Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Nepvlees niet lekker genoeg voor vleeseter

07 JAN 2010

WAGENINGEN - Nepvlees zoals sojaburgers en tofugehakt is niet lekker genoeg voor de fervente vleeseter. De carnivoor is daarom vooralsnog niet bereid om zijn biefstukje eens te vervangen door een vegetarisch worstje. Om daar verandering in te brengen moeten vleesvervangers lekkerder worden en meer gaan lijken op vlees zoals de consument dat kent.

Dat blijkt uit consumentenonderzoek van voedingsdeskundige Annet Hoek van de Wageningen Universiteit. Hoek deed haar onderzoek in het kader van het langjarige, landelijke onderzoeksprogramma Profetas (Proteïn Foods, Environment, Technology and Society) van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek NWO. Profetas is door universiteiten en de overheid gestart om te onderzoeken hoe consumenten verleid kunnen worden om minder dierlijk eiwit te gebruiken, wat op den duur beter is voor het milieu.

Hoek constateert dat het „heel lastig” is om een succesvol substituut voor echt vlees te maken. „Vlees is geliefd en uniek qua smaak en textuur”, zegt zij. „De vleeseter is tevreden en ziet geen reden om te veranderen. Onze eetcultuur is er nog niet aan toe.”

Vleesvervangers hebben op dit moment een marktaandeel van 1 tot 5 procent. De producten liggen in de supermarkt in een apart vak. Dat zou om te beginnen al moeten veranderen, vindt Hoek, want daardoor ervaren de meeste mensen de nepvleesproducten niet eens als een serieuze vervanger. Veel consumenten blijken groenteburgers of tofulapjes helemaal niet te kennen. Vleeseters die ze wel kennen, vinden dat het nepvlees qua smaak nog niet in de buurt van echt vlees komt.

Hoek vond ook dat de gemiddelde klant van de supermarkt aan 'food neophobia' lijdt: angst om iets nieuws te proberen. Ze adviseert de overheid daarom om een campagne te ontwerpen, die carnivoren verleidt om het eens te proberen. „Onbekend maakt onbemind”, stelt ze. Een campagne die wijst op milieuvoordeel, duurzaamheid, dierenwelzijn of gezondheid zal de traditionele vleeseter niet aanspreken. Dergelijke argumenten blijken alleen aan te slaan bij vegetariërs en die kiezen toch al voor namaakvlees.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
11.5 °C
WZW2
Beurs AEX
AEX 528.66
+ / - -0.12%