Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Hulpkonvooi met 49 verhuisdozen naar Gaza

28 JUN 2011 Hans Kuitert en Bart Olmer

De omstreden actie om de Gaza-zeeblokkade te doorbreken met schepen later deze week is op alle fronten zwaar teleurstellend: zowel wat omvang van de partij hulpgoederen, het zeer bescheiden aantal Nederlandse activisten aan boord van de ’scheepsarmada’ en de financiële steun vanuit Nederland.

Portretten van de gedode actievoerders hangen aan bakboordzijde van het Turkse actieschip Mavi Marmara.
Portretten van de gedode actievoerders hangen aan bakboordzijde van het Turkse actieschip Mavi Marmara.
Foto: AP

Ondanks de aanhoudende teleurstellingen, poogt de organisatie manmoedig het beeld vast te houden van een grote vloot, die opstoomt naar de Gazastrook. De ‘armada’ bestaat echter grotendeels uit kleine particuliere motorjachtjes, amper groter dan gebruikelijk op het IJsselmeer.

De hulpgoederen die de Nederlandse activisten hebben ingeladen in Griekenland bestaat uit slechts 49 verhuisdoosjes: 22 dozen met medicijnen en medische hulpgoederen, 10 dozen schoolspullen en 17 dozen met speelgoed. Ook brengen de activisten 37 losse muziekinstrumenten naar Gaza. Een deel van dit beperkte aantal hulpgoederen aan boord geplaatst van andere schepen. „Het was goedkoper geweest om die lading per post op te sturen”, schampert een Israëlische diplomaat.

Onder de opvarenden zijn slechts tien Nederlanders, nota bene inclusief de twee aanwezige freelance-journalisten, die nog geen concrete afspraken hebben voor het slijten van hun reportages aan media. Een verslaggever van dagblad Trouw, die zelfs de ‘geweldloosheidtraining’ doorliep die voor alle opvarenden verplicht is, is op het laatste moment teruggefloten door zijn hoofdredactie, die vreesde dat de journalist zou worden versleten voor activist.

Ook brokkelt de steun vanuit Nederland voor de tweede gazavloot steeds verder af. De stichting Sabeel, een Palestijns-Christelijke organisatie die wordt ondersteund door de protestante kerk Nederland, heeft de handen afgetrokken van de activisten. Volgens het bestuur is er ,,minder steun dan gedacht” voor het scheepskonvooi dat eind deze week de Gazablokkade wil doorbreken: „De afgelopen maanden zijn er bij ons twijfels gerezen, omdat het draagvlak voor de Gazavloot binnen de Nederlandse kerken en samenleving veel smaller bleek te zijn dan wij hadden gehoopt. Dat maakt de opzet van deze vloot, zeker in financieel opzicht, in onze ogen te eenzijdig en dus te kwetsbaar."

Het Nederlands-Italiaanse schip, dat door de activisten is gekocht voor 270.000 euro, vertrekt vandaag of morgen vanuit het Griekse Korfoe, bevestigt Martijn Dekker, woordvoerder van de organiserende stichting Nederland-Gaza.

In totaal verzamelen tien schepen zich op zee, voordat ze gezamenlijk opstomen naar Gaza. De eerste twee, Franse schepen liggen inmiddels op de afgesproken rendez-vousplaats op de Middellandse Zee, onder Cyprus. Het Nederlands-Italiaanse schip wacht nog op enkele Duitse en Zwitserse activisten, die aanvankelijk vanuit Schotland zouden vertrekken met hun schip. Maar door onenigheid met de scheepseigenaar over de huurprijs, blijft ook dat schip achter.

Nog twee andere schepen worden tegengehouden doordat havenautoriteiten klachten hebben ontvangen over hun zeewaardigheid. Al eerder trokken de Turken het grootste actieschip uit de vloot, de Mavi Marmara met plaats voor 500 actievoerders, terug uit de actie, zogenaamd vanwege ‘technische problemen aan het schip’, waar waarschijnlijker vanwege een diplomatieke overeenkomst tussen Turkije, Israël en de Verenigde Staten.

Het konvooi is de afgelopen maanden geslonken van de aanvankelijk ‘duizenden activisten aan boord van tientallen schepen’ tot slechts 350 activisten, afkomstig uit 22 landen, aan boord van tien schepen.

De angel uit de actie is definitief eruit getrokken door een akkoord tussen Egypte en Israël, voor het lossen van de hulpgoederen in het Egyptische havenstadje El-Arish, vlakbij de Gazastrook. De spullen zouden dan na controle via land naar Gaza worden gebracht. Israëlische mariniers zullen de Gazavloot al in internationale wateren dwingen de koers te verleggen naar dit Egyptische vissershaventje.

Voor de Nederlandse activisten is dit echter geen alternatief: ,,Voor de goederen die we meenemen is dat misschien een optie, maar eigenlijk gaat het ons daar niet om. Wat we meenemen is natuurlijk maar een druppel op de gloeiende plaat. We willen een politiek statement maken. En dus varen we door”, aldus de Nederlandse woordvoerder Martijn Dekker. Maar hij benadrukt: „We zijn natuurlijk helemaal niet uit op een gewelddadige confrontatie. Maar we vrezen dat we toch weer worden tegengehouden.”

Ook de geopende landsgrens tussen Egypte en Gaza is volgens de activisten slechts een pr-stunt van de Israëliërs: „Die grens is niet écht open; de hoeveelheid goederen en het aantal mensen dat mag passeren is nog evenveel als vanaf de instelling van de blokkade.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
17.2 °C
Z3
Beurs AEX
AEX 528.47
+ / - -0.04%