Zoeken
  Zoeken met  
12.3 °C
ONO2
 
files 112
81 km.
euro95
diesel
1,823
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Lamborghini Aventador J Foto: Lamborghini
ma 05 mrt 2012, 21:00 0 reacties

Het kan nog extremer: Lamborghini Aventador J

Lamborghini heeft zijn handen vol om de wachtlijst voor een Aventador weg te werken. Het is dus niet logisch om nu al naast de Coupé een Roadster uit te brengen. Dat er aan gezinsuitbreiding wordt gewerkt, mag duidelijk zijn. Volgend jaar komt de open variant. Om de liefhebbers van de Roadster op te warmen brengt Lamborghini een studiemodel van een heel extreme variant.
Lamborghini Aventador J Foto: Lamborghini
Lamborghini Aventador J Foto: Lamborghini
Lamborghini Aventador J Foto: Lamborghini

Aventador J heet het conceptmodel. De letter achter de naam is afgeleid van het reglementenboekje van de FIA, waarin onder hoofdstuk J de technische specificaties van racewagens in de verschillende klasses worden beschreven. Een verdere link is er echter niet.

Voor Lamborghini is de Aventador J niet alleen een conceptmodel met een knipoog naar de fonkelnieuwe Roadster. De wagen laat bovenal zien wat Lamborghini allemaal met koolstofvezel kan. Nu is de Coupé reeds rond het zwarte goud ontwikkeld en gebouwd, voor de Aventador J gaat Lamborghini een stapje verder. De Italianen maken gebruiken van de zogeheten CarbonSkin-techniek, waarbij -kort gezegd- de componenten in elke vorm zijn te vervaardigen. Binnen het studiemodel uit zich dat in de dashboarddelen alsmede delen van de stoelen. Bijna elk carrosseriedeel is opnieuw van de tekentafel gekomen. De wagen is een stuk groter dan de Coupé. De lengte is met 11 cm toegenomen tot 4,89 meter en de breedte bedraagt nu twee centimeter meer, 203 cm om precies te zijn. Ondanks de toevoeging van twee rolbeugels neemt de hoogte met 2,5 cm af. De achteruitkijkspiegel is nu het hoogste punt! De Lamborghini-ontwerpers hebben de voorruit achterwege gelaten. Ook airconditioning ontbreekt. Verder zijn de twee omhoog scharnierende deuren een stukje dunner en zijn de ruiten vervangen door twee kleine vaste raampjes. Dat scheelt ook gewicht. Bijzonder zijn ook de lichtmetalen wielen. De ontwerpafdeling tekende vijfspaaks schoeisel met een centrale wielmoer. Achter meet het rubber 21 inch, vóór nog altijd 20 inch.

De kunsten van Lamborghini op het gebied van carbon fibre toonde de fabrikant anderhalf jaar geleden al aan met de concept car Sesto Elemento. De Italianen hebben reeds laten weten dat compacte sportwagenmodel in een serie van 20 stuks in productie te nemen. Van de 700 pk sterke Aventador J komt echter geen serie uit, want de fabrikant beperkt zich tot één exemplaar. En die is niet voor Lamborghini noch voor het museum, maar voor een gefortuneerde Lamborghini-koper.


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.