Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Een tram in de Leidsestraat in Amsterdam.
Een tram in de Leidsestraat in Amsterdam.
Foto: BAKKER, RONALD

Tram verdwijnt deels uit straatbeeld Amsterdam

13 OKT 2016

AMSTERDAM - De tram verdwijnt deels uit het straatbeeld in de binnenstad van Amsterdam. Wanneer de Noord/Zuidlijn in 2018 opengaat, moet twee derde van alle passagiers met de metro gaan. Het aandeel van de tram halveert, schrijft Het Parool op basis van het nieuwe vervoerplan van vervoerbedrijf GVB.

De nieuwe metro maakt een flink aantal tramroutes overbodig. Zo zullen Vijzelstraat en Leidsestraat aanmerkelijk minder trams te verwerken krijgen en uit de De Lairessestraat verdwijnt de tram zelfs helemaal.

Er komt wel een andere tram voor terug: een flexibele shuttlelijn die bij drukte tussen het Centraal Station en het Surinameplein gaat rijden. Deze tram is vooral bedoeld voor toeristen en dagjesmensen.

Metro wordt ’ruggengraat’

De metro wordt „de ruggengraat” van het Amsterdamse openbaar vervoer. Als in 2018 de Noord-Zuidlijn gaat rijden, die Amsterdam-Noord met de Zuidas verbindt, wordt hele ov-netwerk in de stad opnieuw ingericht. „Niet eerder in de 116-jarige geschiedenis van GVB veranderden zoveel lijnen van nummer of route”, schrijft directeur Alexandra van Huffelen van vervoerbedrijf GVB in het concept-vervoerplan dat nu bij de Stadsregio ligt.

Door de komst van de metrolijn gaan bussen en trams op bepaalde trajecten minder vaak rijden. Het gaat dan vooral om de routes waarbij de metro ondergronds gaat. Dit scheelt kosten. Bovendien zijn metro’s „snel en punctueel en kunnen ze veel reizigers op een comfortabele manier vervoeren”, aldus het GVB.

’Vaker overstappen’

Het vervoersbedrijf waarschuwt dat reizigers in de toekomst vaker moeten overstappen, maar dat de duur van hun reis door de snelle metro’s korter zal zijn. De bussen en trams verdwijnen overigens niet, maar worden op andere plekken in de stad ingezet. Daardoor kunnen bezoekers aan Amsterdam ook makkelijker en sneller naar buurten buiten het centrum reizen, wat noodzakelijk is aangezien de binnenstad steeds drukker wordt.

De Stadsregio beslist eind dit jaar of het vervoerplan kan worden uitgevoerd of dat nog aanpassingen nodig zijn.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!

lees meer over

8.9 °C
OZO4
Beurs AEX
AEX 521.13
+ / - -0.15%