Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: REUTERS

Amsterdams bedrijf: Turken achter hack

18 MRT 2017

AMSTERDAM - Een Amsterdams bedrijf dat vorige week het middelpunt werd van een hack waardoor beroemdheden en bekende instanties Turkse propagandateksten twitterden, heeft vrijdag bevestigd dat er, zoals al werd vermoed, Turkse hackers achter het cybergeweld zaten.

„De aanval op ons bedrijf was deel van een grotere, politieke aanval door Turken die het gemunt hadden op Duitse en Nederlandse websites. Op Twitter is een aantal accounts beschadigd”, laat een woordvoerder van Twitter Counter weten. Hoeveel het er zijn, is niet duidelijk. „Dat kunnen we niet zien.”

Maatregelen

De beveiligingsmaatregelen die het bedrijf eerder nam, zijn nog altijd van kracht. „We hebben direct actie ondernomen om het misbruik te stoppen. We werken nauw samen met Twitter om de beveiliging nog verder aan te scherpen. Onze service functioneert momenteel dan ook niet optimaal totdat we er zeker van zijn dat het weer compleet veilig is.”

De hackers wisten afgelopen woensdag toegang te krijgen tot duizenden Twitteraccounts. Daar plaatsten ze boodschappen als #Nazialmanya und #Nazihollanda, afbeeldingen van hakenkruisen en onder andere de tekst „we zien elkaar 16 april.” Aan de getwitterde boodschappen zat een video die begint met een deel uit een toespraak van de Turkse president Erdogan. „Als we sterven, laten we dan als mannen sterven”, zegt het staatshoofd daarin.

Foto: Twitter

Van de gehackte accounts waren er zeker 25 van internationale organisaties. Onder de getroffen Twitteraccounts waren die van Amnesty International, de Duitse voetbalclub Borussia Dortmund, de gemeente Amstelveen en de Nederlandse zangeres Caro Emerald.

Met een gelijknamig programma van Twitter Counter kunnen de artiesten en instanties inzicht krijgen in het stijgen en dalen van het aantal volgers en hun gedrag. Aan de hand van die cijfers kunnen de gebruikers hun marketingstrategie aanpassen. Volgens een woordvoerder heeft het bedrijf beperkte opties om iets op Twitter te zetten voor hun klanten, afhankelijk van welke toegangsmogelijkheden de klant heeft gegeven.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
11.7 °C
NO4
Beurs AEX
AEX 511.53
+ / - -0.21%