Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Van de ene naar de andere automaat met verschillende ov-chipkaarten. Volgens de ombudsman worden de reizigers er horendol van.
Van de ene naar de andere automaat met verschillende ov-chipkaarten. Volgens de ombudsman worden de reizigers er horendol van.
Foto: Foto APA

Ombudsman wil snellere oplossingen

'Einde aan chaos rond OV-chipkaart'

25 AUG 2016 Paul Eldering

AMERSFOORT - De groeiende chaos rond de OV- chipkaart moet sneller aangepakt worden door de vervoerders en producent TransLink Systems.

Dat zegt ombudsman voor een beter OV Annemarie den Toom. ,,De kaart levert nog steeds veel klachten op van reizigers. Zo zou het niet nodig moeten zijn om meerdere chipkaarten aan te schaffen om alle kortingen te krijgen waar men recht op heeft. Dezelfde kaart voor het hele OV was in 2008 beloofd", stelt ze.

Ook wil ze dat trein- en busbedrijven in het stads- en streekvervoer voor een systeem zorgen waarmee de reiziger in een keer de juiste prijs voor zijn ritten betaalt. ,,Bij overstappen mag bijvoorbeeld niet nog eens een opstaptarief worden berekend. En er zijn meer irritaties, zoals het terugkrijgen van overbetalingen."

In het nieuwste kwartaalrapport geeft de OV-ombudsman een top-10 van eisen en wensen van reizigers. De aanschaf en vervanging van de chipkaart moeten veel goedkoper, hij dient langer dan vijf jaar mee te gaan, saldo terugvragen en declaratie-overzichten kunnen soepeler, wees coulanter bij betalingsachterstanden en blokkeer geen lopende abonnementen, zijn de belangrijkste.

Lees hier het hele artikel

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
16.2 °C
ZW2
Beurs AEX
AEX 528.03
+ / - +0.11%