Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

'Folder Het Nieuwe Rijk smakeloos'

16 FEB 2010

AMSTERDAM - De Reclame Code Commissie noemt een foldercampagne van de organisatie Het Nieuwe Rijk in strijd met de goede smaak en fatsoen. De organisatie verspreidde eind vorig jaar op grote schaal een officieel uitziende brief met een logo dat lijkt op dat van het Rijk, waarin burgers de aanbieding kregen gratis hun burgerservicenummer (BSN) op hun linkerarm te laten tatoeëren.

De gewraakte folder van Het Nieuwe Rijk.
De gewraakte folder van Het Nieuwe Rijk.
Foto: ANP

De commissie bepaalde ook dat de folders onvoldoende als reclame herkenbaar waren en adviseert Het Nieuwe Rijk niet meer op een dergelijke manier zijn denkbeelden te verspreiden. Dat maakte de commissie dinsdag bekend.

De folder werd in november in onder meer Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag huis-aan-huis rondgebracht. Ontvangers kregen de aanbieding om bij wijze van proef en vooruitlopend op potentiële nieuwe wetgeving, op vertoon van een reisdocument kosteloos het BSN te laten tatoeëren. De folder zorgde voor veel commotie en riep associaties met de jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog op. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) ontving meerdere klachten.

Aangifte

Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) deed aangifte tegen de verspreiders. Het Openbaar Ministerie (OM) besloot vorige maand niet tot vervolging over te gaan. Volgens het OM is er geen sprake van strafbare feiten.

Volgens de commissie legt Het Nieuwe Rijk een direct verband tussen nazipraktijken en een overheidsmaatregel, „door de indruk te wekken dat de overheid een regeling invoert die doet denken aan de wijze waarop tijdens de Tweede Wereldoorlog gevangenen in concentratiekampen een identificatienummer op hun arm kregen getatoeëerd”.

Het Nieuwe Rijk, gesteund door een reeks bekende Nederlanders, maakt zich hard tegen de opslag van vingerafdrukken in een centrale database.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
17.7 °C
O3
Beurs AEX
AEX 518.73
+ / - -0.36%