Zoeken
  Zoeken met  
11.0 °C
ZO2
 
files 172
145 km.
euro95
diesel
1,809
1,491
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Volkswagen Golf VII 2013 Foto: vw
di 04 sep 2012, 21:30 0 reacties

In detail: De nieuwe Volkswagen Golf

door redactie Autovisie
Volkswagen Golf VII 2013 Foto: vw
In 38 jaar tijd hebben zes generaties Volkswagen Golf de revue gepaseerd. Vanaf november dit jaar arriveert de zevende generatie Volkswagen Golf bij de Nederlandse showrooms. Het Duitse automerk heeft het langverwachte model deze avond voorgesteld in Berlijn.

Volkswagen Golf VII 2013 Foto: vw
Volkswagen Golf VII 2013 Foto: vw
Volkswagen Golf VII 2013 Foto: Volkswagen Golf VII 2013

Volg de onthulling in Berlijn óók via Twitter, @Autovisie_NL

WEER GEEN REVOLUTIE

Het design van een nieuwe Golf moet kloppen. Daarom kiest de designafdeling onder supervisie van Walter de Silva wéér voor 'veilig'. Volkswagen hanteert sinds jaar en dag de evolutie-theorie. Daklijn, zijramen en grille zijn belangrijke elementen van het design omdat die volgens de ontwerpers deel uitmaken van het DNA van de Golf-familie. Uiteraard is er ook gekeken naar het huidige Volkswagen-gezicht.

MEER LEEFRUIMTE

De Golf, die gebouwd wordt op het MQB-platform, is met 4,255 meter liefst 5,6 cm langer dan zijn voorganger. Vandaar dat de fabrikant ook kiest om de voorste wielen 4,3 cm op te schuiven richting het front. Zo blijft de balans in het design behouden. Ook de wielbasis nam toe met 5,9 cm naar liefst 2,637 meter. De hoogte van de carrosserie nam af met 2,8 cm wat resulteert in een auto die 1,452 cm hoog is. Die afname in de hoogte moet volgens het merk geen nadelige gevolgen hebben voor de hoofdruimte. De passagiers 'krijgen' van Volkswagen juist méér leefruimte. Zo nam achterin de beenruimte met 1,5 cm toe. De bagageruimte is met 380 liter precies 30 liter groter.

TWEE DIESEL, TWEE BENZINE

Belangrijkste verschil ten opzichte van zijn voorganger is dat de nieuwe Golf 100 kilogram lichter is geworden. Mede om die reden zijn de motoren ook zuiniger geworden. Er is keuze uit diverse motoren. Het benzineprogramma bestaat tijdens de lancering uit een 85 pk sterke 1.2 TSI viercilinder met een gemiddeld verbruik van 4.9 l/100 km (113 g/km) en een 140 pk sterke TSI-motor met een gemiddeld verbruik van 4.8 l/100 km (112 g/km). Dieselen kan met twee versies: een 105 pk sterke TDI-krachtbron met 3.8 l/100 km en 99 gr/km en een 150 pk sterke zelfontbrander met een gemiddeld gebruik van 4.1 l/100 km en 106 gr/km. Opvallend is het verbruik van de BlueMotion-versie: slechts 3,2 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 85 g/km.

VEILIGHEID

Op het gebied van veiligheid heeft de nieuwe Golf , al dan niet standaard, adaptieve cruise control, een City Emergency Braking-systeem, rijbaanhulp, een parkeerassistent en een zogeheten PreCrash-systeem ook Multi-collision braking. De twee laatste systemen zijn nieuw. Het PreCrash-systeem scherpt alle veiligheidssystemen in de auto (onder meer de gordels) aan om zo optimaal te zijn voorbereid op een potentieel ongeluk. Multi-collision braking remt de auto automatisch af wanneer deze betrokken is bij een ongeluk. Dit kan het letsel verminderen. Ook nieuw is het zogeheten progressive steering. De stuurbekrachtiging van de Golf VII is elektrisch. Het systeem kan de bekrachtiging zo aanpassen dat er bij inparkeren minder aan het stuurwiel gedraaid hoeft te worden. De verhoudingen van de stuurinrichting zijn dus variabel.

TOUCHSCREEN IN DRIE MATEN

Het interieur is net als de buitenzijde meer een evolutie dan een regelrechte revolutie. Volkswagen kiest voor een opgefrist interieur waarbij het merk vol lof spreekt over het touchscreen. Er is keuze uit drie maten, te weten 5-, 5.8- en 8-inch. Via dit touchscreen zijn alle zaken te regelen, zoals naviagatie, muziek en meer. Ook aan een USB- en iPod/iPhone-aansluiting is gedacht. De Golf komt op de markt in diverse uitvoeringen, te weten Trendline, Comfortline en als voorlopig topmodel Highline. Later volgt nog een GTI-versie en een R-uitmonstering.

KLEINSTE LEVENSCYCLUS

De Golf VI is de generatie met de korste levenscyclus. De zesde generatie Golf moest feitelijk een doorontwikkeling worden op basis van de Golf V. De investeringen en wijzigingen voor de Golf VI waren dermate groot dat Volkswagen besloot het model als zesde generatie door het leven te laten gaan, met de korte carrière tot gevolg. Op dat moment werkte Volkswagen al aan het bouwstenen-principe.

VIDEO Golf I

Of klik hier

VIDEO Golf II

Of klik hier

VIDEO Golf III

Of klik hier

VIDEO Golf IV

Of klik hier

VIDEO Golf V

Of klik hier

VIDEO Golf VI

Of klik hier

VIDEO Golf VII

Of klik hier


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.