Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Foto: Bentley
za 21 jun 2014, 09:45 0 reacties

Bentley 6.75 nog lang niet met pensioen

Door Werner Budding | Autovisie

Al sinds 1959 drijft de 6.75 V8 Bentley's en Rolls-Royce's aan, daarmee is het een van de langst geproduceerde motoren uit de autoindustrie. Inmiddels heeft Rolls-Royce afscheid genomen van de goodold zesdriekwart. Voor de Phantom heeft BMW een vrijwel evengrote V12 ontwikkeld. Bentley toont zich echter meer volhardend. De moddervette en ontzettend romige V8 is nog altijd de enige machine die voor een Mulsanne verkrijgbaar is. En dat blijft voorlopig zo.

Euro 6, het blok voldoet er gewoon aan. Om die reden, maar vooral vanwege de grote historische waarde blijft Bentley gebruik maken van de classic V8. Bentley vertelde aan Autovisie dat de mogelijkheden om de beroemde V8 verder te moderniseren nog behoorlijk talrijk zijn.

Jongere kopers van een Flying Spur en vooral van een Continental GT hechten niet of nauwelijks waarde aan die bijzondere motor. Veelal weten die klanten niet eens hoe het precies zit met de 6.75. Vandaar dat gebruik van Audi en Volkswagen machinerie in die types Bentley is geoorloofd. Maar een V8 biturbo uit een Audi A6, of een twaalfcilinder in W-vorm uit een Volkswagen, dat past absoluut niet in een van 's werelds indrukwekkendste limousines. En dus hanteert Bentley de komende jaren gewoon de 6.75 V8 in het dikste model, dat daarmee beschikt over een bizarre 1020 Nm trekkracht.Let wel, vanaf iets meer dan stationair toerental.    


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.