Zoeken
  Zoeken met  
7.9 °C
ONO3
 
files 127
109 km.
euro95
diesel
1,821
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Eerste testnotities: Kia ProCee'd GT Foto: Autovisie
vr 07 dec 2012, 22:44 4 reacties

Eerste testnotities: Kia ProCee'd GT

door Sjoerd van Bilsen

Kia heeft zich de moeite bespaard om een nieuwe aanduiding voor haar sportief georiënteerde hatchback te verzinnen. Het is GT geworden, omdat die benaming volgens het merk precies aangeeft wat voor type auto de sportiefste ProCee'd is.

Eerste testnotities: Kia ProCee'd GT Foto: Autovisie
Eerste testnotities: Kia ProCee'd GT Foto: Autovisie
Eerste testnotities: Kia ProCee'd GT Foto: Autovisie
Eerste testnotities: Kia ProCee'd GT Foto: Autovisie

Agressiever front

GT staat voor Gran Turismo, waarmee sportief getinte auto's voor alledag worden getypeerd. De ProCee'd is geen GTI, anders had er een I in de naam gezeten. De GT is een echte GT. Hij gaat in mei in productie, maar bij hoge uitzondering mochten we er alvast mee rijden. Een voorserie-exemplaar dat vanbuiten gecamoufleerd was. De technici zetten de puntjes nog op de -i, al zijn onderstel, besturing en motor reeds uitontwikkeld. Aan het design wordt wel gewerkt, maar we kunnen alvast verklappen dat zowel de 3-als 5-deurs variant een specifiek ontwerp krijgen. Het front oogt agressiever door grotere luchtinlaten en vier kleine led-lampjes onderin de bumper. Het koetswerk hangt lager boven het asfalt en de wielen meten 18 inch, het grootste formaat op de Cee'd. Binnenin vallen de heerlijk zittende kuipstoelen op, waarvoor je geen atletisch gevormd lichaam hoeft te hebben. De rode stiksels en GT-emblemen ontbreken in het prototype nog.

 

Turbomotor actiever

Het stuur ligt lekker in de hand, de stoelen bieden voldoende steun en de 1.6 T-GDI benzinemotor hangt lekker aan het gas. Door hevige sneeuwval was het niet mogelijk het kostbare prototype op de limiet te beproeven, maar de GT laat een uitstekende eerste indruk achter. In tegenstelling tot dezelfde motor in de Veloster Turbo van Hyundai, is de bijna 20 pk sterkere turbomotor in de GT door andere kleptiming en turbocompressor veel actiever. Laag in de toeren is direct veel koppel voorhanden, waardoor je in deze specificatie echt het gevoel krijgt dat je in een sportieve auto zit.

 

Pluspunten

+ Gevoel in besturing

+ Afstelling onderstel, sportief, niet oncomfortabel

+ Soepele motor

 

Minpunten

- Hoofdruimte achterin (ProCee'd)

- Zicht naar achteren (ProCee'd)


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
afbeelding van maurice
09-12-2012, 14:15
maurice (gast)
Nou werd eens tijd dat Kia met een iets sportievere auto komt met een turbo. Waren al leuke types die Pro-Ceed's maar niet vooruit te branden. Dat wordt nu hopelijk beter. Die 18 inch velgen dat is zelden een voordeel, want dat gaat te veel ten koste van het comfort. Hyuandai/Kia, dat is een grote jongen onder de autoproducenten geworden, een echt super concern dat zich met van alles bezig houdt.
  • 0
  • 0
afbeelding van dickb.
08-12-2012, 23:56
dickb. (gast)
De foto bij dit artikel is niet goed zichtbaar. Het is wel een mooie auto!
  • 0
  • 0
afbeelding van Opa Fortuna
08-12-2012, 20:32
Opa Fortuna (gast)
Kia Fiasco is het zelfde gedrocht als een Hyundai Zero!
  • 0
  • 0
afbeelding van -cees
08-12-2012, 12:11
-cees (gast)
ik rijd al lang en tot volle tevredenheid Kia,van toen je nog veel kommetaar kreeg ,kia was maar niks,maar wat goed is komt snel,en hij is goed ,super goed,probleemlozen auto,s
  • 0
  • 0