• Premium
  • Binnenland
    • Rampvlucht MH17
  • Buitenland
  • Gezond
  • Weer
  • Verkeer
  • Horoscoop
  • TV
  • Specials
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Reizigers informeren vrijdag bij de Oad-balie op Schiphol. De reis die zij boekten naar Turkije bij Oad, gaat door.  Reizigers informeren vrijdag bij de Oad-balie op Schiphol. De reis die zij boekten naar Turkije bij Oad, gaat door. Foto: ANP
vr 27 sep 2013, 09:17
|
lees voor

Oad stopt alle reizen

Paul Eldering - 

Het failliete Oad Reizen stopt met onmiddellijke ingang alle reizen. Ook vertrekken onder dekking van het Garantiefonds vervallen vanaf vandaag.
Alle vluchten van Oad worden geannuleerd, omdat er teveel problemen op de vakantiebestemmingen met hoteliers zijn. Die vertrouwen de zaak niet en laten Oad-gasten extra betalen of zetten hen op straat.

Schrijnende OAD-verhalen

Ook alle vertrekken op langere termijn worden geannuleerd en er worden geen nieuwe boekingen meer aangenomen, hebben de curatoren vanochtend besloten.

Er is groeiende onrust in de internationale reisindustrie over het bankroet van de Oad Groep in Holten. Ondanks het feit dat hotelbetalingen onder de dekking van de Stichting Garantiefonds Reisgelden SGR vallen en hoteliers daardoor niet hoeven te vrezen dat rekeningen niet betaald worden.

,,Oad is door de ontstane situatie niet langer in staat om de reizigers zekerheid te bieden. Wij begrijpen dat het zuur is, maar zijn toch genoodzaakt dit besluit te nemen om een einde te maken aan deze problemen", aldus woordvoerder Wim Gramsma. 

Oad Reizen richt zich nu volledig op het oplossen van de problemen waarmee reizigers kampen die nog op de diverse bestemmingen verblijven, bijgestaan door TUI.
 
Gramsma benadrukt dat het passagiers die wel over tickets en vouchers beschikken vrij staat om alsnog te vertrekken. ,,Zij moeten er dan wel rekening mee houden dat ze op hun vakantiebestemming in een conflictsituatie met lokale leveranciers kunnen komen, die mogelijk vooruitbetaling eisen. Dat geld kunnen passagiers dan later wel terugvorderen van de SGR."
 
Oad-klanten die besluiten dit advies te volgen en niet vertrekken, moeten hun reis annuleren bij hun reisbureau of bij Oad. In dat geval wordt de betaalde reissom door de SGR teruggestort. Hiervoor dienen zij binnen twee maanden een schadeclaim in te dienen bij de SGR.
Voor verdere informatie verwijst Oad naar de website van het SGR, www.sgr.nl, of naar het reisbureau.
 
Reizen waarvoor Oad nog geen reisdocumenten aan de klanten heeft verstrekt, zijn inmiddels door Oad geannuleerd. Ook hierdoor getroffen reizigers krijgen de reissom terug via de SGR.
 
De curatoren hebben gisteren de eerste gesprekken gevoerd met partijen die mogelijk interesse hebben om de Oad Groep of onderdelen van de groep over te nemen. Gramsma: ,,Er is belangstelling, maar gisteravond had dat nog niet geleid tot concrete resultaten."


23.3 °C
NO3
 
files 171
199 km.
Beurs AEX
AEX 408.53
+ / - +0.14%