Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.

Beursagenda maandag

07:00
Kwartaalcijfers Philips Lighting

11:00
Europese Unie: begrotingssaldo

14:30
VS: Kwartaalcijfers Halliburton, McDonald's

22:15
VS: Kwartaalcijfers Yahoo

Zaterdag in De Financiële Telegraaf:

Private equity betaalt weer topprijzen voor bedrijven

Ons belastingstelsel moet op de schop

Pernsioen sober maar toch leuke oude dag

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Storing ING en iDeal opgelost

05 APR 2013

GEEN - ING is vrijdagmiddag opnieuw getroffen door een storing. Ook het betaalsysteem iDeal lag een tijd lang vrijwel volledig plat. Na enkele uren kwam het betalingsverkeer langzaam maar zeker weer op gang. Woensdag kampte ING ook al met een grote internetstoring.

Foto: ANP

Klanten van ING konden vrijdagmiddag vanaf kwart over 1 niet meer internetbankieren. Ook de mobiele app van de bank deed het niet. Verder lag de website van de bank, die woensdag ook al kampte met problemen, plat. ING meldde dat rond half 4 het betalingsverkeer via mobiele telefoons en via internetbankieren weer werkte.

Op hetzelfde moment dat de storing begon bij ING, kon er ook niet meer betaald worden via iDeal. Het systeem kampte met een storing waardoor mensen, ongeacht van welke bank ze klant zijn, problemen ondervonden. Klanten van ING en SNS konden niet afrekenen en vijf banken konden daarnaast opeens geen contact meer krijgen met webwinkels die bij hen waren aangesloten. Currence, het bedrijf achter het betalingssysteem, meldde rond kwart over 4 dat de storing volledig voorbij was.

Premier Mark Rutte sprak in een reactie over „een zorgelijke ontwikkeling”. Rutte noemde de problemen zorgelijk, maar had geen aanleiding om te denken dat de storingen het gevolg zijn van cyberaanvallen. Een woordvoerder van ING benadrukte dat er geen sprake is van een aanval van hackers of een doelbewuste poging het systeem van de bank plat te leggen. „Het is een technisch probleem.”

Van beide storingen is de oorzaak nog onduidelijk. Beide bedrijven gaven aan er alles aan te doen om de problemen te verhelpen en boden excuses aan klanten aan. Rabobank en ABN Amro ontsprongen de dans vrijdagmiddag grotendeels. Weliswaar hadden ook hun klanten problemen met iDeal, maar het internetbankiersysteem werkte wel naar behoren. Currence meldde dat het pin-systeem, waar het bedrijf ook verantwoordelijk voor is, niet getroffen was door de storing.

De Consumentenbond bepleit een wettelijke compensatieregeling voor klanten die getroffen worden door dergelijke storingen bij banken. De bond roept de politiek op aan een regeling te werken.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
1.5 °C
Z1
Beurs AEX
AEX 485.98
+ / - +0.28%
‘Asscher blij met onvoldoende’
Het bedrijfsleven beoordeelt minister Asscher van Werkgelegenheid met een dikke onvoldoende, maar...
Populair
24 uur actueel
Turbo top 3 (omzet)
Nieuws

Ik heb vertrouwen in de Amerikaanse president Donald Trump:


Verstuur
Indices
Valuta
Energie
Damrak
AEX485,98arrow0,28% 20-01
AMX684,88arrow-0,12% 20-01
ASCX854,13arrow-0,01% 20-01
BEL-203588,53arrow-0,15% 20-01
FTSE 1007198,44arrow-0,14% 20-01
CAC-404850,67arrow0,20% 20-01
SMI8275,13arrow0,02% 20-01
meer...