Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Hollandse Hoogte / Berlinda van Dam

Amsterdam gaat tegen wil van Rijkswaterstaat en minister in: groen licht voor javabrug

Fietsbrug over IJ komt er

15 JUN 2017 Mike Muller

AMSTERDAM - De kogel is door de kerk: de fietsbrug over het IJ (Javabrug) komt er en de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) wordt verplaatst. Dat gaat verantwoordelijk wethouder Eric van der Burg vanmiddag bekendmaken, bevestigen goed ingevoerde bronnen aan De Telegraaf.

De PTA moet verplaatst worden, omdat de komst van de Javabrug er voor zorgt dat de kolossale cruiseschepen daar niet meer kunnen afmeren. Het is nog niet duidelijk waar de PTA naartoe verplaatst wordt, omdat daar eerst nog een businesscase over opgesteld moet worden, aldus een ingewijde. Eerder werd gesproken over een locatie in Noord, richting Zaandam of aan de westkant van de stad.

Het definitieve voorkeursbesluit van het stadsbestuur, waarbij ook wethouders Pieter Litjens en Kajsa Ollongren zijn betrokken, is een schop tegen het zere been van demissionair minister Schultz (Infrastructuur en Milieu). Eerder stuurde zij al een brief op hoge poten naar het stadsbestuur. Net als Rijkswaterstaat, de provincie en het Havenbedrijf pleit de minister voor de komst van een tunnel. Uit nieuwe documenten die De Telegraaf na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur in handen heeft gekregen, blijkt dat Rijkswaterstaat nog steeds ontstemd is over het plan van de stad.

RWS ziet veel liever een tunnel verschijnen en heeft eigenhandig een onderzoek naar een Javatunnel laten uitvoeren en dat met de stad gedeeld. Een tunnel heeft voordelen voor de scheepvaart en ook zijn de kosten lager, betoogt RWS. Een brug is bovendien bij slecht weer minder goed berijdbaar voor fietsers. Ook het argument van de stad, dat een tunnel sociaal-onveilig gevoel zou kunnen opleveren, wordt door RWS gepareerd. „Tegenwoordig kan met behulp van technische middelen, zoals verlichting, een passage onder water zodanig worden gecreëerd dat de gebruikers de passage als prettig ervaren. De brede tunnelvariant draagt door haar ruimte in sterke mate bij aan het aspect sociale veiligheid”, aldus topambtenaar Scheijven. Eerder stelde de minister al dat zij hoge eisen aan een brug zal stellen wat betreft hoogte, overige ontwerp en ’beheersmaatregelen’. Schepen met daarop vier lagen containers moeten er volgens de minister minstens onderdoor kunnen. Waarschijnlijk wordt de brug dan ruim elf meter hoog. In het stadhuis zal echter opgewekt worden gereageerd nu het plan definitief door het gemeentebestuur is vastgesteld. Veel partijen in de gemeenteraad pleitten eerder al voor vaart achter het project. Voorlopig is het echter nog dringen geblazen op het IJ: pas na 2020 kan begonnen worden met de aanleg. De kosten zullen naar schatting zo’n 210 miljoen euro bedragen. Aan de voorbereiding wordt dit jaar 3,9 en volgend jaar 7,7 miljoen euro uitgeven. De woordvoerster van Van der Burg was gisterenmiddag onbereikbaar voor commentaar.

Mogelijk tweede brug

Wethouder Eric van der Burg laat weten dat ook voorbereidingen voor een tweede brug, aan de westkant van de stad, worden gestart. Het nieuwe stadsbestuur kan vervolgens een besluit nemen of die nodig is. „De sterk groeiende groep fietsers in Amsterdam wordt met de Javabrug gespreid over de stad, zodat niet iedereen meer automatisch bij het Centraal Station uitkomt. Daarmee verlichten we de druk op de binnenstad. Het voorkeursbesluit over een IJ-oever verbinding aan de westkant van het IJ hebben we zes jaar naar voren gehaald, naar 2020. De start van de brug aan deze kant van het IJ zal minimaal een jaar na de opening van de Javabrug plaatsvinden.” Eerder is al besloten dat er meer en grotere pontjes tussen Noord en Centrum komen. Een voetgangerstunnel is voorlopig op de lange baan geschoven.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
15.4 °C
ZZO2
Beurs AEX
AEX 525.89
+ / - +0.62%