Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

OV-chipkaart 100 miljoen duurder

07 OKT 2008

DEN HAAG - De ov-chipkaart heeft vervoerders zoals de Rotterdamse RET en het GVB in Amsterdam, sinds 2006 100 miljoen euro meer gekost dan de begrote 249 miljoen euro.

Dat blijkt uit een onderzoek van een commissie in opdracht van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer). De commissie pleit ervoor om nu ’door te pakken’ met de kaart om verdere vertragingen en nog meer kosten te voorkomen. “Geef Rotterdam groen licht”, zei dinsdag landsadvocaat René van de Klashorst namens commissievoorzitter Anne Kist. “Stadsvervoerders willen de kaart graag invoeren om de extra kosten terug te verdienen. Je hoeft dan niet langer twee systemen in leven te houden.”

Rotterdam, al lang proeftuin voor de ov-chipkaart, wil dat eind januari de strippenkaart in de metro verdwijnt en de ov-chipkaart het enige geldige vervoersbewijs wordt.

De oorzaak van de problemen ligt in de keuze voor het systeem, een verantwoordelijkheid van de vervoersbedrijven zoals verder ook de Haagse HTM en de Nederlandse Spoorwegen alsmede provincies en stadsregio’s. De commissie-Kist beveelt daarom aan om de organisatie van het project en het onderlinge overleg tussen partijen te verbeteren. Mogelijke extra financiële tegenvallers van 18 miljoen euro per jaar tot en met 2017 kunnen worden opgelost als die aanbevelingen worden opgevolgd, aldus Van de Klashorst.

De ov-chipkaart zou vanaf 2009 de strippenkaart en het treinkaartje vervangen, maar door problemen met onder meer de veiligheid komt daar weinig van terecht. Vorige week zegden ook nog eens grote consumentenorganisaties zoals ANWB, Rover en Consumentenbond het vertrouwen op in de kaart. Zij willen dat strippenkaart en chipkaart zolang als nodig naast elkaar blijven bestaan.

De VVD wil dat het ministerie extra kosten betaalt als commerciële vervoerders als Arriva, Veolia en Connexxion toch aankloppen om hulp. “Dan schrapt het ministerie maar wat anders”, aldus Kamerlid Paul de Krom. CDA’er Jan Mastwijk ziet dat anders. “Als de oorzaak ligt bij de bedrijven, voel ik er niets voor om rijksgeld bij te leggen.” De commissie-Kist sluit overigens niet uit dat er rijksgeld bij moet. Extra kosten door eisen die het Rijk stelt aan de chipkaart, zijn naar haar oordeel een zaak van het Rijk.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
26.0 °C
WZW4
Beurs AEX
AEX 519.39
+ / - -0.21%