Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: ANP

Politici ’voelen’ ongemak na Sinterklaas-ban

Offerfeest in plaats van Sinterklaas?

01 OKT 2016 Daniël van Dam en Lise Witteman

VEGHEL - Aan het Binnenhof groeit het onbehagen over bedrijven die het Sinterklaasfeest steeds verder van zijn tradities ontdoen, terwijl er wel ruim baan wordt gemaakt voor islamitische feesten. „Ik voel het ongemak ook”, zei vicepremier Asscher (PvdA).

Aanleiding is het besluit van supermarktketen Jumbo om niet alleen afbeeldingen van Zwarte Piet in de ban te doen, wat veel winkels vorig jaar al deden, maar óók Sinterklaas te weren van alle huismerkproducten. Het bedrijf verklaart het kinderfeest alleen nog te vieren ’met cadeautjes, snoep en symbolen als een mijter, pet en schoen’. „Het kind moet centraal staan”, legt een woordvoerder uit. „Daarom hebben we voor deze symbolen gekozen.” Tegelijkertijd zag de keten er twee weken terug geen kwaad in gratis baklava uit te delen in het kader van het islamitische offerfeest.

Ondanks het ongemak verzekert Asscher dat „het Sinterklaasfeest altijd zal blijven” en de PvdA-bewindsman noemt het daarbij „goed als het feest met zijn tijd meegaat.” Maar PVV-leider Wilders is het daar absoluut niet mee eens. „Jumbo islamiseert”, constateert hij. „Wel een offerfeest en geen Sinterklaas, zijn ze knettergek geworden! Laat Sinterklaas en Zwarte Piet met rust.”

In een kramp

Vanuit de VVD klinkt het boos dat de maatschappelijke discussie wordt gevoerd „over de rug van een onschuldig kinderfeest.” VVD-Kamerlid Van Veen: „Daardoor schieten we met zijn allen in een kramp. In mijn jeugd aten we gewoon een chocoladesint, verkleedden we ons als Piet en zongen we bij de schoorsteen kinderliedjes in de hoop dat er iets in onze schoen kwam. Niet omdat we iemand wilden onderdrukken, maar gewoon omdat we ervan genoten. Vandaag de dag moeten we overal iets achter zoeken.”

Jan Roos, de lijsttrekker van VNL, vermoedt zelfs dat er bij winkels sprake is van een politiek-correcte trend. „Je ziet steeds vaker dat dit soort bedrijven de Nederlandse cultuur willen weggummen en er tegelijk geen enkele moeite mee hebben de islamitische cultuur uit te venten. Bij Hema ging het ook al zo. Zwarte Piet moest weg maar tijdens het Suikerfeest wordt de hele winkel verbouwd.”

CDA-Kamerlid Heerma kijkt de ontwikkelingen eveneens hoofdschuddend aan. „Het is triest dat volwassenen een mooi traditioneel kinderfeest naar de knoppen helpen”, zegt hij. „Ik hoop dat mensen thuis gewoon Sinterklaas blijven vieren.”

Weinig begrip

Ook onder retaildeskundigen is weinig begrip voor de beslissing van Jumbo. „Sint verbannen gaat heel ver”, zegt Paul Moers. „Er is niemand die kritiek heeft op Sinterklaas. Jumbo slaat nu door in zijn angst. Als je alleen een mijter op de verpakking zet, zijn we over drie jaar vergeten wie Sinterklaas is. Ik weet zeker dat mensen zich eraan ergeren en denken, is kerst straks aan de beurt?” Expert Cor Molenaar snapt de keuze evenmin. „Als Sinterklaas volledig uit de winkel verdwijnt, gaat ze dat omzet kosten.”

Jumbo lijkt geschrokken van alle ophef. Het hoofdkantoor deed gisteren overhaast een verklaring de deur uit, in een poging eventuele imagoschade te beperken. Daarin schrijft het dat er afgezien van het huismerk nog steeds genoeg sint- en pietproducten worden verkocht.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
7.1 °C
NW3
Beurs AEX
AEX 521.13
+ / - -0.15%