te voeren. Laat je niet verleiden !
JeanP161, Alphen  | 16:36 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Leuk zo'n black-box, maar justitie staat vooraan in de rij om zo'n registratie te kunnen uitlezen of je te hard gereden hebt ook als er geen ongeluk was. Ik heb het niet zo op die controle-maatschappij. De kansen op oneigenlijk gebruik/misbruik zijn veel te groot. Het uiteindelijke doel van die blackbox wordt handhaving van de Vmax.
Tedje, Rotterdam  | 16:36 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een puntenzit bewijs voor ministers en Kamerleden zou ook wel wat zijn. Drie punten eraf dan net als een haas, oren in de nek en holen met zonder wachtgeld. Dat zal ze leren om met idiote ideeën te komen, en het voorkomt ook teleurstellingen zoals nu ministers die het zinkende schip gaan verlaten nu er adequate oplossingen moeten komen.
Strijdervoorvrijheid, B'dorp  | 16:36 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
dus dit kan niet zonder europa en dat andere kastje wel laat um opzouten hij heeft niks goeds gebracht alleen maar gezorgd dat het duurder wordt en wat doet hij nou met belastingvrij word dat ook opgeschoven of beter helemaal laten zoals het nu is helaas hoor je daar niks meer over dus iedereen slikt het maar dat je na 87 belasting blijft betalen greetz hans
hans, helmond  | 16:35 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De zwarte doos die in de Dodge van de Schiedammer was geďnstalleerd gaf aan dat hij 147 kilometer per uur reed op een weg waar een maximumsnelheid van 30 kilometer geldt. Dan waren in Rotterdam kennelijk ook geen snelheidsbeperkende maatregelen genomen.
Noot46, Drempelcity (A.dam)  | 16:35 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is nu zeer helder dat het kilometer kastje van Eurlings duidelijk niet het belangrijkst was om een evenwichtige verdeling te hebben met belasting. Want het andere doel van het kastje wordt nu duidelijk verwoordt door hem, ofwel spionage waar de meeste nederlanders op tegen waren.
j.v.dijk, alkmaar  | 16:35 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
beste lezers, Dit is de enkelband voor autos. Laten we allemaal een enkel band gaan dragen dan weten ze precies wat we doen. De verkeers veilgheid is een smoes omdat deze al het hoogste is in europa en genoeg is genoeg zo ik zo zeggen. Zijn ze nu helemaal gek geworden. Dik tee
wogoos, almere  | 16:34 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zijn ze helemaal gek geworden direct worden we zelf nog gechipt
J.H., Venendaal  | 16:34 | 15.03.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
 1 |  2 | Volgende
MEMBER OF INTERNATIONAL JURY:
car_of_the_year
engine_of_the_year
Autovisie 10 ligt nu in de winkel!
Bestel het magazine nu online of
neem een abonnement op Autovisie