Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Lamborghini Sesto Elemento Lamborghini Sesto Elemento Foto: Lamborghini/Manfred Jarisch
zo 06 jan 2013, 08:01 1 reactie

Productiedetails Lamborghini Sesto Elemento

door Bart Oostvogels

De Lamborghini Sesto Elemento is inmiddels al diverse malen uitgebreid beschreven. In een recente uitgave van het Audi-magazine geven de mensen achter het Sesto Elemento-project een aantal nieuwe, opvallende feiten vrij over de productie.

Lamborghini Sesto Elemento Lamborghini Sesto Elemento Foto: Lamborghini/Manfred Jarisch
Lamborghini Sesto Elemento Lamborghini Sesto Elemento Foto: Lamborghini/Manfred Jarisch
Lamborghini Sesto Elemento Lamborghini Sesto Elemento Foto: Lamborghini/Manfred Jarisch

Kussens

"De vormgeving van de gelimiteerde Sesto Elemento is identiek aan die van het model dat tijdens de autoshow van Parijs werd gepresenteerd in 2010. Het enige wat we hebben aangepast is de stijfheid, die is nu toegenomen. Ook zijn er op twee gebieden van de crashbox wijzigingen doorgevoerd. Het futuristische interieur is behouden. Dat betekent dat de Sesto Elemento geen échte stoelen heeft. De kussens worden individueel aangepast aan de koper. Vervolgens worden deze verschillende kussens gemonteerd op de carbon monocoque. Verstelbare pedalen en een verstelbaar stuurwiel zorgen voor de ideale zitpositie", zegt Maurizio Reggiani, Director of Research and Development bij Lamborghini. De voor- en achterzijde van de Sesto Elemento zijn beide gemaakt uit één stuk koolstofvezel. Bovendien zijn ze met een paar 'quick-release'-punten op een eenvoudige manier te demonteren.

Liter brandstof

Lamborghini bouwt de slechts 20 eenheden van het ultrasportieve model in het zogeheten Pre-Series Center. In deze nieuwe faciliteit worden gelimiteerde modellen gebouwd. Een deur verder worden prototypes in het geheim geproduceerd. De Sesto Elemento ziet het levenslicht in een hal met vijf 'stations'. De carbon componenten van het model maken ze in het aangrenzende gebouw. Op positie drie in de productiehal wordt de 570 pk sterke V10-motor in de Sesto Elemento gelepeld. Deze krachtbron is identiek aan de motor uit de Gallardo LP570-4 Superleggera. Nadat het montageproces van chassis en motor is voltooid, het zogeheten 'huwelijk', kan er een paar liter brandstof in de tanks gepompt worden en mag de tiencilinder voor de eerste maal worden gestart. Uitlaatgassen gaan de wereld in via een uitlaatsysteem van Pyrosic. Het uitlaattraject kan extreem hoge temperaturen aan en benadrukt het motorgeluid extra. Daarna volgt nog een laatste inspectieronde. Aan het einde van de vijf werkstations rijdt de carbon sportwagen onder 24 lichtmodules door. Op die manier kunnen oneffenheden in het carbon worden opgespoord. Als laatste is het aan technicus Filippo Marocco de auto de fabriekshal uit te rijden. De bijna twee miljoen euro kostende sportwagen mag een frisse neus halen in de buitenlucht van Sant' Agata Bolognese. Hij is klaar en mag op weg naar een gelukkige, gefortuneerde koper.

Racepak

"De Sesto Elemento is bedoeld voor verzamelaars die zo nu en dan ook ook willen rijden op een circuit. Het is een auto voor verzamelaars die ook een racepak hebben", aldus Filippo Perini, Chief Designer van de Sesto Elemento.

Technische gegevens

Motor: V10, 5,204 cc, atmosferisch, directe injectie

Vermogen: 419 kW (570 pk)

Koppel: 540 Nm bij 6,500 tpm

Aandrijflijn: geautomatiseerde zestraps transmissie met flippers, permanente vierwielaandrijving

Chassis: CFRP monocoque, CFRP

Leeggewicht: 999 kg

PK/gewichtsverhouding: 1,75 kg per pk

0-100 km/h tijd: 2,5 seconden

Topsnelheid: meer dan 320 km/h

Het laatste nieuws en de nieuwste video's nu ook 24/7 te volgen via de Autovisie nieuws-app voor iPad. Download 'm nu in de App Store.


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
afbeelding van quatra100
06-01-2013, 17:24
Ik vraag me af of hij de 130 km per uur wel haalt.
  • 0
  • 0