Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Productie MF3 Productie MF3 Foto: Wiesmann
ma 01 sep 2014, 16:56 0 reacties

Wiesmann plande nieuwe MF3 Roadster

door Bart Oostvogels | Autovisie

Wiesmann bestaat niet meer, maar voordat het over de kop ging, had het een kant en klaar plan klaarliggen voor een nieuwe MF3.

Wiesmann MF3 Roadster Wiesmann MF3 Roadster Foto: Martijn Bravenboer | Autovisie

De productie van de MF3 Roadster werd begin 2013 gestopt. Van het model zijn meer dan 910 exemplaren gebouwd. Dat betekent dat het grootste deel van de Wiesmann-productie een MF3-label had, want in totaal bouwde de fabrikant sinds 1993 bijna 1.700 auto's.

Goedkoper

Wiesmann wilde de nieuwe MF3 een stuk goedkoper maken, zodat het merk bereikbaarder zou worden. De prijs van de MF3 zoals we die kennen, begon bij 160.000 euro. De nieuwe moest ongeveer 100.000 euro gaan kosten. Ter vergelijking: een MF4 of MF5 moest al snel 200.000 tot 300.000 euro opbrengen. Ook voor de nieuwe MF3 had Wiesmann graag een BMW-motor gebruikt.

Design

Voor het ontwerp had Wiesmann enkele designelementen van de GT Spyder Concept willen gebruiken. Design was namelijk een belangrijk aspect in de ontwikkeling, want in de ogen van Wiesmann moest een auto klassiek en tijdloos zijn, zelfs vijf tot tien jaar na aanschaf. Vanzelfsprekend zou de nieuwe MF3 een typisch Wiesmann-uiterlijk krijgen met wulpse vormgeving.

Problemen

Het einde van Wiesmann werd door Autovisie wereldkundig gemaakt. Zonder een aankondiging had het merk de fabriek in het Duitse Dülmen gesloten en vrijwel alle 125 werknemers naar huis gestuurd. Wiesmann werd in 1988 opgericht. Na tijden van verkoopsucces kwam het merk in 2009 in de problemen doordat het de fabriek in Dülmen liet uitbreiden voor enkele miljoenen euro's.

Crisis

In 2009 sloeg de wereldwijde economische crisis toe, waardoor de inkomsten sterk verminderden. Bovendien waren de ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen te hoog en het budget te krap. Daarnaast weigerde Wiesmann verschillende openstaande rekeningen te betalen aan leveranciers. De inboedel werd kort na het sluiten van de deuren geveild, maar welke toekomst het gekko-vormige fabriekspand heeft, is nog altijd onduidelijk.


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.