Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Heineken
ISIN: NL0000009165
EUR
1D | 5D | 1M | 3M | 6M | 1Y | Interactief
za 28 dec 2013, 05:30

Heineken verslikt zich in popzanger

Bart Mos en Richard van de Crommert
ADDIS ABEBA - 

Heineken heeft zich met de sponsoring van ’Teddy Afro’, een populaire maar omstreden Ethiopische zanger, in een wespennest begeven.

`Teddy Afro` 'Teddy Afro' Foto: flickr

De ondersteuning die de bierbrouwer onlangs aankondigde voor de concerttour van de Afrikaanse popartiest, ontketende een spontane bierboycot-actie onder de grootste bevolkingsgroep van het land, de Oromo’s.

Vlak voor de kerstdagen haalde Heineken nog het Ethiopische nieuws, doordat het tijdens een live uitgezonden persconferentie aankondigde in 2014 de nationale tour van popster Tewodros Kassahun (Teddy Afro) te zullen sponsoren met hun lokale merk Bedele.

Keizer Menelik

Teddy Afro is echter in grote delen van Ethiopië zeer omstreden, doordat hij zijn laatste cd opdroeg aan keizer Menelik II, die begin vorige eeuw miljoenen Oromo’s uitmoordde. Keizer Menelik wordt om die reden ook wel de ’Ethiopische Hitler’ genoemd.

Kort na de aankondiging van Heineken werd in Ethiopië een actie op sociale media gestart, waarbij binnen één dag 18.000 van de veertig miljoen Oromo’s zich uitspraken voor een boycot van Bedele-bier. Voor Heineken is de boycot uiterst pijnlijk. Ethiopië is voor de Nederlandse bierbrouwer een van de speerpuntlanden in Afrika. Het drinken van bier wint in Ethiopië in rap tempo aan populariteit. De bierconsumptie in het Oost-Afrikaanse land is de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Een Oromo-actiegroep heeft Heineken gevraagd om de sponsoring te stoppen.

Een Heineken-woordvoerder liet weten „te betreuren dat de sponsoring van de concerttour op sociale media tot enige controverse heeft geleid. We zien op dit moment echter geen aanleiding om onze plannen te wijzigen.”


6.5 °C
WNW1
 
files 122
95 km.
Beurs AEX
AEX 422.91
+ / - -0.13%