Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
wo 25 feb 2009, 14:18
|
lees voor

Tekort brandstof mogelijk oorzaak

door Arnold Burlage
Een van de oorzaken waarop het onderzoek zich richt is een mogelijk gebrek aan brandstof in het allerlaatste deel van de vlucht. Luchtvaartexperts op Schiphol en ervaren verkeersvliegers hebben daarop gewezen.

Onderzoekers zouden daarentegen hebben vastgesteld dat de tanks van het vliegtuig tijdens de crash nog zeker 3000 kg kerosine hebben bevat, voldoende voor ruim een uur vliegen. "Een gezonde reserve om te kunnen uitwijken naar Brussel of Dusseldorf", aldus experts.

Mr. Pieter van Vollenhoven, die als voorzitter van de Onderzoeksraad van de Veiligheid vrij snel na het ongeval reeds ter plaatse was, liet zich direct informeren over de brandstofreserve. Een brandweerfunctionaris noemde tegenover hem de 3000 kilo kerosine. Maar vaststaat dat feit niet, zeker zolang er geen bevestiging is van officiële zijde.

Een vogelaanvaring wordt vrijwel uitgesloten, omdat het ernaar uitziet dat beide motoren tegelijk zijn uitgevallen, een uitzonderlijke toevalligheid. Het verlies van motorvermogen kan ook worden veroorzaakt door elektronische problemen. Soortgelijke storingen deden zich al eens voor bij de grotere Boeings 777. Maar verkeersvliegers noemen dat uiterst onwaarschijnlijk.

Het feit dat zich in de cockpit drie personen bevonden kan ook duiden op training van een jongere vlieger, een zogenaamde 'lijn-training' met routeinstructies, waarbij fouten kunnen zijn gemaakt. Luchtvaartexperts wijzen er overigens op dat vliegongelukken in de regel een reeks van opeenvolgende oorzaken hebben.

Uit ooggetuigenverslagen blijkt dat het toestel met de staart naar de grond gericht de landingsbaan naderde. Het kan erop wijzen dat de piloten hebben geprobeerd om het toestel op het laatste moment nog op te trekken, nadat het motorvermogen was weggevallen. Nog net vliegend, beneden de landingssnelheid, ontstaat dan op het laatst een zogenaamd "baksteen" effect. Het vliegtuig valt dan uit de lucht; dat is wat ooggetuigen ook hebben zien gebeuren.

Een extra aanwijzing voor een brandstoftekort zou gelegen zijn in het feit dat er geen brand is uitgebroken, een van de grootste risico's bij dit soort crashes. Vliegmaatschappijen nemen tegenwoordig steeds minder reserve brandstof mee, omdat het gewicht daarvan vliegen onnodig kostbaar maakt. In de vliegerwereld wordt steeds vaker kritiek gehoord op die verkeerde zuinigheid, dat 'strategisch tanken' genoemd wordt.

Gerelateerde artikelen

11.6 °C
ZW3
 
files 137
121 km.
Beurs AEX
AEX 423.46
+ / - +1.6%