Zoeken
  Zoeken met  
9.6 °C
WNW4
 
files 127
92 km.
euro95
diesel
1,819
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Corvette C7 en C1 Foto: Chevrolet
do 31 jan 2013, 15:08 10 reacties

Special: Alle generaties Corvette

door redactie Autovisie

De Corvette is een automobiel icoon. Hij wordt gezien als de ultieme Amerikaanse sportwagen. Het model is door zijn lage prijs in dollars relatief bereikbaar. En dat al zes generaties lang. De zevende editie van de sportwagen, de C7 Corvette Stingray, moet dat succesverhaal voortzetten. In deze special zetten we de generaties C1 tot en met de C6 op een rij.

1953-1962

Corvette C1

Het succesverhaal van de Corvette begint bij de C1 in 1953. Groot verschil ten opzichte van andere Corvette-modellen is het ronde design. De volgende generaties kenmerken zich door scherpe hoeken. De eerste editie was voor Chevrolet uiteindelijk een succesvol model. In eerste instantie lag de verkoop op een dermate laag niveau dat de fabrikant de auto voortijdig uit productie wilde nemen. Door de komst van de Ford Thunderbird zette Chevrolet de C1-productie voort. In de laatste verkoopjaren wist het merk zo'n 10.000 verkopen te realiseren. In totaal zijn er zo'n 69.000 units van gebouwd.

 

1963-1967

Corvette C2

In 1963 was daar de tweede generatie, aangeduid als C2. De naam Sting Ray deed op dit model zijn intrede. Van de auto verschenen diverse varianten met de Corvette Sting Ray Coupé als meest bekende uitvoering. Van 1963 tot 1965 was het model leverbaar met V8-motoren met vermogens variërend van 250 tot 365 pk. Later verschenen er nog versies met vermogens tot liefst 435 pk. Van de complete C2-familie zagen zo'n 118.000 exemplaren het levenslicht.

 

1968-1982

Corvette C3

Echt heel nieuw was de Corvette C3 niet. Het model deelde de motoren en chassiscomponenten met die van de Corvette C2. Nieuw waren wel de carrosserie en het interieur. Voor het design van de auto tekenende Bill Mitchell. De C3 is de meest succesvolle Corvette tot nu toe. Er zijn er in totaal 542.741 geproduceerd met als piekjaar 1979. In dat jaar verkocht Chevrolet er 53.807 units. Een record dat anno 2013 nog steeds niets is verbroken, maar het model was dan ook extreem lang in productie.

 

1983-1996

Corvette C4

De vierde editie was weer een volledig nieuwe Corvette. De auto kwam op de markt in een tijdperk waarin technologie een snelle ontwikkeling maakte. Van C4 verscheen voor het eerst een uitvoering met de aanduiding ZR1. Hij beschikte over een 375 pk sterke V8-motor. In 1996 kwam de Collector Edition. Kenmerken van dit model waren de carrosseriekleur Sebring Silver. De productieteller van de C4 stopte bij 366.227 exemplaren.

 

1997-2004

Corvette C5

De Corvette C5 is relatief kort in productie geweest. In die tijd wist Chevrolet er wel meer dan 248.000 te verkopen. Net zoals bij voorgaande modellen bracht Chevrolet de sportwagen op de markt als cabrio en als coupé. Door de transmissie van de auto naar achteren te plaatsen, wisten de technici een gewichtsverhouding te bereiken van 50/50. Groot pluspunt van het model ten opzichte van voorgaande edities was dan ook het verbeterde weggedrag.

 

2005-2013

Corvette C6

De instapversie van de C6 maakte gebruik van een stalen chassis. Vanaf de Z06 ging Chevrolet een aluminium frame gebruiken. Gevolg? Een reductie van het gewicht. De Z06 was al een beresterke jongen, maar dat werd nog gekker met de ZR1: de meest krachtige productie-Corvette tot nu toe. Onder de kap een 647 pk sterke achtpitter. Meer dan genoeg voor een top van boven de 330 km/h. Een monster.

 

Corvette C7

Autovisie TV was live aanwezig bij de wereldpremière van de nieuwe Corvette Stingray aan de vooravond van de Detroit Autoshow 2013.

 


Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
afbeelding van jan grenzendicht
01-02-2013, 11:42
jan grenzendicht (gast)
heb van 1953 tot 80 alle modellen gehad , mooie auto s, maar absoluut geen wegligging , zelfs zeer gevaarlyk.
  • 0
  • 0
afbeelding van de eenzame fietser
01-02-2013, 10:35
de eenzame fietser (gast)
hebben ze dat alles ook in fietsformaat ik ben benieuwt
  • 0
  • 0
afbeelding van -Tom
01-02-2013, 10:31
-Tom (gast)
Sja... blijft een amerikaans hok he? Groot lomp en geen wegligging. Leuk op de boulevard of voor een stoplicht. Verder niks.
  • 0
  • 0
afbeelding van Hans K.
01-02-2013, 08:39
Hans K. (gast)
@PietS Dan heeft u waarschijnlijk het nieuwe nummer van Autovisie Magazine niet gezien. Staat een groot artikel in over André Boer!!
  • 0
  • 0
afbeelding van PietS
31-01-2013, 20:53
PietS (gast)
Jammer dat de redactie niet de moeite heeft genomen om bij André Boer langs te gaan voor foto's. Die heeft namelijk van elk bouwjaar zowel een coupe en cabrio staan. Werkelijk een unieke collectie. PS
  • 0
  • 0
afbeelding van Vette79
31-01-2013, 20:40
Vette79 (gast)
Leuke special! Maar ik ben bevooroordeeld natuurlijk ;-)
  • 0
  • 0
afbeelding van A van der Geer
31-01-2013, 20:28
A van der Geer (gast)
Heb dit altijd als een ultime droom gehad,maar helaas is het altijd een droom gebleven.De eerste Corvette zag ik op Curacao waar ik als Marinier diende het was waarschijnlijk het eerste model uit 1953 zo ik mij nu herinner als ik de foto's zie in uw krant.Wat een beauty en een power voor mij nu 74 jaar nog steeds dream
  • 0
  • 0
afbeelding van mantelzorgman
31-01-2013, 19:52
mantelzorgman (gast)
ooit een generatie 3 op proef meegehad in ruil voor mijn mercedes 350 sl.na 3 uur heel snel mijn 350 weer opgehaald.wat was die corvette een zwabberbak.de nieuwe generatie 10 plus.
  • 0
  • 0
afbeelding van Robbie25
31-01-2013, 19:41
Robbie25 (gast)
Jaren in gereden. Een echte mooie bak. Zij het niet voor het kale,goedkoop uitziende plastieke dasboard,en simpele interieur.Vanaf de 80' jaren geen echte aanrader wat het interieur aangaat. Ligt als een strijkijzer oppe weg,en een berg pk's..
  • 0
  • 0
afbeelding van C.J. Knegten
31-01-2013, 19:15
C.J. Knegten (gast)
In 1989 een nieuwe Corvette ZR1 gekocht die heb ik nog. Je kreeg 2 dakken, 1 in hetrood en de andere doorzichtig. Er waren ook 2 sleutels zogenaamde velet sleutel. Als die sleutel er niet in zat kon je niet de volle kracht van de Vet voelen. De achterbanden waren heel breed, breder dan een gewone Vet. Het heeft 6 versnellingen met een pookje natuurlijk. Het is niet aangeraden de Vet in de winter te gebruiken. De mijne zit dan in de garage. Ongelofelijke machine. Nooit de top speed geprobeerd gewoon te angstig speciaal als er heuvels in de weg z
  • 0
  • 0