Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Overdadige concurrentie dupeert kandidaten

Wildgroei rijscholen gevolg van bijstand

20 AUG 2014 Gijsbert Termaat

BUNNIK - Terwijl minder rijexamens worden afgelegd, groeit het aantal rijinstructeurs explosief. De wildgroei aan opleiders is grotendeels het gevolg van een beleid waarbij het UWV werklozen stimuleerde een rijschool te starten. Daardoor worden nu nog steeds veel beginnende opleidingen met bijstand gesteund.

Foto: Peter Schoonen

Er is daardoor een fiks overschot aan opleiders en rijlessen worden aangeboden tegen prijzen waar ondernemers geen stuiver aan verdienen. Brancheorganisaties als de Stichting Rijschool Belangen (SRB) en Bovag zeggen dat dit zodanig ten koste gaat van de kwaliteit, dat kandidaten uiteindelijk de dupe worden van de scheefgroei in de branche.

Nederland telt zo’n 15.000 bevoegde rijinstructeurs. „Dat terwijl er werk is voor zo’n 8000 fulltimers. Dat betekent dus hevige concurrentie waardoor lessen tegen dumpprijzen worden aangeboden. Op zich denk je als consument dan de hoofdprijs te hebben, tot je merkt dat je wel te maken hebt met een goede instructeur maar niet met een ondernemer. Regelmatig gaan ze failliet en blijf je als kandidaat, die vaak een lespakket vooraf betaalt, berooid achter”, meent SRB-voorzitter Roy van der Blaak.

Onderuit

Het grote overschot is vooral veroorzaakt in de periode 2008-2012. Toen werden er mede door toedoen van het UWV vele duizenden nieuwe rijinstructeurs opgeleid die een eigen rijschool opstartten. „Nu zijn er nog immer gemeenten die startende rijschooltjes vanuit de bijstand subsidiëren. Onbegrijpelijk, maar het kaf scheidt zich snel van het koren, want er zijn bosjes middenstanders die onderuitgaan omdat ze geen premies afdragen, niet goed verzekerd zijn en geen belastinggeld opzijleggen”, ziet Tom Huyskens van de Bovag.

„Daar is inderdaad de leerling de dupe van, vandaar dat wij vinden dat de cowboys van de rijschoolwereld moeten worden gestopt. Het mooiste zou zijn als de overheid met een vergunningenstelsel komt. Doen ze dat niet dan moet de branche het zelf doen. De nette rijschoolhouders mogen niet lijden onder de slechteriken. En de consument mag ook verder kijken dan naar de laagste prijs.”

De Bovag controleert haar eigen nieuwe leden sinds kort op een bewijs van goed gedrag, voert een kredietcheck uit en elk bedrijf dient een online klantbeoordelingssysteem te hebben. Huyskens: „Maar dat zijn duizend rijscholen die samen de helft van alle examens afnemen. Blijven er nog ruim 7000 rijscholen over waar geen toezicht op is. Een instructeurbewijs volstaat derhalve om ondernemertje te spelen.”

Er zijn nog nooit zo veel rijscholen in Nederland ingeschreven geweest bij het CBR als nu. Stond de teller eind 2008 nog op 5323, dat aantal is gestegen naar 8177 zelfstandige rijscholen. En dat aantal groeit nog steeds met honderden per jaar, analyseerde het vakblad VerkeersPro.nl pasgeleden.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!