Zoeken
  Zoeken met  
14.3 °C
ZW4
 
files 186
154 km.
euro95
diesel
1,819
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
ma 10 okt 2011, 11:20

Chevrolet Aveo 1.3 Eco-Diesel

SCHERP GEPRIJSD

bern - Chevrolet levert voor de eerder dit jaar gelanceerde Aveo nu ook een dieselversie, waarvoor geen wegenbelasting en bpm hoeven worden betaald. Wordt de Aveo ook nog eens zakelijk gebruikt, dan geldt bovendien een fiscale bijtelling van 14%. Naast deze voordelen zet de Nederlandse importeur de 95 pk sterke turbodiesel bovendien voor een scherpe prijs van €14.995 in de markt.

Omdat het voor de autofabrikant in Europa de eerste compacte Chevrolet met zelfontbrander is, doet men over verkoopverwachtingen nog erg voorzichtig. In ons land denkt de importeur er volgend jaar zo’n 800 stuks van te doen met een verdeling van 50% zakelijk en 50% particulier. „Volkswagen positioneert zich met de Polo BlueMotion heel sterk in de zakelijke sector terwijl wij met onze auto’s toch meer de particuliere markt bedienen. Vandaar dat we in eerste instantie voor een fiftyfiftyverdeling gaan. We zien wel of we onze verwachtingen later moeten bijstellen”, aldus Ronald Dubbelman van Chevrolet Nederland.

Wel heeft de importeur heel bewust gekozen voor alleen de ecovariant van de vijfdeurs hatchback, omdat de viercilinder dieselmotor, die we overigens ook van de Opel Corsa kennen, een CO2-uitstoot van 95 g/km heeft. De vierdeurs sedan is daarentegen met 97 gram CO2-uitstoot niet wegenbelasting- en bpm-vrij. Volgens Barnabas Vincze van Chevrolet Europe zou de Aveo eigenlijk met een CO2-uitstoot van 98 gram worden geleverd, maar heeft men op dringend verzoek van de Nederlandse importeur er nog enkele grammen vanaf weten te halen. Om aan de grenswaarde van 95 g/km te komen moesten wel de nodige maatregelen worden genomen.

Geen concessie

Zo kreeg de ecoversie een iets kleinere brandstoftank (40 i.p.v. 46 liter), banden met gunstigere rolweerstand, aangepaste overbrengingen van de handgeschakelde vijfbak, een lager gelegde carrosserie (1 cm minder, dat zorgt voor minder luchtweerstand) en een start/stopsysteem met ecoknop. Volgens Vincze mochten de aanpassingen absoluut niet ten koste van de prestaties gaan. „We wilden op dat gebied geen enkele concessie doen.”

Die prestaties van de Aveo met dieselmotor vallen ook zeker niet tegen, want de 1226 kilo wegende hatchback is in staat om in 11,7 seconden naar een snelheid van 100 km/u te versnellen. Oké, je mag de motor (maximumkoppel 190 Nm) misschien wat meer horen tijdens het accelereren, maar eenmaal op kruissnelheid klinkt het allemaal zeer acceptabel. Bij een snelheid van 100 km/u draait de vierpitter in de vijfde versnelling een kleine 1900 toeren en bij 120 km/u niet meer dan 2400 omwentelingen per minuut. De trekkracht in het vijfde en tevens hoogste verzet valt wat tegen, maar zuinig is oliestoker daarentegen weer wel. Tijdens een lange rit door het Zwitserse gebergte noteerden we een gemiddelde van 1 op 19,2 en daar hoefden we weinig moeite voor te doen. Chevrolet zelf claimt voor de Aveo een verbruik van 1 op 27, maar dan hebben we (zoals hier al vaker aangegeven) met een steeds onrealistischer wordende NEDC-meting (New European Driving Cycle) te maken. Op de vlakke wegen in ons land zal het ongetwijfeld allemaal nog wat zuiniger kunnen. Opmerkelijk is het gemis van een schakelindicator. De topsnelheid van de in Korea gebouwde, 4,04 meter lange en 1,52 meter hoge hatchback ligt op 174 km/u.

Concurrenten

Kijken we nog even naar zijn directe en eveneens belastingvrije dieselconcurrenten, dan komen onder meer de Fiat Punto MyLife (85 pk), de Kia Rio (75 pk), de Skoda Fabia Greenline (75 pk) en de Volkswagen Polo BlueMotion (75 pk) naar voren. De Chevrolet Aveo 1.3 Eco-diesel is er alleen in uitrustingsniveau LT. Deze versie heeft onder meer elektrisch bedienbare ramen vóór, in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, cruisecontrol, elektronische stabiliteitscontrole, zes airbags, hellingstarthulp, in twee delen neerklapbare achterbankleuning en radio/cd-speler met mp3-functie.