Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
ma 02 apr 2012, 09:27 0 reacties

GOLF-WAARDIG

Getest: Kia Cee’d

door Wim Oude Weernink
wenen - Kia, Europa’s snelst groeiende (+18,6 procent in 2011 en +31 procent de eerste twee maanden van dit jaar) volume automerk, is niet bepaald aangeslagen door de verkoopcrisis in autoland. Met de gloednieuwe Cee’d gaat de Koreaanse fabrikant zelfverzekerd vanaf mei de Nederlandse markt op. Nou ja, Koreaans…

In 2007 verraste Kia de Europese auto-industrie in drievoud. Met de Cee’d betrad men niet alleen een nieuw marktsegment, de auto werd ook geheel in Europa ontwikkeld en geproduceerd in Kia’s eigen fabriek in het Slowaakse Zilina. En met een garantie van maar liefst zeven jaar probeerde Kia het imago van een goedkope Aziatische auto van zich af te schudden.

Totaal nieuw

Die strategie bleef niet zonder resultaat: in vijf jaar tijd zijn er 430.000 Cee’ds verkocht, waaronder 13.000 in Nederland. Je zou dus verwachten dat de tweede generatie Cee’d heel voorzichtig voortborduurt op het oude recept. Dat is maar ten dele waar. Cee’d 2 is nog altijd een compacte vijfdeurs hatchback. De rest is echter totaal nieuw, met bovendien een iets hogere positionering qua prijs. Maar met een rijkere uitrusting, nieuwe zuinige motoren en innovatieve transmissies kruipt het model steeds dichter naar de Europese marktleider, de Volkswagen Golf. En mag het zich qua prijs en kwaliteitsbeleving de gelijke weten van Franse, Italiaanse en Japanse klasgenoten.

Cee’d 2 staat op dezelfde lange wielbasis van 2650 mm als voorheen. Daarmee houdt elke gelijkenis op. De door voormalig Audi-topontwerper Peter Schreyer getekende carrosserie is 5 cm langer dan voorheen en een fractie smaller, maar staat door een grotere spoorbreedte (vóór +1,7 cm, achter +3,2 cm) en een 1 cm lagere rijhoogte een stuk stoerder op de weg. Lengte, breedte en hoogte bedragen nu 4,31 m, 1,78 m (zonder buitenspiegels) en 1,47 m.

Reflectie

Dankzij hergroepering van alle componenten en systemen is de binnenruimte ook beter benut. Het interieurdesign is dankzij de nuchtere visie van Schreyer niet alleen een lust voor het oog, maar ook praktisch en overzichtelijk, zonder de aandacht afleidende glimmende frutsels. En zeer comfortabel, wanneer alle beschikbare accessoires zijn gemonteerd, zoals een stuurwiel vol bedieningsknopjes en een middenconsole met een overzichtelijk navigatie-/informatiescherm. Een sterke reflectie in de voorruit van het kleine centrale display op het dashboard viel tijdens een eerste testrit door al die overzichtelijkheid wellicht extra op. En de behoorlijk ver naar voren reikende voorruitstijlen – een algemene kwaal bij veel compacte modellen – ontnamen vanuit sommige gezichtshoeken een onbelemmerde blik op de weg.

In de techniek maakte Kia wellicht nog grotere stappen voorwaarts. Sommige motoren zijn opgewaardeerd vanuit het voorgaande model, maar de nieuwe 1.6 liter diesel met variabele turbogeometrie is niet alleen sterk (128 pk), maar vooral bijzonder stil. In combinatie met een zestrap volautomatische transmissie en zonder de zonder gebruikmaking van de Eco-stand registreerde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 6,6 liter op 100 kilometer (1 op 15,1), wel minder dan het theoretisch verbruik van 3,7 l/100 km.

Stevig afgeveerd

De direct ingespoten 1,6 liter benzinemotor (135 pk) deed vriend en vijand echter versteld staan, zo zuinig draaide deze machine, in combinatie met Kia’s eigen automatische 6-versnelling DCT (met dubbele koppeling) transmissie: 6,8 l/100 km volgens de boordcomputer! Besturing (met drie instelbare bekrachtiginggradaties) en onderstel nodigden in de omgeving van het Oostenrijkse Wenen niet alleen uit tot een sportieve rijstijl maar communiceerden ook zondanig dat je van achter het stuurwiel een erg zeker gevoel krijgt. Ten koste van het afrolcomfort want de Cee’d 2 is wel erg stevig afgeveerd.

Los van alle deelgebieden maakten vooral de hoge afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze indruk. Mede daarom, maar ook op grond van de lage CO2-uitstoot van de nieuwe 1.6 liter diesel- en benzinemotoren waardoor ze in de 20 procentbijtellingscategorie vallen, durft Kia het aan om in Nederland de ’oude’ 1.4 motor wellicht niet eens meer aan te bieden. Prijsvergelijkingen geven daarom een vertekend beeld. De oude 1.4 kostte €16.995 en de nieuwe 1.6 (inclusief airco en handgeschakelde 6-versnellingsbak) komt tussen de €18.000 en €19.000 op de markt. Vanaf mei bij de dealers, terwijl in september de stationwagen variant staat gepland.


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.