*

Zoeken
  Zoeken met  

Vincent van der Vinne

Vincent van der Vinne Studeerde geschiedenis aan de universiteit van Nijmegen. In 2007 promoveerde hij op een studie naar de opkomst van de auto en de invloed daarop van gebruikers, ondernemers en overheid. Al meer dan twintig jaar doet hij onderzoek naar de verbreiding van de auto, hetgeen resulteerde in verschillende boeken.


ma 28 nov 2011, 09:42 89

Elektrische auto zal voorlopig amper aanslaan

AMSTERDAM -  Het stimuleren van de elektrische auto kost de overheid miljoenen euro’s. De gedachte achter dit beleid is dat wanneer de eerste paar duizend auto’s zijn verkocht, vele zullen volgen. Dit is een misvatting, waardoor het geld nodeloos wordt verspild.

Het boek De Auto Als Belegging van Vincent van der Vinne ligt nu in de winkel Het boek De Auto Als Belegging van Vincent van der Vinne ligt nu in de winkel

De overheid wil de uitstoot van CO2 verminderen en stimuleert daarom het gebruik van de elektrische auto. Zij verwacht dat wanneer er overal laadpalen worden gezet, mensen tijdelijk fiscaal worden gesteund in de aankoop en het bezit van een elektrische auto en (tijdelijk) gratis mogen parkeren, de verbreiding van de elektrische auto succesvol zal verlopen. In de komende jaren zullen er best wel een paar duizend exemplaren worden verkocht. Want degene die bewust elektrisch wil rijden, krijgt zo’n auto nu nog met fiscale korting aangereikt. Ook leasemaatschappijen en leaserijders, die een groen imago nastreven, kunnen profiteren van fiscale voordelen. Maar daar blijft het voorlopig bij. Het zal niet leiden tot een grote toename van het aantal elektrische auto’s onder een brede laag van de bevolking. Te meer op de lange termijn de inruilprijs zeer twijfelachtig is.

De situatie is te vergelijken met die van ruim honderd jaar geleden. Ook toen wilden sommige gemeenten de toepassing van elektrische auto’s om politieke redenen stimuleren. Een grote verbreiding bleef uit omdat de voertuigen duurder waren en minder gebruiksmogelijkheden hadden. In 1908 kostte een gesloten elektrische auto van Kriéger bijna 8.000 gulden. Een vergelijkbare Spyker was 1000 gulden goedkoper en het verschil met een open Spyker bedroeg meer dan 1500 gulden. Omdat de Spyker’s sneller reden, een grotere actieradius hadden en sneller brandstof konden bijtanken, waren ze geschikt voor gebruik in zowel steden als op het platteland. Bovendien konden in dezelfde tijd veel andere benzineauto’s worden aangeschaft die nog niet de helft van een elektrische auto kosten. Auto’s van 8000 gulden behoorden tot het hogere marktsegment. Het was dus niet verbazend dat er veel meer benzineauto’s werden gekocht dan elektrische auto’s. En naar mate de benzineauto’s later nog goedkoper in aanschaf en gebruik werden, verslechterde de concurrentiepositie van de elektrische auto steeds verder. In de jaren twintig verdween deze volledig uit het straatbeeld om na bijna honderd jaar weer op te duiken met dezelfde problemen.

De huidige aanpak van de overheid ten aanzien van de elektrische auto is gedoemd te mislukken. Zolang elektrische auto’s mindere producteigenschappen hebben dan qua formaat vergelijkbare (zuinige) gewone auto’s en duurder in de aanschaf zijn, zullen deze auto’s geen grote doorbraak meemaken. Pas wanneer elektrische auto’s betere producteigenschappen krijgen en/of even veel kosten als vergelijkbare zuinige auto’s (of zelfs goedkoper worden), dan kunnen elektrische auto’s een succes worden. Maar daar zijn elektro-autofabrikanten na ruim honderd jaar nog niet in geslaagd. Bovendien kan de overheid het bezit en gebruik van elektrische auto’s niet blijvend ondersteunen. De overheid steekt nu veel geld in een kleine groep van automobilisten, die bereid is elektrisch te rijden. Maar die groep is er toch al. Voor het doel van de overheid (vermindering van de CO2-uitstoot) hanteert de overheid het verkeerde middel.

Reageren niet mogelijk.

Weekendabonnement
Proefabonnement?

Volg ons ook op Facebook, Twitter en Hyves.

Autovisie voor autonieuws, testverslagen sinds 1956, evenementen, aankoopinformatie en nog veel meer.


HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
Ik zou wel willen,maar ze zijn te duur !Een Tesla Roadster kost in de USA 108.000 US$.Hier zou die 120.000 euro kosten.Een Model S van Tesla wordt in de USA in de markt gezet voor 50-60 K in US$.Dat is max.45 K in Euro's.Fors aanpoten,maar te behapstukken.De Model S kost echter tussen de 60 en 81 Mille in Euro's.Ja,daaaag. Hebben we het nog niet over een Fisker Karma.En een (Sl)Opel Ampéra ? Neen,dank u !
Rob, Thuis  | 21:28 | 01.12.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Van iemand die geschiedenis heeft gestudeerd, kan men niet verwachten dat men zich met de toekomst bezig houdt. De nabije toekomst zal dit stukje geneuzel vanzelf wel als ouderwets afdoen. Zonne energie heeft de toekomst!
Hans van der Linden, goutum  | 12:10 | 30.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Elektrisch rijden is gaaf, en wordt het voor iedereen als die het kunnen veroorloven NU in investeren en rijden. feit: raffinage van 1 liter fossiele brandstof kost meer energie (aardgas) dan een elektrische auto nodig heeft om 16+ kilometer te rijden.
Steven, Almelo  | 20:08 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
wat een dom gewauwel over de verwerking van die litiumion accus van electrische autos, hoe worden al di inmiddels hondermiljoen liion accus van al die gsm gebruikers dan gerecycled? Heb me vanachtend gechoren met een oplaadbare scheermashine en een paar fotos gemaakt met mijn oplaadbare fotocamera nu ff mijn tandenpoetsen met de oplaadbare tandenborstel enz enz gelul dus!!!!
willie wortel, willemstad  | 18:59 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik lees nergens over de CO2 die wordt uitgestoten om elektriciteit te verkrijgen. Wat er nu gebeurt is, dat automobilisten profiteren van de korting op de BPM c.q. uitstootbelasting en het gratis gebruik maken van ons wegennet, maar gewoon op benzine rijden. Dat ze een elektro motor meeslepen nemen ze voor lief, want het gebruik is veel te omslachtig en beperkt.
Bert Osendarp, Herten   | 17:35 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zo zie je maar, subsidies zijn immoreel en zinloos. Die dure elektrische auto s zouden toch wel zijn gekocht door de liefhebber. Net als een kaartje voor de NL opera. Dat is ook zo n onzinnige subsidie voor de rijken! Centrale planning (communisme) werkt niet mensen, de vrije markt des te beter. Overheid blijf met je grijpgrage tengels van andermans geld af!
Peter, Amsterdam  | 17:22 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Elektrische auto is gevaarlijk,onze prins Maurits krijgt 300.000 euro om E-Cars in ons land te promoten gevaarlijk zijn e-cars ook,bij aanrijding en brand mag alleen met schuim geblust,in de USA zijn ernstige ongelukken gebeurt waarbij de accu,s ontplofte vandaar dat er nu onderzoek daar komt want E-Cars zijn onveilig,ook is er geen oplossing voor het verwerken van deze accu,s kortom de E-Cars is een eutopie waar enkele mensen zich door subsidie mee verrijken!
return of Steamcars, bergie-op  | 16:55 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
beter net als iedere auto ook wegenbelasting laten betalen is eerlijker tegenover de mensen die nog in een normale auto rijden die electrische auto.s vervuilen ook want moet stroom opgewekt worden om de accu's te laden daar wordt geen rekening mee gehouden
Klaassen, Harderwijk  | 16:28 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Alle batterijen in een auto worden voor 95% hergebruikt.
Willy, Eindhoven  | 16:16 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een eleoktrische auto is helemaal niet zo mileu vriendelijk. De stroom die nodig is om de accu op te laden wordt geproduceerd in vervuilende centrales. Het is dus alleen het verplaatsen van de vervuiling van de auto naar de centrale. Als wij in Nederland allemaal elektrisch gaan rijden moeten we wel eerst even 14 kolen gestookte centrales bouwen.
Peter de Haan, Capelle a/dIJssel  | 16:14 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb veel artikelen over waterstof gelezen. Dat komt niet van de grond omdat het niet interesant is voor de politiek is.Er zijn veel mensen omgekocht of zelfs opgeruimd om maar niet over waterstof te praten.Brandstof we zwemmen er in varen er in duiken er in het komt in de vorm van regen naar beneden. Sky is the limmit. Straks moet iedere elektrice auto ook belasting betalen,let maar op.Waterstof is de toekomst.
fmcs, de flecke  | 15:51 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het stimuleren van electrische wagen zal alleen maar meer CO2 tot gevolg hebben - en zet aan tot meer gebruik van de al schaarse grondstoffen in deze wereld. Het maken van deze wagen kost zeer veel CO2, en de electriciteit waar de wagens op rijden kost ook CO2. Als we toch voor de gek gehouden willen worden kan ik wel iets leukers verzinnen.
Richard, Belgie  | 15:50 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ja, met dit waanzin milieu beleid ben ik blij dat het er niet van komt. Wordt ik straks op een andere manier van mijn centen beroofd. LPG zou een goed alternatief zijn, en stukken milieu vriendelijker. Zou je elektriciteit op kunnen wekken met meerdere kern centrales werd op stroom rijden al aantrekkelijker mileu technisch gezien. Zou je dan ook nog de batterijen kunnen recyclen dan wordt het een serieus alternatief.
joop, den haag  | 15:50 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Prins Maurits kreeg 250.000 euro van de Overheid voor promotie doeleinden. Ik heb hier niets van kunnen vernemen via de media.
broekroelofs, NL  | 15:32 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De overheid zou de aanbodzijde moeten verplichten alleen auto's te mogen aanbieden met X uitstoot. En elke X jaar worden die regels strenger. Dan kan de burger alleen nog maar 'schone' auto's kopen. Dat kost de overheid NUL subsidie...
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Gerald, Zoetermeer  | 15:27 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Een heks zijn is zo gek nog niet in de toekomst. Lekker met de bezem rondsjeezen.
Harry Potter, London  | 15:19 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Klopt helemaal. Ik kan met zo'n auto nooit op vakantie, want na 100 km (of 500 als ze zo ver zijn) moet ik 8 uur stilstaan om te laden. CO2 wordt verplaatst naar de kolencentrales en de accu's hebben een korte levensduur en zijn zeer vervuilend. Net als met de traditionele lampen die verboden zijn (daardoor 0,01% meer CO2 uitstoot!!! Niet veel, maar toch), gaat het hier om politieke besluiten. Heeft niets met milieu te maken, maar lobbyen voor benzinemotoren is kennelijk not done. Triest maar waar.
Pieter, Alkmaar  | 14:41 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zolang je slechts 350km op 1 volle accu kunt rijden zal het voor de meeste zakelijke rijders ook nooit aantrekkelijk worden. Leuk voor als je binnen een stad blijft, maar geen echt alternatief voor de gewone verbrandingsmotor als je veel reist over grotere afstanden. En zoals al eerder gezegd, ze zijn niet echt schoner, je verplaatst alleen de emissies.
Matthijs, Sliedrecht  | 14:36 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Weet je wat matig werkt? Het matig stumileren van het electrisch rijden en de subsidie hierop. Dat is pas matig. BOEIE!
tv, rh  | 14:32 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik heb een Toyota Aygo die rijdt 1:20 en ik betaal geen wegenbelasting en heb nauwelijks uitstoot. Met een tank vol met benzine heb ik een actieradius van 800 km en ik tank hem in tien minuten vol, (plusminus 50 euro), en het mooie is ik ga regelmatig naar Denemarken en ik kom uitgerust op mijn bestemming aan). Waar heb je het dan over met een electrische auto?
Altar, Nederland  | 14:31 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Elektrisch rijden komt er heus wel. Het is gewoon even wennen. De eerste benzine auto's moesten ook voorzien worden van een man met een vlag en kon ook niet overal tanken. Overigens kost het de overheid helemaal niet zoveel als hier gesuggereerd wordt (de schrijver is zo slim om geen cijfers te noemen) er komt alleen minder belasting binnen voor electrische auto's.
Bernard, Amsterdam  | 14:30 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Mee eens. Kost heel veel geld. Veel effectiever is een keiharde WET, die verplicht dat elk merk nog maar 50% benzine auto's in de EU mag verkopen in 2014, 40% in 2015, 30% in 2016, 20 in 2017, 10% in 2018 en NUL procent in 2019. Probleem opgelost. Dit kan trouwens al lang voor scooters: die stinken, maken herrie en zijn veel goedkoper, terwijl er een heel goed alternatief is: de gezonde fiets.
Vermeer, Amstelveen  | 14:29 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als een electrische auto of fiets een actieradius van 1000 km heeft en een oplaadtijd van tien minuten. Dan wordt het interresant om er mee te gaan rijden. Als dan het vervoermiddel ook nog geheel belastingvrij is kunnen we van een doorbraak spreken. Maar anders wordt het een geldverlindende flop. Weggegooid geld.
Altar, Nederland  | 14:11 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En terecht slaat dit als doel van subsidie- verstrekking nauwelijks aan.Wie wordt er beter van?Wanneer de staat haar 'heilige graal' wil binnen halen.Vermindering van CO/2 ga dan gas-rijders compenseren en breng onmiddelijk de zon/cel-energie voor huishoudens in stelling,zodat huishoudens de opgewekte el. energie terug kunnen leveren.Verder is waterstofgas een goede tegenhanger van el. rijden.
cees, enschede  | 14:11 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hobby van het Kabinet. Eerst flink investeren om er vervolgens achter te komen, dat het niet het gewenste effect heeft. We zijn het gewend, dat er schandalig met onze belastingcenten wordt omgegaan. Misschien eens luisteren naar experts.
IM, DH  | 14:05 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
weggegooid geld, waterstof is de toekomst honda clarity fuel cell, lease 600 dollar in de USA
volvo480, den haag  | 13:57 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Steeds wordt er bij het stimuleren van elektrische auto's gewezen op de lagere CO2-uitstoot. Ik vraag mij al tijden af of dit werkelijk het geval is. Ik mag geen gloeilampen gebruiken omdat die teveel CO2-uitstoot tot gevolg hebben maar ik zou wel elektrisch mogen rijden? De CO2-uitstoot vindt echter bij elektrische auto's wel degelijk plaats alleen je ziet of verneemt het niet in de steden. In de Eemshaven wordt o.a. een kolencentrale gebouwd. Deze centrale stoot veel CO2 uit waar die elektrische auto's dan op rijde
H.H. Larkens, Delfzijl  | 13:54 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ach we weten toch alheel lang dat de overheid thuis hoort in het gekken huis daar ze meer kwaad dan goed doen
joop, velp  | 13:35 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Man, man wat een dom artikel. Of elektrisch rijden wat wordt weet ik niet. Dat iets vroeger niet lukte, zegt echter niets over het heden. Hoelang droomden mensen niet over vliegen voordat het echt lukte. Hadden ze na zeker 1000 jaar proberen ermee moeten stoppen?
redbat, frl  | 13:34 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
hoe zoo electrisch rijden goed koper moet je wel een oplaat punt voor je deur hebben. of verder op. moeilijk te been kan beter een tax nemen ja toch.
tini, amsterdam  | 13:34 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Je moet onze regering maar vertrouwen, het is nu zo dat de milieu vriendelijke auto,s geen wegen belasting hoeven te betalen,dus een heleboel mensen hebben zo,n auto gekocht,nu heeft de regering in de gaten dat dit teveel geld kost,en moet je over een paar jaar alsnog wegen belasting betalen, en met de electrische auto gaat het net zo,en dan vraagt de regering zich nog af waarom dit toch niet wil lukken, de mensen één keer belazeren lijkt me wel genoeg.
john, zevenaar  | 13:22 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ach, zolang de overheid alle luchtvaartmaatschappijen zeer royaal blijft subsidieren en ontzien door geen accijnsen op kerosine te heffen, is het relatief kleine jaarlijkse subsidiebedrag voor elektrische auto's natuurlijk kinderspel. Bovendien: Als je het ontwikkelen van de elektrische auto 100% aan de markt overlaat, zal er zeker niets veranderen. Lekker doorrijden dan maar en de problemen doorschuiven naar de volgende generatie?
fenna, amsterdam  | 13:18 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
een ezel stoot zich maar een keer zeggen ze. en dat het te duur is kan ik niet zeggen,als ik kijk wat de eurocrisis kost denk ik dat er makkelijk nog een paar miljard bij kunnen.
LEBBES, ZUIDEN  | 13:12 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En raad eens wie dan die patenten in de (gesloten) kast heeft staan op accu technologieën? Juist, de oliemagnaten..
Ramonçito, Utrecht  | 13:03 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
En hoe zit het na 8 of 10 jaar als de accu's vernieuwd moeten worden en dit ¤ 8.000,- tot ¤ 10.000,- kost?! Dan is een elektrische auto in feite NIETS meer waard, inruilwaarde nul.
Jaap, Arnhem  | 12:51 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De belangen van de olie baronnen tellen veel harder dan het millieu, als men het eerlijke verhaal verteld over hoeveel ontworpen elek, auto's er vernietigd zijn en voor hoeveel er een accu fabriek is opgekocht en daarna is vernietigd weet men gelijk dat praten over het millieu onzin is.
Leen, Nederland  | 12:44 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is toch opmerkelijk dat de schrijver zijn eigen boek "Nederland ontkent de oliecrisis" nu tegenspreekt: "het boek laat zien dat de prijs van olie alleen maar kan toenemen, zolang er geen alternatief voor olie bestaat" En dat is juist de kracht van elektrisch vervoer, het bieden van een alternatief. Het is nu nog op kleine schaal en het duurt nog jaren voordat 10% van de auto's elektrisch is maar de richting is gezet. zowel VS, China als Japan zien dit in en investeren flink in de technologie. Overheid ga zo door
Roland Steinmetz, Amsterdam  | 12:27 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Tja, als ik naar mijn electra rekening kijk wil ik niet eens zo'n auto hebben. Maar wel leuk bedacht, want zo betaal je toch accijnsen over je auto brandstof middels de mileu heffing die op de stroom zit. De acuu;s zijn verschrikkelijk duur en erg mileu onvriendelijk.
wim, franeker  | 12:13 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De overheid denkt niet na, maar ziet meteen voordelen, die als ze wel hadden nagedacht hadden er niet zijn. Elektriciteit groeit niet aan een boom, en de grondstoffen voor een accu zijn veel schadelijker dan gedacht. Daarnaast kost een elektrische auto vel duurder en is voor jan met de pet niet weggelegd, het voordeel wat ze dan geven gaat weer naar de rijkere.
JR, Den Haag  | 12:05 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wij zitten niet op een electrische auto te wachten hoor,..Als wij 5000 km per jaar rijden met onze kleine toddenbak mogen wij onze handjes dicht knijpen,. Een boodschapje hier en daar, Met vakantie gaan wij er toch niet mee!!
RAMON, RDAM  | 12:05 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor mij is het niet mogelijk om elektrisch te kunnen gaan rijden ivm afstand woon-werk. Ik zal dan op de terugweg ergens blijven steken. En iedereen praat over het milieu, maar als we allemaal elektrich gaan rijden hoe wordt dan de elektrischiteit opgewekt, dmv kerncentrales??
Bo, Haarlem  | 12:00 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De roverheid hanteert sowieso het verkeerde middel. Zolang de electriciteit niet groen opgewekt wordt heb je exact dezelfde problemen met uitstoot als met andere voertuigen. Het enige verschil is dat er bij de uitlaat geen uitstoot is maar daar waar de stroom opgewekt wordt.
Dr. Acula, Roemenie  | 11:55 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor het iets zal worden met de electrische auto zal er eerst een doorbraak, een revolutionaire doorbraak, moeten komen op het gebied van accu/batterij technologie. Omdanks alle technische kennis hebben wij nog steeds geen echt goede manier om electriciteit op te slaan. Vervuiling is er nog steeds, maar die wordt dan naar elders verplaatst!!!
Dr Mabuse, Ehv  | 11:54 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Elektrische auto is grote kul. Ook niet schoner voor het milieu [ De stroom moet ook opgewekt worden] Als de zeer groote accu s versleten zijn waar kun je ze dumpen? Maar nog belangrijker hoeveel gaat dat kosten ??? Ik blijf bij de benzine motor, zeer betrouwbaar. Niet zn omgebouwde scootmobiel dus......
De Rebel.......................Rokend.............., politiestaat nederland.....................  | 11:53 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De enige manier om nieuwe ontwikkelingen gedaan te krijgen en goedkoper te maken is door de afzet ervan te stimuleren.Dat kan middels subsidie.Anders zou het een wettelijk verbod (op slurpers) of een verplichting (op electrisch vervoer).Overigens weer een slap stuk!
Naty, NL  | 11:49 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal mee eens ,een electro auto met subsidie op de been houden dat kan natuurlijk niet.Geld weggooien is het. Zolang hij zoveel duurder is dan een gewone auto zal ik hem nooit kopen ,want hoe zit het met de veiligheid en de accu"s hoe lang gaan die mee.
ik, hoogeveen  | 11:42 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat is nou de macht van de oliemaatschappijen, die iedereen inclusief de overheid, in hun greep hebben. Elk initiatief dat de verkoop van de olieproducten tegenhoudt wordt de nek omgedraaid, "opgekocht" door de mactige oliemaatschappijen. Op zich natuurlijk niet onlogisch.......
Le coq sportif, Almere  | 11:38 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Stop met het geld van de belastingbetaler uitgeven.Wie geeft je het recht daartoe,om geld wat zuur verdiend is,te verdelen aan andere. De schone lucht in het land verbeteren, is een lachertje,de vuile lucht stopt niet aan onze grens.China en India geeft wel van katoen de komende jaren,aan vuile rot lucht.
antoon123, sittard  | 11:37 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
elektriciteit is milieuvriendelijk zeker. De overheid laat zich misleiden door de enegielobby. Laat ze stoppen met die onzinnige subsidies. De meest milieuvriendelijke energie is kernenergie.Mits je de centrales niet op breuklijnen bouwt. Als je milieuvriendelijk wilt rijden moetje je auto oprijden. Ik rijd in een AUDI 6 cilinder op LPG uit 1995, deze kan nog wel 10 jaar mee. Voor mij hoeven ze niet elke 2 jaar een nieuwe auto te produceren, want dat is pas een belasting voor het milieu.
piet , harderwijk  | 11:35 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De elektrische auto is duur in aanschaf, duur in gebruik, is milieu-vervuilend. Hoe denkt men dat de elektriciteit opgewekt wordt? Ook bio-brandstof is een gotspe, evenals de zware belasting op dieselmotoren; deze zijn niet vervuilender dan gewone benzinemotoren. De (voorlopige) oplossing zit in het aanpakken van de auto-industrie; snelheids- en acceleratiebegrenzers, slimme computers die de snelheidsgeboden interpreteren en uitvoeren en betere verbrandingsmotoren.
R. Rombouts, F-47120 Loubes Bernac  | 11:35 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Elektrische voertuigen zijn zeker in deze slechte tijden veel te duur. Verder ook erg gevaarlijk want je hoort ze niet aankomen. De verkopen zullen zeker niet stijgen de komende jaren.
PD, NL  | 11:33 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als we dadelijk elektrisch gaan rijden,kost een avondje TV kijken ¤ 200,00
JV, Boekel  | 11:31 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
ja dat is logisch,deze regering is niet te vertrouwen over 3 jaar draaien ze het weer terug daar hebben we meerdere malen mee te maken gehad.koop je een auto zonder wegenbelasting jammer kost te veel geld,2014 afgelopen.een ezel stoot zich geen 2 keer, u weet het wel.
tony, brielle  | 11:31 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Laat de overheid eens beginnen om de milieuzones (als de sneheidsbeperking ring Amsterdam, de algemene 120 grens, een gevolg van de oliecrisis 1973 trouwens) NIET van toepassing te verklaren op electrische auto's.Er moeten nl andere stimulerende maatregelen komen dan belastingtechnische. Want elke cent belasting die minder betaald wordt op stroomauto's zal elders op een andere manier geïnd worden. Dus moet je toch betalen al is het dan onder een andere titel.
Rotterdammer, rotterdam  | 11:29 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze ontwikkeling heeft niets met de overheid te maken, maar met de industrie, verkoop systemen en belastingen op belastingen. Maak maar eerst openbaar voor welk bedrag een auto uit de fabriek komt. Dat rare systeem moet op de schop. Waarom moet een product een bedrag opbrengen van bijna twee maal de basis kosten? Wat zou het niet een werk kunnen verschaffen, Eindelijk schone betaalbare auto's, waar elke automobilist op zit te wachten.
geweten, Den Haag  | 11:28 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Elektr. auto's zijn veel milieu belastender dan normale auto's. Men kijkt alleen maar naar uitstoot, niet naar totale milieu belasting van productie tot sloop. ALs je dit objectief bekijkt is een PC tractor nog milieu vriendelijker dan elektr. auto. De overheid heeft oogkleppen op. Elektriciteit komt hier van vervuilende kolencentrale's. Niet zo erg als van de meer vervuilende windmolens die de energie die het kost om ze te produceren, zelf niet eens op kunnen wekken gedurende de totale tijd dat ze in werking zijn
jopie, amsterdam  | 11:25 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Beter wordt er grof geinvesteerd in waterstof auto's, ook electrisch echter gewoon te tanken met waterstof in 10 minuten ipv 8 uur aan de lader. Zolang dat niet veranderd stap ik niet over naar electrisch hoeveel subsidie ik ook krijg. Als ik van Den Haag naar renhte wil rijden wil ik ook graag dezelfde dag weer terug en niet verplicht overnachten omdat mn auto staat op te laden. Ach als de eerste kabels zijn gestolen/vernield van die oplaadstations dan komt men er snel van terug vrees ik.
Mart, Den Haag  | 11:25 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Stelling is volstrekt juist. Probleem is accu. Nu te geringe ladingsdichtheid, te lange laadtijd en hoge prijs. Zolang hier geen wezenlijke stappen worden gemaakt zal elektrische auto een beperkt aantal afnemers hebben. Doorbraken in de technologische ontwikkeling zijn noodzakelijk om hier iets aan te doen. Bij betrokkenen is er hoop, echter of doorbraken er komen is twijfelachtig. Er wordt al tientallen jaren gewerkt aan de accu zonder het gewenste resultaat.
Ir. F.van Nielen, Eindhoven  | 11:18 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is belachelijk dat de meest vervuilende auto (Elek) gesubsidieerd wordt. Mensen die het tegendeel beweren dat dit goed is voor het milieu kunnen niet rekenen of hebben andere belangen. Subsidie is trouwens altijd een heilloze weg
grumpy the old man, Oosterhout  | 11:16 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Bij de aanschaf van mijn huidige auto, 8 jaar terug, heb ik ook gekeken naar een (deels) elctrische auto. je krijgt minder auto voor meer geld. Er mag geen aanhanger achter of iets op het dak vervoeren, je mag niet sneller dan 120km/uur. Om maar een paar punten te noemen.
Jan, Baarn  | 11:13 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Alleen het maken van zo'n elektrische auto is al velen malen meer milieu belastend dan het maken van een normale auto, denk alleen maar aan de batterijen, dan de reden waarom bij een aanschaf van een elektrische auto je minder belasting betaalt omdat je namelijk minder uitstoot, dat gaat op voor de eerste 200 á 300 km , dan zijn de accu's leeg, dan duurt het circa 8 uur voordat ze weer vol zijn men rijd dus merendeel op benzine met de bijbehorende uitstoot, dus volks verlakkerij niets meer en niets meer.
Toontje, Beverwijk  | 11:12 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Kost de belastingbetaler zeer veel geld dus! Mag de belastingbetaler er dan OOK van uit gaan dat wanneer deze auto's op de markt komen er ook een rationeel bedrag weer terug naar de belastingbetaler gaat, of stroomt dit geld weer regelrecht naar de fabrikanten en andere zakkenvullers die 't NU geen cent kost, maar straks wel 't profijt hebben?
Belasting geld, Belasting stad  | 11:08 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
in 1908 hadden ze dus al een wagen op stroom waarom kunnen ze dan nog niet half europa door op een baterij?? heeft de olie industrie dit tegen gehouden vraag ik me dan af
mick, rubi  | 11:07 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ook al zou ik het geld er voor hebben koop ik nog geen electrise auto. Vind dat ze te geruisloss zijn en te weinig kms kunnen rijden. en straks moet je in de rij staan om op te laden. het zal allemaal wel weer om geld te doen zijn .
zaraleander, rotterdam  | 11:06 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De lelectrische auto is gedurende de productie, levensduur en recycling ook nog eens een farce m.b.t. zuiniger.
Ronnie, Helmond  | 11:05 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Deze geld verslindende hobby moet STOPPEN!!!! Een elektrische auto is uit eindelijk meer vervuilend, dan een zuinig diesel of benzine!! Om een elektrische auto te produceren en recyclen is een milieu vervuilend proces!!! Dit is wetenschappelijk aangetoond! Het is nu een dure oplossing, maar in de toekomst zitten we met de gebakken peren!!!! Zorg dat we via de benzine prijs gaan betalen, meer km -> meer betalen!
Karel, Appel  | 11:04 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zolang de crises duurt zal het met dit soort auto's zeker geen succes boeken en blijft men met zijn oude vehikel rijden o.a op gas want is zeer goedkoop en millieu vriendelijk en zit men niet op die ballonnetjes te wachten van wetenschappers en overheid.
KB, Zwanenburg  | 11:02 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is trekken aan een dood paard, en het kost bakken met geld. De elektrische auto heeft geen toekomst.Dat geld is veel beter te gebruiken.
Henk, Deurne  | 11:02 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Heeft de heer Vincent ooit wel eens gehoord van de SCOT theorie Alle nieuwe technologie is een gevolg van de eisen die de social groups stellen. Hij zelf behoort tot de petrol dynastie wacht maar tot mijn nieuwe generation next aan zet is want zo kan het niet doorgaan!! Het aanbod van coole carbon fibre electrocars is nog klein maar daar komt snel vaart in als BMW de i3 uitbrengt. Die van mi staat al in bestelling en daar gaan twee BMW zescilinders op ingeruild worden ..dat ruimt op ! goed voorbeeld doet doet volgen!
Arretje noff, Nofstede  | 11:00 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Elektrische auto milieu vriendelijk? Hoezo? We wekken in NL elektriciteit op met . . kolen. En die CO2 gaat echt wel de lucht in. Dus waar is de milieu - winst?
See, Otwee  | 11:00 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als het alleen om de uitstoot gaat, is de electro auto net zo vies. Stroom wordt uit (meestal) gewonnen. Alsof dat geen verontreiniging is. Plus de onderdelen worden wereldwijd ingevoerd naar het productiebedrijf.
Hilly, Groningen  | 11:00 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Geeft niet hoor, geld genoeg. We gooien het toch al met bakken weg. Laat die arme Henk en Ingrid zich maar letterlijk doodwerken voor de zonnekoningen en zonnekoninginnen. De quatorze juliet komt dichterbij.
14, juli  | 10:59 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een kortzichtige visie van deze zogenaamde wetenschapper. Omdat elektrische auto's 100 jaar geleden niet werkten moeten we het nu ook maar niet proberen? Subsidie is juist nodig om mogelijk te maken dat er elektrische auto's komen. En doen wij het niet, dan staan wij over een paar jaar in de kou, met onze zgn. zuinige benzineauto's en kunnen we elektrische auto's kopen bij de Chinezen/Jappanners/Indiers.
Arie, Didam  | 10:59 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Maar ik geef hem groot gelijk! Op z'n minst had onze regering de auto's via gas moeten stimuleren, omdat het schoon, veilig en uit eigen bodem voor het "oprapen" ligt. Wordt dit onderwerp misschien vakkundig vermeden?
Petra Groen, Velp  | 10:57 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
De electrische auto is ideaal in de stad daarbuiten nekt zijn beperkte acciradius dit sysyteem max. 160 km en dan weer min.8 uur aan de stekker om op te laden, tel daarbij de prijs van deze auto,s min.vanaf 33.000euro ter groote van een VW-Polo en dit slaat nooit aan. De toekomst ligt in de waterstof-auto zoals Honda al heeft met een acc.van ruim 450km en schone uitstoot. Het is een illussie om te denken dat het tanken van electr.goedkoop blijft als iedereen electr.rijdt!!
Ronald, Nieuwegein  | 10:57 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het is het beste om alle subsidies naar alternatieve en 'normale' energie stop te zetten. De vuile kolen en olieindustrie wordt nu met 7,5 miljard euro gesteund. Als die steun wegvalt, is de omschakeling naar wind- en zonne-energie snel gemaakt. Wat betreft de elektrische auto, dat is al een achterhaalde discussie. Over 10 jaar staan alle benzineauto's in het museum. De markt kent haar eigen dynamiek.
theo, den bosch  | 10:57 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als de benzine naar 5 Euro per ltr. gaat dan worden ook electro auto's helemaal niet meer verkocht. De prijs van electrisch gaat in 10 jaar verdubbelen.
jan, amsterdam  | 10:56 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Elke keer weer die actieradius van de electro auto, 80 % van de auto's rijd per dag niet meer dan 100 km. de electro auto kan heel goed ingezet worden in de gebieden waar het nodig is, niet voor de lange afstanden. rij reeds 20 jaar met een electrische auto
René, Antwerpen  | 10:55 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Indien de benzine en diesel auto's verdwijnen wie vangt dan het enorme belasting gat op.
Bert, Zaandam  | 10:55 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Helemaal met zijn stelling eens. Te veel subsidie, geen bijtelling zijn alleen belasting voordelen voor te veel verdieners. Beperkte sturen kan helpen, de rest heeft meer tijd nodig.
Kees Groenewegen, Amsterdam  | 10:53 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik wil best electrisch rijden.. Alleen heb het geld er niet voor.. Ik rij wel op lpg
Deze reactie is geplaatst vanuit de iPhone app van De Telegraaf
Jasper, Heerde  | 10:53 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat wil je ook met een voertuig dat peperduur is, het grootste deel van de tijd staat op te laden, nauwelijks actiradius heeft en zijn vervuiling elders produceert en op het ogenblik dat de accu's vervangen moeten worden economisch total-loss is.
Tedje, Rotterdam  | 10:52 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zolang er steenkool en kerncentales in Nederland zijn is elektrisch rijden schadelijk voor milieu. Ook deze accu's zijn nog niet recyclebaar. Eerst maar eens veel windmolens plaatsen.
frank, duiven  | 10:52 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Zolang de gebruik- tijd (afstand) in schril contrast staat met de herlaad tijd zal deze auto ook niet aanslaan bij het grote publiek. Het blijft een "groene"hobby met als ernstige misleidings-factor dat het "schoon"element geen echte factor is maar gewoon verschoven wordt naar de electriciteitsopwekkingsfabrieken.
Joost, Amstelveen  | 10:48 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Stroom opwekken kost ook co2,en die velen accus die erin zitten zijn een veel grotere ergenis en vervuiling als deze autos gesloopt moeten worden dan tradionele autos.Aan het einde van de rit zijn deze autos voor het milieu veel belastender maar dat zullen ze nooit toegeven
rene, lelystad  | 10:44 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Het mag nu toch wel bekend zijn dat CO2 een hoax is bedoeld om wereldwijd miljarden subsidiegeld binnen te harken. Bovendien wordt bij het opladen van die accu's ook gewoon elektriciteit uit (kolen)centrales gebruikt. Dus het is niet eens "schone" energie! Logisch dat niet veel bedrijven er wat in zien om deze doodlopende weg in te slaan.
Fred, Leiden  | 10:43 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Hij kan beter techniek gaan studeren i.p.v. geschiedenis, want de benzine en dieselauto zijn langzamerhand ook geschiedenis aan het worden. Dit kan niet nog zo'n 50 jaar doorgaan, en dus moet er langzaam maar een alternatief voor komen waar de elektrische aandrijving een mogelijkheid is die verder ontwikkeld dient te worden. Nu al zeggen dat het niet gaat werken is tekort door de bocht.
daan, papendrecht  | 10:29 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Als na de crises de benzine eur 5 per liter kost zal het hard gaan met de electro auto. Het enige echte probleem van betere accus en actieradius wordt binnen tien jaar wel opgelost.
h, s  | 10:16 | 28.11.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
zolang zich noemende vooraanstaande wetenschappers als Vincent van der Vinne hun vooringenomen negatieve standpunten publiceren als waarheid, zullen betere producten nimmer een kans krijgen. Immers Vincent van der Vinne en de zijnen steken liever de loftrompet over bio-brandstof waardoor miljoenen (mogelijk miljarden) mensen geconfronteerd worden met honger en dood omdat miljarden tonnen aan topvoedingsproducten nu in het brandstoftankje van barbaren terechtkomen. Werkelijk waar,het is te zot voor woorden.
Ernstig, Nederland  | 10:06 | 28.11.11
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk
MEMBER OF INTERNATIONAL JURY:
car_of_the_year
engine_of_the_year
Autovisie 11 ligt nu in de winkel!
Bestel het magazine nu online of
neem een abonnement op Autovisie

Breitling