Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
BMW M1 BMW M1 Foto: BMW
zo 18 mei 2014, 10:29 2 reacties

Interview met Carsten Pries, Head of Product Management M GmbH

BMW wil geen concurrent voor i8 uit eigen huis

door redactie Autovisie
münchen - 

Al jaren zijn er geruchten over een mogelijke opvolger voor de legendarische M1 (1978 - 1981), maar Carsten Pries, Head of Product Management M GmbH, sluit uit dat dat model een aangepaste i8 wordt."Zullen wij ooit een concurrent in eigen huis ontwikkelen voor de BMW i8? Raadt u maar wat het antwoord zal zijn."

Foto: BMW
Foto: BMW

Pries geeft aan dat de ontwikkeling van de BMW i8 "een enorme investering" vergde. "Wil je dan als autobouwer in een segment met lage verkoopvolumes een tweede model lanceren, die de strijd met je eigen product aan gaat? Nee. Het management van BMW besloot om een sportwagen onder het i-label te ontwikkelen, voorzien van vleugeldeuren en de laatste stand der techniek. Van de i8 kunnen we sowieso geen M8 maken. Waar moet de motor komen? De i8 is vanaf de eerste schets als hybride-sportwagen bedoeld."

Technologie delen

De topman van BMW M GmbH, Friedrich Nitschke, zegt dat een sportwagen van M, waarvoor geen bestaand BMW-model als basis dient, niet in ontwikkeling is. Er is vanuit de markt wel degelijk vraag naar, zo geeft hij aan. Mocht het BMW-management groen licht voor een dergelijk model geven, dan is het logisch dat gekeken wordt naar de kennis die de fabrikant met de i8 heeft opgedaan. "Misschien kunnen we in de toekomst enkele componenten en technieken van 'i' toepassen in de M-modellen en vice versa. Via de i8 krijgen we een goede inzage in de productie van een lichtgewicht sportwagen", aldus Nitschke.

6- en 8-cilinder overwogen

In een eerder interview met Autovisie liet een woordvoerder van de autofabrikant weten, dat een zuinige en efficiënte aandrijflijn voor de i8 het hoofddoel was. "Iedereen kan een sportwagen met een acht-, tien- of twaalfcilinder motor met een verbruik van 20 l/100 km bouwen. Maar een hybride-aandrijflijn met een verbruik van 2 l/100 km is een ander verhaal. Vandaar de keuze voor elektrische ondersteuning", aldus de hooggeplaatste techneut tegenover Autovisie tijdens de persintroductie van de kleinere i3 destijds. "We hebben prototypes met een V8 en een 6-cilindermotor gebouwd, maar nadat we de keuze voor hybridetechniek hadden gemaakt, zagen we af van de 6-cilindermotor vanwege koelproblemen, warmte-ontwikkeling en -met name- gewicht. Het werd de nieuwe 3-cilinder." De techneut benadrukt dat de motor zoals gebruikt in de i8 ook daadwerkelijk alleen in de sportcoupé wordt toegepast. "Het is ons visitekaartje. De versies voor de Mini en andere BMW-modellen zijn minder krachtig."

Positionering

Mocht BMW met een M-sportwagen komen, dan zal de autobouwer de mogelijke M1-opvolger dus niet naast de i8 positioneren, maar er boven, zo kun je concluderen. De i8 kost in eerste instantie zo'n € 150.000,-, maar zal later in een goedkopere uitvoering op de markt komen.


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
afbeelding van Marliesje duif8
18-05-2014, 17:16
Marliesje duif8 (gast)
Duh! Ik duld ook geen concurrent .....
  • 0
  • 0
afbeelding van arretje
18-05-2014, 14:52
arretje (gast)
BMW neemt haar verantwoordelijkheid,dat is pas maatschappelijk verantwoord ondernemen,daar kunnen andere sportwagenfabrikanten een voorbeeld aan nemen..
  • 0
  • 0