Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Frans Paalman

Aan huis gekluisterd door kapotte rolstoel

07 JUL 2016 Joris van Duin

ZWOLLE - Ruim drie weken heeft Stefan van Rijs (30) niet kunnen autorijden als gevolg van een kapot onderdeel aan zijn rolstoel. ,,De monteur kwam snel; een vereist motortje aan mijn voetplank liet echter lang op zich wachten. Zo kon ik niet naar werkafspraken en sollicitaties", treurt de lichamelijk invalide Zwollenaar.

Sinds zijn geboorte heeft Van Rijs een aandoening waardoor zijn botten broos zijn. Die breken bij het minste of geringste. Lopen lukt niet.

In een elektrische rolstoel waant Van Rijs zich echter mobiel. Autorijden doet hij in een speciaal voor hem passend gemaakte wagen. Hij manoeuvreert zijn rolstoel op de bestuurdersplek.

Vier weken geleden ging de elektrische voetsteun van zijn rolstoel stuk. Die moet Van Rijs kunnen verplaatsen om auto te kunnen rijden. Daarvoor is een nieuw motortje nodig. Dienstverlener Welzorg Nederland leverde die woensdag, na ruim drie weken.

De situatie van de Zwollenaar is volgens Patiëntenfederatie NPCF exemplarisch voor de situaties waarin veel hulpbehoevenden verkeren. Uit een in december 2015 gehouden enquête blijkt dat ongeveer 1300 van de 3200 ondervraagden 'lang wachten' op hulpmiddelen een knelpunt vindt. Ook ervaart een groot aantal deelnemers het proces om een hulpmiddel te aan te vragen en te ontvangen als bureaucratisch.

Een schrijnend resultaat, vindt de NPCF bij monde van woordvoerder Thom Meens. ,,Hulpbehoevenden, zowel ouderen als lichamelijk beperkten, hebben het al lastig zat. Vaak worden zij al beperkt in hun bewegingsvrijheid. Door hen enige tijd te laten wachten op hulpmiddelen, zijn ze nog minder mobiel. Ze zijn dan extra kwetsbaar en worden extra hard geraakt. De afhankelijkheidspositie is heel groot", stelt Meens.

Van Rijs is daar desgevraagd het levende voorbeeld van. Normaliter is hij actief in het sociale leven. Hij heeft een communicatie-achtergrond en is regelmatig op pad om verhalen te schrijven. De voorbije drie weken is hij daar amper aan toe gekomen. ,,Doordat ik me niet vrij kan bewegen, besef ik pas echt hoe afhankelijk ik ben van bepaalde middelen. Ik voel me nu echt gehandicapt. Binnen Zwolle kan ik nog wel mijn weg vinden, maar daarbuiten kan ik nu amper komen."

Dienstverlener Welzorg Nederland geeft haar fout ruiterlijk toe. Een zegsman: ,,De afgelopen weken hebben we enorm veel pech gehad. Welzorg had last van IT-problemen na de verhuizing van ons distributiecentrum. Bovendien is onze transporteur vorige week failliet gegaan. We doen er alles aan iedereen zo snel en zo goed mogelijk te helpen."

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
14.9 °C
ONO2
Beurs AEX
AEX 527.78
+ / - -0.05%