De Telegraaf
Zoeken
  Zoeken met  
 
12 °C
ZW 3
 
files 0
0 km.
euro95
diesel
1,458
1,099
 
 

SNELNIEUWS

Zaterdag 21 november
za 07 nov 2009, 14:29 | 88 reacties | lees voor

Meer buitenlandse studenten in Nederland

DEN HAAG -  Steeds meer buitenlandse studenten kiezen voor een opleiding in Nederland. In 2007 verbleven 8940 gaststudenten van buiten de Europese Unie langer dan drie maanden hier. Vorig jaar waren het er 9306. Tot en met oktober dit jaar staat de teller al op 9271.

Foto: ANP

Staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) gaf zaterdag een overzicht van de cijfers in een toespraak tijdens de Dag van de internationale student. Ze zei blij te zijn met de toename van het aantal buitenlandse studenten. Nederland is een aantrekkelijk land voor hen en dat moet vooral zo blijven, stelde de bewindsvrouw.

„Om het Nederlandse onderwijs en onze kennis op een hoog niveau te houden, zijn we afhankelijk van nieuw bloed en internationale input”, zei Albayrak. Studenten van buiten de EU kunnen tegenwoordig vrij snel en zonder al te veel rompslomp een verblijfsvergunning krijgen als ze in Nederland willen studeren. Die procedure duurt twee weken. Enkele jaren geleden was dat nog tien weken.

Afgestudeerden van buiten de EU mogen een jaar in ons land blijven om werk te vinden. Vooral hoogopgeleide migranten die een bijdrage aan Nederland kunnen leveren, zijn volgens Albayrak welkom.

Plaats op:      Facebook    Plaats op eKudos    Plaats op MSN reporter    Plaats op Delicious    Plaats op Twitter

HUISREGELS
Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
Ach ja, Sinterklaas Albayrak staat weer eens klaar met haar stapels verblijfsvergunningen. Dat mens heeft ons land tot een rioolland gemaakt van de wereld! Kom maar binnen met je hele rattaplan, je stoet van kinderen, zoveel vrouwen, berooid tot en met. Hier is je bedje gratis gespreid. Het domme Hollandse volk betaalt zich wel te pletter voor je!
Dennis, Alphen a/d Rijn | 11:56 | 08.11.09

Het is toch geen wonder dat we buitenlanders opleiden nu onze eigen jeugd niet eens goed opgeleid worden op de lagere opleidingen en het voor velen niet eens meer financieel te doen is. De leraren op de lagere opleidingen hebben niet eens de juiste papieren waardoor de leerlingen de duppe zijn en dus te slecht worden opgeleid voor de hogere opleidingen. Die buitenlanders lopen hier maar binnen, leren meestal geen NLs en verlaten dit land weer waardoor het ons alleen maar geld kost. Dit land is ziek!
dieter, amsterdam | 10:52 | 08.11.09

lijkt wel of mensen een blinde vlek voor de ogen krijgen bij het woordje buitenland.Laatst een mooie documentaire gezien over een soort middeleeuws (studie) fonds van een nederlandse pastoor.Alleen buitenlanders maken er handig gebruik van, en een enkele nederlander. Onverklaarbaar voor het bestuur.Maar na het lezen van enkele reacties begrijp ik waarom.nederlandse kennis gaat over in pure klaagzang. Een eigen tekortkoming, en maar wijzen naar buitenlanders. bah!
peter, amstelveen | 10:02 | 08.11.09

stelletje onnozelen...buitenlandse studenten brengen veel geld in het laadje....We moeten er juist meer van hebben....en minder domme nederlanders die negatief reageren op dit geweldig nieuws!!!!!!!!!
rk, nl | 08:53 | 08.11.09

Het moet niet gekker worden. Ik snap het allemaal niet meer. Wat is nu het verschil tussen studeren en later hier je geld verdienen met recht op een uitkering of gewoon asiel aanvragen en ook later hier je geld verdienen met recht op een uitkering.
Truus, Den Haag | 08:26 | 08.11.09

Nederland kennisland ?Je lacht je een breuk. De nederlandse taal is dankzij de Mammoetwet uitgehold. Of je het nu schrijft met een d of een t, etc.etc. Maar de buitenlandse student(e) vindt hier het onderwijs van hoog niveau. Alternatieve wijze van asielzoeken dus. Maar goed, zij kunnen wel toegang krijgen, terwijl er hier honderden studenten rondhollen die graag naar het buitenland willen omdat zij hier zijn uitgeloot. Wat een land zeg....
W, Papendrecht | 05:01 | 08.11.09

Mensen die in het buitenland studeren of buitenlandse studenten die naar Nederland komen investeren met “geleend” geld. Ze lopen zelf risico en ik begrijp niet waarom zoveel mensen zich daar druk om maken? Dat buitenlandse studenten in Nederland studeren is wel het laatste waar we om ons (in deze tijden) druk om moeten maken. Jammer van al die gefrustreerde reacties.
Cor Collins, VS | 02:44 | 08.11.09

Australie, NZ, US o.a. hechten enorm veel waarde aan buitenlanse studenten. Waarom? Inkomsten, bekendheid van het land, netwerken. China & India in bijzonder vanwege stijging welvaart, middenklasse, demographics & urbanization. Een unicum dat nu 'n paar studenten NL kiezen, immers een fractie van wat in down under & US studeert. Nl profileer je!!
Peter Boshuis, Melbourne | 23:28 | 07.11.09

Het is toch te bespottelijk voor woorden dat buitenlanders voorrang krijgen boven eigen volk. Je wordt in eigen land gewoon gediscrimineerd, Nieuwe verkiezingen graag want ik wil niet meer meebetalen aan deze linkse hobby's.
Yas, Almere | 22:57 | 07.11.09

Het lijkt mij een goede zaak dat goed-opgeleide buitenlandse studenten,na hun studie hun eigen land helpen.Het opbouwen van de infra van hun land,het bekleden van bestuursfunctie. Ook daar arts worden,leraar of technisch specialist.Dus niet hier om smoesjes als vergrijzing tegengaan en Lubbers en co spekken.
Ronj Al Methuselaem, Delft | 20:02 | 07.11.09

Waarom studeren Nederlanders in het buitenland als ze dat hier ook kunnen..?. is het daar dan beter..?. zo, ja waarom komen die buitenlanders dan hier?
freek, amsterdam | 19:59 | 07.11.09

Hoeveel van deze studenten blijven daadwerkelijk in ons land.Wat kost dit?
Andre, Leimuiden | 19:56 | 07.11.09

onze wilders zal het wel regelen zodra hij word gekozen ook de grenzen dicht voor studenten je weet niet wat je binnen haalt
wilders fan, venlo | 19:55 | 07.11.09

Vele holle vaten, die de boventoon voeren.Gelukkig had ik en velen van mijn medestudenten de mogelijkheid om na mijn studie in China te kunnen genieten van de gastvrijheid en de vriendelijkheid van het gastland .Heel kortzichtig door de bocht met wat het kost en hoe het verder moet .Het frapante is dat ik in Nederland nog nooit een Chinese medeburger bij de afd, sociale zaken gezien heb voor een uitkering.Anyway keep smiling .
Peter, Qingdao /Shandong /China | 19:34 | 07.11.09

Inmiddels komen er ook steeds meer Nederlandse jongeren in de US studeren.Met de Euro is tuitie en wonen hier goedkoop.De meesten komen naar zonnig California of Florida en willen vaak niet meer terug.
Martin, Los Angeles, CA | 19:33 | 07.11.09

Van Slurfhoven, lelystad | 14:44 | 07.11.09--Heb je liggen slapen of zo? Engels is ook de voertaal op de universiteiten - Masterstudies!! Veel boeken op de bachelor zijn ook in het engels. Misschien wordt het tijd dat je een UNI binnen gaat. OPEN DAG!!!
universitair, leiden | 18:54 | 07.11.09

Wees voorzichtig met buitenlandse studenten. Dit is wat er in Vancouver, Canada is gebeurd: ten eerste, buitenlanders studeren hier, de lokale bevolking wordt 'uitgeloot'. Ten tweede, deze buitenlanders vertrekken na de studie, dus er is geen bijdrage aan de Canadadese economie (Self Inficted Brain Drain). Ten derde, universiteiten verdienen het meeste aan buitendlandse studenten - dus de buitenlander krijgt prioriteit.
Michael, Vancouver, Canada | 18:50 | 07.11.09

Dit bewijst maar weer dat PVV aanhangers nooit gestudeerd hebben. Nederlandse studenten mogen ook in het buitenland studeren en dat doen ze ook. Zoek dat maar eens op en/of ga naar open dagen. Verder bewijst dit wel dat pvv aanhangers racisten zijn. Buitenlanders zijn hier niet welkom, ook als komen ze op eigen kosten studeren. Oh wisten jullie dat niet. Deze mensen moeten zelf huur en eten betalen en mogen niet werken voor ze afgestudeerd zijn. Dus geen vakantiewerk of zo.
pufvv, lelystad | 18:45 | 07.11.09

Jeroen, Amsterdam : sta je er weleens bij stil dat de studies hier VEEL en VEEL te duur zijn (worden) voor de autochtone bevolking?! Denk t niet zo te horen aan je OH verhaal!!
ikke, Den Haag | 18:40 | 07.11.09

Dit nieuws verbaast mij ten zeerste - vooral ook omdat ik net bekomen ben van de schrik bij het lezen van Nederlandse studenten op "Waarbenjinj.nu" als ze voor een paar maanden of een jaar stage gaan lopen op een Amerikaanse middelbare school of 4-jarig college en universiteit - waarin ze hun verbazing uiten over het VELE huiswerk dat de studenten hier moeten ondergaan. En als je dan hun Nederlands leest, rijzen de haren je ten berge over de grammatikale fouten en de achterlijke zinsbouw...PS: woon hier al 50-jaar.
Jaap, California | 18:38 | 07.11.09

Wel ja, wij betalen wel, zelf hebben ze niks natuurlijk. Dit is ook een vorm van asielzoeken
Hensen, Holland | 18:34 | 07.11.09

Als Nederland de werkgelegenheid voor Nederlandse afgestudeerde wetenschappers, met name chemici, verder de nek wil omdraaien dan moeten we vooral de chinezen en indiers binnenhalen.
Pieter, Winston-Salem | 18:33 | 07.11.09

Wat een hoop domme reacties! Die studenten spenderen hier veel geld, zowel aan kost en inwoning als aan collegegeld. Die studenten maken hier contact met Nederlands studenten, zodat er handelsuitwisselingen komen in de toekomst(Contacten met de BRIC). Verder kunnen Nederlandse hogescholen en Universiteiten blijven investeren in kennis en onderzoek. IPV te zeiken op kenniswerkers en uitloting: zorg er voor dat je Nederlandse zoon of dochter wat harder studeert ipv te feesten dan kunnen ze ook naar een goede uni.
Drs. Carlo, Eindhoven | 18:23 | 07.11.09

Een goede ontwikkeling want in het buitenland studeren (zoals ook nederlandse studenten doen) verbreedt je horizon. Ook is het onzin dat buitenlandse studenten onze lotingsplaatsen inpikken zoals een aantal regeerders suggereerd.
Jaap, Amsterdam | 18:22 | 07.11.09

Tsja, als ze maar betalen kunnen ze aan de nederlandse universiteiten studeren.... zelfs opleidingen waar Nederlanders voor uitgeloot zijn. Ze krijgen dan wel geen diploma, maar het is ondertussen een leuk inkomstenpotje voor de universiteiten.
Johan, Maastricht | 18:17 | 07.11.09

fantastisch al die buitenlandse studenten ? en mijn dochter wederom uitgeloot !!!!!! met dank aan albayrak en haar pvda
rita, den haag | 18:15 | 07.11.09

Wie gaat dat betalen...?kijk, buiten EU studenten wordt een hoog collegegeld geheven (Momenteel 8600 euro per jaar, wat bij veel universiteiten volgend jaar naar 10-12K per jaar gaat, hetgeen de gemiddelde kostprijs van onderwijs is)Dus niet zo GW-achtig reageren aub.
Dirk, Dirksland | 18:12 | 07.11.09

Volkomen mee eens met dit idee ook al ben ik een pvv-stemmer,het is een feit, de nederlander is te lui,verwend en het grootste gedeelte in dit land is te beroerd om bij te leren en hangt de hele dag verveelt achter de pc en gezien de reactie,s hier klopt dat beeld weer. Zeik niet zo en ga zelf leren ipv mensen die dit land willen helpen en waarbij kennis overdracht een goed idee is die compleet aftezeiken, verbeter de wereld en begin bij jezelf en werk en leer. ipv te zeiken over belastinggeld (makkelijk woord he)
J Golverdingen, Gorinchem | 18:03 | 07.11.09

Ja,nu begrijp ik het pas:dit land zit vol met studenten(bedankt voor deze late uitleg).
shaun, bergschenhoek | 17:54 | 07.11.09

Blijkbaar denken sommige mensen dat de buitenlandse studenten alleen maar geldt kosten. Dat is niet zo. Als ze van buiten de EU komen, dan betalen ze zelf een hoog collegegeld (iets van 800 Euro) en ze betalen hun eigen kosten voor levensonderhoud. Ik werk zelf aan de TU Eindhoven. Veel van de buitenlandse studenten vinden banen in Nederland en dragen daarmee op positieve manier bij aan de kenniseconomie.
GJ van Houtum, Erp | 17:54 | 07.11.09

Die studenten lachen zich helemaal een breuk . maar dat heeft de staatssecretaris nog steeds niet in de gaten. Studeren hier op onze kosten en vertrekken dan weer. Het is wereld wijd bekend dat hier Alles Gratis is. en onze eigen kinderen worden weer lekker uitgeloot. Leve Nederland !!!!
Leraar, Arnhem | 17:45 | 07.11.09

Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.
Tuinier, Ede, 't Hof van | 17:39 | 07.11.09
Klagen over deze reactie niet meer mogelijk

De zgn. kennisimmigranten. Voor bedrijven lekker goedkoop, gunstige belastingregelingen en geen pensioenpremie afdragen. Geert, werk aan de winkel voor je en stop direct de ontwikkelingshulp. Deze mensen moeten niet hier werken maar hun kennis overdragen in hun eigen land.
Bart, Leidschendam | 17:31 | 07.11.09

Als Nederland een kenniseconomie wil zijn is dit noodzakelijk. Sterker nog, veel Nederlandse studenten zijn niet gemotiveerd, en niet in staat een topprestatie neer te zetten. Wil je internationaal tot de wetenschappelijke top behoren hebben we betere, meer gemotiveerde, en intelligentere studenten nodig. Nederland behoorde lange tijd tot die top, maar zakt de laatste tijd steeds verder weg. Waarom denk je dat de USA tot die top behoort? De meeste wetenschappers daar zijn buitenlanders.
een nederlandse wetenschapper, in het buitenland | 17:24 | 07.11.09

@Realist, Hoofddorpeen buitenlands student betaald gewoon collegegeld in Nederland. en buiten EU studenten betalen zelfs meer dan 3 dubbele dan nederlandse HBO/WO'ers en volgens mij dit jaar zelfs nog meer, dus vanwaar uw probleem over wie het betaald ???
alle, leeuwarden  | 17:23 | 07.11.09

Een spoed debat...meer allochtonen die op die manier binnen komen. Paniek ....
het tocht hier, where 2 go now | 17:21 | 07.11.09

kosten die 9271 studenten ons niet ons belastinggeld? waar wonen zij? waar leven zij van? als zij retour gaan naar hun land wat hebben wij er nog aan?
zoef, breda | 17:19 | 07.11.09

Nederlands onderwijs staat al lang niet meer op hoog peil. Onlangs in Princeton gehoord: wat is er toch met jullie Delft aan de hand.. ?? Zo slecht.Slaap lekker met al die buitenlanders...
piet, delft | 17:18 | 07.11.09

Al die zanikende laaggeschoolden snappen weer eens niet dat het de kenniseconomie is die hen in leven houdt! Want waar willen ze anders hun hand ophouden voor een uitkering, aanrechtsubsidie, kinderbijslag, kindgebonden budget, huurtoeslag, AOW? Toch zeker niet bij hun soortgenoten, want ook die dienen van de wieg tot het graf gepamperd te worden... tenzij wij dat ondankbare geklaag een keer zat zijn en ze er met een kartonnen doos onder de arm uitschoppen.
Jeroen, Amsterdam | 17:17 | 07.11.09

Laat de Wilderskliek het maar niet horen: buitenlanders en studenten, dat gaat ze twee keer boven de pet!
Jan, Amsterdam | 17:14 | 07.11.09

bianca heeft duidelijk nooit gestudeerd (kan je ook niets aan doen hoor; wordt ook genetisch bepaald). Dit soort studenten zijn een verrijking voor Nederland. Veel talent blijft hier om te werken. Ik ben zelf net als vele duizenden studenten naar het buitenland gegaan. Erg leerzaam en goed voor de ontwikkeling
Arnold, Amsterdam | 17:09 | 07.11.09

Goede ontwikkeling, die zijn tenminste flink gemotiveerd. Niet zoals de gemiddelde nederlandse student die moet studeren van papa en mama en er als zoutzakken bijzitten in de collegebanken wachtend op de stufi
Amanda, Utrecht | 17:07 | 07.11.09

het is een slecht idee om zoveel buitenlandse studenten toe te laten, gaat ten koste van de financien die voor onze nederlandse studenten beschikbaar zijn, bovendien hebben we er niets aan want zodra ze zijn afgestudeerdweten de meesten niet hoe snel ze het vliegtuig naar het moederland moeten pakken.
jeanine reubsaet-auer, ALMERE | 17:01 | 07.11.09

en wie gaat dat betalen ??? geef daar eens antwoord op ????? zijn het ook verkapte aselzoekers ?????
a, b | 16:43 | 07.11.09

Natuurlijk. Bijvoorbeeld de opleiding tot medisch specialist - die is hier veel makkelijker in vergelijking met dezelfde opleiding in het buitenland.
tja, nederland | 16:41 | 07.11.09

ONGELOFELIJK: Al meer dan 9000 van alleen al BUITEN Europa. Hoeveel ook nog van BINNEN Europa? Polen, Bulgaren, Tchechen, Slowaken, Litouwers, Esten, Letten, Hongaren, enz enz. enz enz. Dat is minstens evenveel. Een totaal dus van wel 2000 of 3000. Die krijgen allemaal studiesubsidie en gratis onderwijs. Dat kost ons Nederlanders miljarden!
kathryn doorman, kykduin (z.h.) | 16:27 | 07.11.09

De kosten van dit feestje komen terecht bij de Nederlandse belastingbetalers.Maar daar zit deze staatssecretaris niet mee.Een geheime sluis voor de immigratie maar mooi verpakt en gebracht.
B.E.Taler, Den Haag | 16:25 | 07.11.09

Geeft niet hoor, wij werken wel door tot 67/70 en eerdaags tot 75 jaar om het allemaal te betalen!
paul, den haag zuidwest | 16:22 | 07.11.09

En zo krijgen Nederlandse studenten geen kans, want die worden dan uitgeloot.
Bert, Drenthe | 16:19 | 07.11.09

Het is een mooie gelegenheid om Nederland binnen te komen,en om er nooit meer weg te gaan,dank zij de Turkse madam Nebahat Albayrak met twee pasroorten.
Ken, Aalsmeer. | 16:19 | 07.11.09

Ja hoor, Albayrak, geef het maar aan buitenlanders. Mijn eigen dochter is inmiddels afgestudeerd in Engeland. Geen recht op studiefinanciering, alle kosten voor onszelf en nog een AOW-gat ook.
Wim, Oirschot | 16:17 | 07.11.09

De buitenlandse studenten hebben waarschijnlijk ook door dat je alleen al door je aanwezigheid of inschrijving een diploma ontvangt gelijk aan vmbo en havo ,want het onderwijs is erbarmelijk slecht in Nederland en van een heel laag niveau Nederland moet zelf de kennis uit het buitenland halen omdat de hogescholen cq universiteiten geen kwaliteit meer afleveren ,ik zou dan toch kiezen voor een opleiding in België. Gediplomeerde docenten goede onderwijs structuur en zeer goede begeleiding, kan Nederland niet aan tippen
Charlie, Maldegem(Belgie) | 16:15 | 07.11.09

Tja... onze eigen mensen worden... uitgeloot! Niet te verkopen lijkt me.
Rosine, Amsterdam | 16:09 | 07.11.09

Beste staatssecretaris, kunt u ons vertellen: wat zo'n student ons kost en hoelang ze gemiddeld blijven om middels belasting iets op te brengen voor Nederland. (Onze buren gaan terug naar China nadat ze hier goedkoop hebben kunnen studeren!). In andere landen betalen buitenlanders gewoon wat die studie kost. Hier echter niet!
Realist, Hoofddorp | 16:05 | 07.11.09

Prima, MITS er evenveel Nederlanders ook in het buitenland kunnen studeren als GAST.Anders beter het geld gebruiken voor het verbeteren van het Nederlands onderwijs, want dat is vergeleken met onze buren (Duitsland en Belgie) sterk onder de maat!
pedagoog, v'daal | 15:55 | 07.11.09

Ja, echt super deze regeling. Onze hoogopgeleide (eigen) jongeren moeten nu loten om in aanmerking te komen voor een plaats. En voor wie is dit in hemelsnaam beter, alle kennis verdwijnt straks weer naar het land van herkomst en Nederland wordt steeds armer, hoewel ik af en toe denk dat we de bodem al bereikt hebben.
de Wit, Almere | 15:48 | 07.11.09

Kunnen we GW er misschien éen keer buiten laten . Niet elke buitenlander is een moslim! Wat zijn we toch een kortzichtig volk, verschrikkelijk. maar wees er maar trots op hoor, kom je ver mee...
Sandra, Zwitserland | 15:43 | 07.11.09

Gelukkig willen de buitenlandse studenten hier nog leren!. De Nederlandse zijn in het algemeen te lui en te verwend. Op deze manier is er misschien toch nog een toekomst voor NL!
Ron, Amsterdam | 15:39 | 07.11.09

Vind je het gek ze krijgen gewoon studiefinancieren en een lening van onze overheid dus het kost hun gewoon niks en gaan na afloop van hun studie lachend weg zonder ook de lenining van zo een 80000 euro ook maar aftelossen.Er is laatst een uitspraak geweest van de europeesche commissie waarin Nederland gesommeerd werd omdat niet te verbieden leve europa en de achterlijkheid van onze politici........
sam, alkmaar | 15:39 | 07.11.09

Wie betaalt die studiekosten??? Laat me raden....... Alles kan in dit land en de "arbeiders" zullen wel doorwerken tot 70?
pjotr, zeist | 15:37 | 07.11.09

Zucht... moeten wij niet eens de stemvee-belasting invoeren in Nederland?! Ze komen hier niet primair voor de studie, laten we mekaar niet voor de gek houden.
Yas, Almere | 15:36 | 07.11.09

"Om het Nederlandse onderwijs en onze kennis op een hoog niveau te houden, zijn we afhankelijk van nieuw bloed en internationale input”. Ik zeg:"om NL en de politiek bestuurbaar te krijgen en op een hoog niveau te houden zijn we afhankelijk van nieuw bloed". Korto, de NL burger mag weer belasting gaan betalen voor buitenlandse studenten. Dit heeft blijkbaar meer prio dan de Nederlanders zelf die hiervoor krom liggen. Maar ja, andermans geld uitgeven doe ik ook graag net als al die linkse partijen (D'66, SP , PvdA)
mark, rosmalen | 15:32 | 07.11.09

En steeds meer Nederlanders kunnen die peperdure studie's niet meer betalen en besluiten te gaan werken.
Ga toch, Fietsen... | 15:32 | 07.11.09

Ja en tergelijke tijd emigreren er duizende nederlanders hahaha zoals ik volgend jaar!
Daan, Gelukkig vertrokken in 2010 | 15:31 | 07.11.09

Worden deze buitenlandse studenten bij de beoordeling ook positief gediscrimineerd net als onze allochtonen? Paar puntjes extra.....?
Puntdroad, Roestvrij & Vlijmscherp, Twente. | 15:31 | 07.11.09

En wat kost DIT de belastingbetaler weer, soms NOG een jaartje langer werken tot het pensioen ?
Wim, Warschau | 15:29 | 07.11.09

En wie betaalt dat. Tot 2007 mochten Chinese studenten hier gratis komen. Zogen zich vol met kennis en gingen terug om met die kennis onze productie te beconcurreren. We zagen op die manier de poten vanonder onze eigen stoel. En hoezo onderwijs op peil houden ? Komen ze kennis brengen of kennis halen... We worden met mooie praatjes bedrogen waar we bij staan..
Egbert v. O, Delft | 15:29 | 07.11.09

tuurlijk jongens kom maar binnen met je knecht. wij geven toch alles weg
rob, leimuiden | 15:27 | 07.11.09

En dat moeten wij allemaal betalen steeds inleveren en belasting betalen voor onze kinderen is geen geld voor normaal onderwijs maar voor buitenland spelen wij sinterklaas
Joop, Ridderkerk | 15:25 | 07.11.09

gewoon een nieuwe methode om GRATIS in nederland te kunnen verblijven en alles betaald door die "domme" nederlanders.Van buiten europa, kunnen wij ook gratis etc in bv marokko of somalie in die landen studeren ( niveau is niet zoveel lager dan in nederland) Probeer de universiteit van Ryahd in saoedi Arabia maar eens. Moet je wel zeggen dat je geen gelof hebt anders kom je er niet eens in en als vrouw al helemaal niet, Bovendien is er voor nederlanders niet genoeg plaats
henk, amsterdam | 15:22 | 07.11.09

Nou, er is niks mis mee. Als ze maar na de studie terug gaan naar huis. De koste van de studie zal zeker niet door nederland vergoed worden (studie finaciering). Het kost hier al genoeg voor onsof moeten ook wij nederlanders voor hun betalen.
driekske, bladel | 15:21 | 07.11.09

maar ze pikken welk onze kamers in. ik wooon in eens studentenflat en moet volgend jaar plaats maken voor buitenlandse studenten dus moet weer opzoek naar iets anders
peter, Amsterdam | 15:19 | 07.11.09

Mijn Duits nichtje studeert sinds augustus in Nijmegen. Waarom niet in Duitsland? Omdat haar puntenlijst niet toereikend genoeg was om aan een Duitse universiteit te studeren. Mmm, geeft wel te denken.
CM, Limburg | 15:16 | 07.11.09

Helemaal mee eens!!!!!!We worden al genoeg overspoeld met hersenloze en ongemotiveerde figuren van "buiten af", en dit is wat je noemt een goddelijke verrijking.
jon, nijmegen | 15:14 | 07.11.09

Ik woon zelf in een studentenhuis van in totaal 17 personen en de helft is buitenlander. De meesten zijn heel aardig en door met ze om te gaan leer je andere culturen en opvattingen kennen. Bovendien verbeter je je Engels/Frans/Duits/Spaans! Daar komt bij dat studenten van buiten de EU méér collegegeld moeten betalen EN geen stufi krijgen. Kortom: de komst van buitenlandse studenten is alleen maar gunstig!
Een Nederlandse Student, Tilburg | 15:12 | 07.11.09

Gewoon idioot om buitenlanders toe te laten en de nederlanders moeten loten. En huisvesting is er voor de nederlandse studenten ook niet. Echt weer links zorgen voor de buitenlanders en de nederlanders kunnen verrekken
peter, almere | 15:10 | 07.11.09

Uit welke pot wordt dit betaald? Onderwijs? Is dit geen verkapte vorm van ontwikkelingshulp?
JV, Rotterdam | 15:10 | 07.11.09

Das kassa. voor een hbo student ontvangt de school circa 7000E per jr. x4, tel uit je winst. Geen recht op studiefinan, ov kaart. etc etc. Over een aantal jr alleen buitenlandse studenten!!! Gek he...
Kritisch, Lisse | 15:09 | 07.11.09

Bianca Hollander, Zierikzee: Die studenten steken 2000+ euro college geld per jaar plus huur, eten en andere uitgaven in de Nederlandse samenleving. Na 4 jaar gaan de meesten weer naar huis. Het aantal dat blijft vult mooi het gat op van de duizenden (130.000 in 2008) veel hoog opgeleide of vermogende Nederlandse emigranten die de verhardde (en de PVV is hier deel van) samenleving ontvluchten.
Bjorn, Buitenland | 15:06 | 07.11.09

Welkom in het multi culti studenten paradijs!!en ze krijgen natuurlijk alles vergoed? kost en inwoning? uitkering? en doorstroom in een goede baan,ja want in het multi culti paradijs heeft men deze mensen nodig,om een goede multi culti mix van top mensen te krijgen!,en zoals gewoonlijk heeft de minder draagkracht autochtoon weer het nakijken,want die kan dat allemaal niet betalen,dat is alleen maar weggelegd voor de elite.
harry callaghan, china | 15:03 | 07.11.09

En jij maar hopen dat je uitgeloot wordt . .raar het dat er geen plek voor je is ....
J. Staal, A'dam | 15:02 | 07.11.09

Het maakt niet uit het is hier toch een puinhoop wat scholing betreft. Het 2 stappen naar voren en 1 stap terug systeem, gradualisme! (Te grote klassen, te weinig geld, ondermaats onderwijzend personeel,etc.) Waarom word het onderwijs niet beter??? Dat is niet de bedoeling van de illuminatie. Sorry mensheid, we worden dom gehouden door een mediastaatssysteem! Onze machtselite is bezig het inttelectuele vermogen van miljoenen kinderen systematisch te vernietigen voor de New World Order!
Logisch, Rotterdam | 15:02 | 07.11.09

beter gezegd: 9271 Nederlandse studenten die uitgeloot zijn of wat al niet meer...schandalig!
Henk, Tilburg | 14:50 | 07.11.09

Ja en alleen DEZE groep is welkom in Nederland!! Geen importbruiden meer geen kansloze immigranten. Dat helpt Nederland alleen maar meer naar de verdommenis. Maar deze studenten en ander hoogopgeleidde mensen kunnen veel betekenen voor Nederland. Dus WELKOM!! Mijn zoon wil graag in Toronto gaan studeren, ik hoop dat hij daar net zo welkom is als de studenten in Nederland. Aan zijn engels zal het niet liggen, dat gaat al heel goed (hij is 12). En waarom Toronto, omdat onze familie in die omgeving woont.
M. iedema-Willems, Hoorn | 14:45 | 07.11.09

Als ze maar wel nederlands leren. Als we niet oppassen wordt het engels de voertaal op alle universiteiten en hogescholen. Kom op voor onze taal!
Van Slurfhoven, lelystad | 14:44 | 07.11.09

Waar heeft Albayrak het in Godsnaam over???„Om het Nederlandse onderwijs en onze kennis op een hoog niveau te houden, zijn we afhankelijk van nieuw bloed en internationale input”. Als ze nu van school komen kunnen ze niet rekenen en moeten aankomend rechtenstudenten in Nederlands worden bijgespijkerd. Wat een KLUCHT
Staartdeling, Intellectueel failliet land | 14:44 | 07.11.09

Nou, daar zijn we weer mooi klaar mee, maar dat is te verwachten met zo'n staatssecretaris met dubbel paspoort aan het roer. Het wordt tijd voor de PVV van Geert Wilders, dan kunnen we weer wat met de oorspronkelijke nederlanders gaan doen.
Bianca Hollander, Zierikzee | 14:38 | 07.11.09

Goede regeling, ik studeer zelf met buitenlandse studenten en dat gaat prima. Geen integratie moeilijkheden want ze spreken allemaal goed engels. Bovendien zijn de meeste buitenlandse studenten gemotiveerder dan Nederlandse studenten. In mijn ogen is het leuk en super leerzaam om met andere nationaliteiten te werken. TOP!
Carlo, Eindhoven | 14:37 | 07.11.09

Kerstgroet aan de Ouderen
Kans op €3000,- !
Puzzel mee voor het goede doel en maak wekelijks kans op €3000,- !.
Michael Jackson Shirts