Zoeken
  Zoeken met  
12.3 °C
ONO2
 
files 112
80 km.
euro95
diesel
1,823
1,499
 
 

Jeroen Jongeneel

Jeroen Jongeneel

Jeroen Jongeneel is eindredacteur van Autovisie Magazine en de Autovisie-pagina's in De Telegraaf. Een automan in hart en nieren met een voorkeur voor de technische kant van de auto.




 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
vr 21 dec 2012, 08:48 0 reacties

Column Jeroen Jongeneel: ACHT

Onze Auto van het Jaar-verkiezing staat er weer aan te komen. Dat 'onze' is een meer dan terechte toevoeging, want het initiatief voor die belangrijkste Europese autoverkiezing werd een halve eeuw geleden genomen door Autovisie-hoofdredacteur Fred van der Vlugt. In de loop der jaren is er het nodige aan het evenement veranderd, de winnaar wordt tegenwoordig begin maart, aan de vooravond van de Salon van Genève, bekendgemaakt.

Car of the Year Foto: COTY

Val me dan nu niet lastig met dat gedoe, zult u misschien zeggen. Toch maar wel, want de aftrap voor de verkiezing is deze week verricht, met bijzonder resultaat. De 58 juryleden (waaronder deze Blikker) werden geacht om uit de 32 auto's die dit keer verkiesbaar zijn, hun zéven favorieten te kiezen. Een voorronde, zonder specifieke voorkeur voor de ene of de andere van dat zevental. Begin maart gaan de genomineerden onderling uitvechten wat de Auto van het Jaar 2013 wordt.

Fraai lijstje geworden! Met daarop achtereenvolgens de Ford B-Max, Hyundai i30, Mercedes A-Klasse, Peugeot 208, Renault Clio, Toyota GT86 (en zustermodel Subaru BRZ, dat duo telt als een), Volkswagen Golf en Volvo V40. Wablief? Dat zijn d'r geen zéven maar ácht, zegt u? Wat hebben wij nu aan onze heilige koe hangen? Ja, inderdaad, dit jaar doen er acht auto's aan de finaleronde mee. Omdat op plek zeven twee karretjes gelijk eindigden. Evenveel voorkeursstemmen gekregen.

Wie waren de ex aequo'ers? Kweetniet, wordt (nu) niet bekendgemaakt, maar is altijd leuk om over te speculeren. Waren het de fransozen? Haalde de Koreaan de finale met de hakken over de sloot? Of wist de Zweed nét genoeg voorkeursstemmen te vergaren? Zeg het maar. Wat ik wél weet, is dat vooraf als 'favoriet' gebrandmerkte auto's als de Mazda 6, de Opel Adam en de BMW 3 Serie de eindronde niet hebben gehaald. Of die in mijn Top 7 staan? Kan (mag) ik nu óók al weer niet zeggen, strenge bedoening, hoor! Maar als ik op 1 maart mijn favoriete auto's kies, zal uit mijn stemgedrag precies zijn op te maken welke auto's er níét op mijn lijstje-van-nu stonden. Want ik hoef er maar vijf punten te geven. En wie tussen de regels door kan lezen…


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.