Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: NBA.com

Nederlander ontwerpt nieuw logo NBA

14 JUL 2017

DEN HAAG - De NBA, de belangrijkste basketbalcompetitie ter wereld, heeft na bijna een halve eeuw een nieuw logo. De grootste verandering zit in de letters van de naam, die slanker en hoger zijn geworden. Dat lettertype is gemaakt door ontwerper Erik van Blokland uit Den Haag.

Dat de letters slanker en langer zijn, is volgens de NBA een symbool voor „het spel en de atleten.” Behalve de letters zijn ook de kleuren van het NBA-logo iets veranderd. Het rood en het blauw, uit de Amerikaanse vlag, zijn donkerder geworden. De witte basketballende man in het midden blijft hetzelfde, al sinds 1969.

De letters van Van Blokland zijn op alle mediakanalen en merchandise van de NBA te vinden, maar nog niet op de shirts van de dertig teams. Die zijn namelijk al geproduceerd voor het nieuwe seizoen. Sterren als Stephen Curry en LeBron James zullen dus pas later te zien zijn met het nieuwe beeldmerk.

Van Blokland ontwierp eerder het lettertype FF Trixie. Die letters doen denken aan een oude typemachine en waren bewust ruw en imperfect. Het lettertype is onder meer gebruikt voor de serie The X-Files en de film Capote.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
11.5 °C
O2
Beurs AEX
AEX 528.03
+ / - -0.08%