Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Noble Automotive / Autovisie
vr 22 aug 2014, 11:58 0 reacties

Noble M600 ‘Drophead’ in de maak

door Bart Oostvogels | Autovisie
Leicester - 

EXCLUSIEF - De Britse sportwagenbouwer Noble heeft dan toch plannen om een open versie van de M600 te ontwikkelen. Dat heeft Peter Boutwood, naast eigenaar van Noble ook oud-coureur en Ferrari F40-eigenaar, gezegd in een interview met Autovisie.

Peter Boutwood Peter Boutwood Foto: Noble Automotive
Productiehal Noble Productiehal Noble Foto: Noble Automotive
Noble M600 Noble M600 Foto: Autovisie
Noble M600 Noble M600 Foto: Autovisie
Noble M600 Noble M600 Foto: Autovisie
Noble M600 Noble M600 Foto: Autovisie

In 2012 vertelde Boutwood nog dat er op een rijdersauto als de M600 een vast dak hoort te zitten. Met die uitspraak leek een open versie van de M600 definitief van de baan, maar dat lijkt nu te zijn veranderd.

‘Real drivers car’

“Een open M600 zou nog steeds een ‘real drivers car’ zijn. Het rijgedrag en de performance van de M600 veranderen nauwelijks door het ontbreken van een vast dak. We geloven dat er in bepaalde landen vraag is naar een open M600”, aldus Boutwood. Wanneer de auto op de markt moet komen is nog niet duidelijk, maar gezien het feit dat Noble momenteel een prototype van de Drophead bouwt, geeft aan dat de auto in ontwikkeling is. Noble heeft al een ruwe schets van de auto getekend, maar volgens Boutwood ligt het design van die computertekening nog niet vast.

Schakelflippers

Noble is in de tussentijd ook gestart met de ontwikkeling van een transmissie met schakelflippers. Daarmee stapt Noble niet van zijn overtuiging af dat een sportwagen een handgeschakelde versnellingsbak moet hebben. “De flipperbak wordt een optie. Bovendien opent deze nieuwe transmissie nieuwe markten waar een M600 met handgeschakelde handbak normaal gesproken geen kans van slagen heeft. Iedereen moet, ongeacht hun rijvaardigheid, als ze het zich kunnen veroorloven, in staat zijn om van een M600 te kunnen genieten.”

Orders

De Britse sportwagenbouwer heeft naar eigen zeggen niets klagen over het aantal M600-orders, al doet het geen uitspraken over hoeveel auto’s er tot nu toe al zijn gebouwd. “De orderboeken zijn gezond en we bouwen zoveel auto’s als mogelijk. Enige tijd geleden hebben we onze eerste auto’s geëxporteerd naar China. Het ging toen om drie exemplaren van de M600 CarbonSport. We ontvangen ook orders uit Taiwan en Japan”, zegt Boutwood.

1.198 kilogram

Het bouwen van één M600 neemt ongeveer drie maanden in beslag. De sportwagen heeft een 650 pk sterke 4,4 liter V8-motor met dubbele turbo aan boord en kan in drie seconden naar de 100 km/h sprinten. In 6,5 tellen bereik je 160 km/h om vervolgens door te accelereren tot een top van boven de 360 km/h. Door koolstofvezel carrosseriepanelen en een buizenframe te gebruiken bedraagt het totaalgewicht van de supercar slechts 1.198 kilogram.

"Analoge held"

Autovisie reed in 2012 met de M600 en raakte er zwaar van onder de indruk tijdens een testrit op voormalige Amerikaanse vliegbasis Bruntingthorpe in Engeland. “Een analoge held in een digitaal tijdperk. De meeste pure machine van de afgelopen twintig jaar, deze M600.” Bekijk hier de video van die spectaculaire testrit.


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.