Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Bentley Mulsanne
Bentley Mulsanne
Foto: Bentley

Bentley 6.75 nog lang niet met pensioen

21 JUN 2014 Werner Budding | Autovisie

Al sinds 1959 drijft de 6.75 V8 Bentley's en Rolls-Royce's aan, daarmee is het een van de langst geproduceerde motoren uit de autoindustrie. Inmiddels heeft Rolls-Royce afscheid genomen van de goodold zesdriekwart. Voor de Phantom heeft BMW een vrijwel evengrote V12 ontwikkeld. Bentley toont zich echter meer volhardend. De moddervette en ontzettend romige V8 is nog altijd de enige machine die voor een Mulsanne verkrijgbaar is. En dat blijft voorlopig zo.

Euro 6, het blok voldoet er gewoon aan. Om die reden, maar vooral vanwege de grote historische waarde blijft Bentley gebruik maken van de classic V8. Bentley vertelde aan Autovisie dat de mogelijkheden om de beroemde V8 verder te moderniseren nog behoorlijk talrijk zijn.

Jongere kopers van een Flying Spur en vooral van een Continental GT hechten niet of nauwelijks waarde aan die bijzondere motor. Veelal weten die klanten niet eens hoe het precies zit met de 6.75. Vandaar dat gebruik van Audi en Volkswagen machinerie in die types Bentley is geoorloofd. Maar een V8 biturbo uit een Audi A6, of een twaalfcilinder in W-vorm uit een Volkswagen, dat past absoluut niet in een van 's werelds indrukwekkendste limousines. En dus hanteert Bentley de komende jaren gewoon de 6.75 V8 in het dikste model, dat daarmee beschikt over een bizarre 1020 Nm trekkracht.Let wel, vanaf iets meer dan stationair toerental.    

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
1.9 °C
O3
Beurs AEX
AEX 485.98
+ / - +0.28%