Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Vencer Sarthe
Vencer Sarthe
Foto: Autovisie

PRIMEUR Eerste testnotities Vencer Sarthe: Made in Twente

23 OKT 2014 Werner Budding | Autovisie

PRIMEUR - Het gebeurt niet dagelijks dat we een nieuwe Nederlandse sportauto kunnen verwelkomen. Tenslotte is het al een tijd stil rondom Spyker. Nieuw uit het Twentse Vriezenveen is de Vencer Sarthe. Een tweezits supersportauto met een 622 pk sterke V8, die in Nederland 395.000 euro gaat kosten.

GT

Eigenaar Robert Cobben en z'n mannen hebben vier jaar aan de Sarthe gewerkt en nu gaat de auto in de verkoop. Vencer heeft gekozen voor een enigszins retrodesign, dat aansluit bij het ‘analoge karakter’, zoals Cobben stelt. Wat betekent dat bepaalde elektronische hulpmiddelen niet aanwezig zijn op de auto. Zoals een stabiliteitssysteem en een rembekrachtiger. De afwezigheid van die beide items, gecombineerd met 622 pk aan kracht op de achterwielen en een handgeschakelde zesbak, doet een hardcore supersportwagen vermoeden, zoals een Italiaanse Superleggera of een Speciale. Met dik 800 Nm koppel uit de V8 met compressor, behoorlijk lange versnellingen en een relatief comfortabel afgestemd onderstel heeft de Sarthe echter meer een karakter dat doet denken aan een GT. Ofschoon een echte GT, als de Ferrari F12Berlinetta de motor voorin heeft liggen. Bij de Sarthe heeft Vencer de van General Motors afkomstige 6,3 liter compressormotor achter de voorstoelen gepositioneerd. Waarmee overigens een fraaie balans in de auto is gecreëerd.

Sarthe

Autovisie magazine (complete verhaal staat in nr. 23) reed de Vencer, waarvan de typenaam Sarthe van het Le Mans-circuit komt, niet op de openbare weg. Maar op het (strakke) Politie Oefencircuit in Lelystad. Daar bleek een mooi raffinement in het onderstel te zitten. De Sarthe heeft veel grip en zelfs onder natte omstandigheden is het geen drama om de 622 pk op straat te krijgen. Daarbij geholpen door een mooi stuurgedrag. Het is even wennen aan de remmen, waarop bekrachtiging ontbreekt. Bijzonder aan de Sarthe: recht achter het stuurwiel staan geen meters. Alle vitale zaken zijn ondergebracht in een digitaal scherm, dat in het midden van het dashboard staat. Vencer heeft hiervoor gekozen om de blik recht naar voren geheel vrij te houden. Om de carbonstructuur (zeer licht) van het dashboard aan het oog te onttrekken, heeft het geheel een deels lederen afwerking gekregen, dat nog niet helemaal de Duitse afwerkingsstandaard haalt. Niet zo van deze tijd is het aftermarket audiosysteem, maar dat heeft puur te maken met het feit dat een geïntegreerd systeem voor een kleine fabrikant als Vencer te kostbaar is om te ontwikkelen.  

Shanghai

Met de komst van de Sarthe is Nederland weer een automerk rijker. Een merk dat een goede toekomst heeft als de mannen uit Vriezenveen per jaar zo'n twaalf auto's kunnen bouwen en verkopen. Waarbij overigens het leeuwendeel van de verkoop richting het oosten zal gaan. Shanghai krijgt het eerste Vencer-verkooppunt.

Lees zaterdag in De Telegraaf-bijlage Weekeinde op de Autovisie-pagina's een uitgebreid interview met de oprichter van Vencer, Robert Cobben. Op Autovisie TV zaterdag aanstaande ook de videoreview van Werner Budding.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
6.1 °C
NO3
Beurs AEX
AEX 511.53
+ / - -0.21%