Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Beeld Werkt

Falende zorgverzekeraars woest op NZa

14 JAN 2016 Jan-Willem Navis en Thijs Rösken

Den Haag - De drie grootste zorgverzekeraars van Nederland hebben de toezichthouder Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voor de rechter gesleept omdat deze hun wanprestaties wereldkundig maakte.

Grote financiële gevolgen

In december publiceerde de toezichthouder een rapport waaruit blijkt dat Zilveren Kruis/Achmea, VGZ en CZ in een steekproef één op de vier vragen van klanten onjuist beantwoordde. Die verkeerde antwoorden konden grote financiële gevolgen hebben voor verzekerden, als het echte klanten waren geweest en niet mysteryshoppers van onderzoeksbureau TNS/Nipo.

Zo werd foute informatie gegeven over het eigen risico, gewijzigde polisvoorwaarden of de vraag welke zorg wel en niet vergoed wordt. De drie grootste verzekeraars, die veel vaker de mist in gingen dan kleine, kregen een aanwijzing van de NZa. Dat is een dwingende waarschuwing, die kan uitmonden in een boete als er niet adequaat wordt ingegrepen.

 

Zorgverzekeraar VGZ wil geen woord zeggen over de rechtszaak. CZ zegt dat het onderzoek ’op meerdere punten niet deugdelijk is uitgevoerd’, maar welke dit zijn wil woordvoerder Marie-José van Gardingen niet zeggen.

“Het gaat ons niet om of het beter kan, want dat kan het vast wel. Al denk ik niet dat het zo erbarmelijk is als het onderzoek doet voorkomen en een Aanwijzing nodig is”, aldus de CZ-woordvoerder.

 

Zilveren Kruis, die ook tegen de Aanwijzing in het verweer komt, zegt ook haar klantenservice te verbeteren door eigen mystery callers in te zetten. Woordvoerder Christine Rompa: "Maar we missen informatie over het onderzoek van de NZa. We willen graag weten wat de antwoorden van onze medewerkers waren. Dan helpt bij het verbeteren van onze service."

Volgens de grootste zorgverzekeraar verbetert ze haar service terwijl ze bezwaar maakt. "Als we zouden wachten op de informatie, zou de bezwaartermijn verlopen.".

De vierde grote verzekeraar Menzis doet niet mee aan de zaak. Jessica Winkelhorst: ""Je kunt het ermee eens zijn of niet, maar er zijn vragen gesteld aan onze klantenservice en de antwoorden daarop waren fout. Dat moeten we verbeteren als de NZa deze week opnieuw belt om te controleren of we het nu op orde hebben."

 

Vandaag loopt de deadline af waarop de verzekeraars hun zaakjes op orde moeten hebben. Maar nog voordat die verstreken is, stonden de ’grote drie’ maandag in Den Haag voor de rechters van het College voor Beroep in het Bedrijfsleven. Ze willen dat de aanwijzing wordt opgeschort.

’Belachelijk’

In de Tweede Kamer wordt van links tot rechts geschokt gereageerd op de rechtsgang. „De resultaten waren klip en klaar. Dan moet je je zaakjes op orde brengen, en niet naar de rechter”, vindt VVD’er Arno Rutte. PvdA-collega Bouwmeester: „Dit is belachelijk, waar halen ze het lef vandaan?”

Politieke beroering was twee jaar geleden de aanleiding die tot de onderzoeken leidde. Een ex-kankerpatiënt kreeg aan de telefoon van verzekeraar ONVZ te horen dat hij zich niet bij hen kon verzekeren vanwege zijn ziekte. Daardoor was hij „als een brandend huis, en dat kan je ook niet verzekeren”.

SP-Kamerlid Leijten zwengelde die zaak aan. „Het viel me toen al op hoe vuil er over de kankerpatiënt gepraat werd. Journalisten kregen te horen dat hij dit alleen maar deed omdat de SP dat zou willen, wat natuurlijk echt niet zo is. Ook nu laten zorgverzekeraars weer eens zien hoe ze hun maatschappelijke rol zien.”

16.2 °C
NO3
 
files 289
169 km.
Beurs AEX
AEX 451.79
+ / - +0.19%