Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Over vijf jaar nul doden door vrachtwagens

22 MEI 2015 Gijsbert Termaat

Hoogeveen - Over vijf jaar vallen er geen doden meer door ongevallen met vrachtwagens. Door technische en innovatieve aanpassingen in de truck, wordt het risico op ongevallen zo beperkt dat er vrijwel schadevrij gereden kan worden.

Op de A20 botsten ook twee vrachtwagens op elkaar waardoor een lange file ontstond.
Op de A20 botsten ook twee vrachtwagens op elkaar waardoor een lange file ontstond.
Foto: Roel Dijkstra

Dat voorspelt Arjan Bos, directievoorzitter van de grootste transportverzekeraar van ons land, TVM verzekeringen, in een gesprek met De Telegraaf.

„Door slimmer gebruik te maken van nieuwe technische snufjes en al bestaande data in een truck, is het mogelijk persoonlijke fouten van een bestuurder tot het minimum te beperken. Onoplettend rijgedrag wordt daarmee onmiddellijk gesignaleerd en gecorrigeerd. Daardoor zal alleen al het aantal dodelijke slachtoffers spectaculair dalen tot nul, terwijl het met gewonden dezelfde kant op zal gaan”, meent Bos, die zegt dat 95% van de incidenten te wijten is aan persoonlijk falen.

Ongevallen

De afgelopen week was het weer flink raak op de snelwegen met een aantal ernstige ongevallen. Daarbij kwamen in totaal zeker twee truckers om het leven. Het leidde op diverse plaatsen tot ernstige files en langdurige wegafsluitingen.

Toch wordt het de laatste jaren al wat veiliger in de transportsector, blijkt uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. In 1980 vielen nog 265 doden, een aantal dat in 1990 daalde naar 202 slachtoffers. Tien jaar later was dat verminderd tot 149 en in 2010 verder gedaald naar 64 mensen die de dood vonden bij een ongeval waar een truck bij betrokken was.

„Geen doden lijkt wellicht een utopische gedachte voor veel mensen, maar het is gewoon mogelijk. Ook nog eens tegen geringe kosten, want ik denk dat het hooguit een paar honderd tot maximaal tweeduizend euro gaat kosten om een truck volledig op te tuigen met waarschuwingssensoren. Dat betaalt zich snel terug, want een ongeval en dus een dag stilstaan, kost vele malen meer”, stelt Bos. 

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
21.7 °C
ZW3
Beurs AEX
AEX 527.72
+ / - +0.58%