Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Audi R8 Spyder Audi R8 Spyder Foto: Audi
ma 17 okt 2011, 12:28

Audi R8 moet de lichtste sportwagen worden

De lichtste en de stijfste. Dat zijn de twee uitgangspunten voor de volgende generatie R8 van Audi. Om dat doel te realiseren wordt de volgende editie vervaardigd van aluminium en koolstofvezel. Met de huidige editie heeft Audi al een stap in die richting gezet. De Spyder bestaat uit aluminium en carbon fibre.
Audi R8 Spyder Audi R8 Spyder Foto: Audi

Audi stelt zich ten doel om de lichtste sportwagen in het segment te bouwen. De R8 weegt momenteel dik 1.560 kg. De nieuwe Porsche 911 14 tellen sneller op Nordschleife Porsche 911 Carrera komt tot een rijklaarmassa van rond de 1.400 kg. De Duitsers staan dus voor de lastige taak om zeker 150 kg aan gewicht te lozen ten opzichte van de huidige versie.

De Duitsers geven bij monde van ontwikkelingschef Michael Dick aan dat het aluminium space frame zo'n 200 kg zal gaan wegen. De huidige versie weegt 222 kg. De winst lijkt 22 kg, maar feitelijk is er een gewichtsreductie van minimaal 31 kg bereikt aangezien nieuwe homologatie-eisen voor extra gewicht zorgt. Andere componenten zullen eveneens op de weegschaal worden gelegd om de vetrandjes weg te nemen, zoals wielophanging, elektronica, bekleding en motoronderdelen.

In 2014 moet de Volgende Audi R8 evolutie huidige versie volgende Audi R8 er komen. De V10 bijt het spits af. Op termijn volgt naast de coupé weer een roadster. Het ontwerp van de sportwagen is een evolutie van de huidige editie, zoals Porsche continu haar 911 verder verbetert.