• Beurs
  • Koersen
  • MijnBedrijf
  • Beleggingsfondsen
  • TV
  • Evenementen
    • DFT Debat
    • Online Seminar
  • 24 uur actueel
  • Goeroes
  • Forum
  • Agenda
  • Specials
    • iShares
    • BlackRock
  • Premium
Zoeken
  Zoeken met  
12.3 °C
ONO2
 
files 113
82 km.
euro95
diesel
1,821
1,499
 
 
arrow5,19%
arrow4,91%
arrow4,03%
arrow2,64%
arrow2,38%
meer...
arrow-7,78%
arrow-5,17%
arrow-3,31%
arrow-2,28%
arrow-2,22%
meer...
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
vr 05 apr 2013, 13:37

Storing ING en iDeal opgelost

Van onze redactie

ING is vrijdagmiddag opnieuw getroffen door een storing. Ook het betaalsysteem iDeal lag een tijd lang vrijwel volledig plat. Na enkele uren kwam het betalingsverkeer langzaam maar zeker weer op gang. Woensdag kampte ING ook al met een grote internetstoring.

Foto: ANP

Klanten van ING konden vrijdagmiddag vanaf kwart over 1 niet meer internetbankieren. Ook de mobiele app van de bank deed het niet. Verder lag de website van de bank, die woensdag ook al kampte met problemen, plat. ING meldde dat rond half 4 het betalingsverkeer via mobiele telefoons en via internetbankieren weer werkte.

Op hetzelfde moment dat de storing begon bij ING, kon er ook niet meer betaald worden via iDeal. Het systeem kampte met een storing waardoor mensen, ongeacht van welke bank ze klant zijn, problemen ondervonden. Klanten van ING en SNS konden niet afrekenen en vijf banken konden daarnaast opeens geen contact meer krijgen met webwinkels die bij hen waren aangesloten. Currence, het bedrijf achter het betalingssysteem, meldde rond kwart over 4 dat de storing volledig voorbij was.

Premier Mark Rutte sprak in een reactie over „een zorgelijke ontwikkeling”. Rutte noemde de problemen zorgelijk, maar had geen aanleiding om te denken dat de storingen het gevolg zijn van cyberaanvallen. Een woordvoerder van ING benadrukte dat er geen sprake is van een aanval van hackers of een doelbewuste poging het systeem van de bank plat te leggen. „Het is een technisch probleem.”

Van beide storingen is de oorzaak nog onduidelijk. Beide bedrijven gaven aan er alles aan te doen om de problemen te verhelpen en boden excuses aan klanten aan. Rabobank en ABN Amro ontsprongen de dans vrijdagmiddag grotendeels. Weliswaar hadden ook hun klanten problemen met iDeal, maar het internetbankiersysteem werkte wel naar behoren. Currence meldde dat het pin-systeem, waar het bedrijf ook verantwoordelijk voor is, niet getroffen was door de storing.

De Consumentenbond bepleit een wettelijke compensatieregeling voor klanten die getroffen worden door dergelijke storingen bij banken. De bond roept de politiek op aan een regeling te werken.


Het vertrouwen in de financiële sector keert langzaam terug:


Verstuur
`Houd het platteland leefbaar`
Steeds meer mensen trekken van het platteland naar de stad. Ronald Veerman, chef van De Financiële...
Populair
24 uur actueel
OverGeld
RBS TURBO TOP 5*
RBS AEX BL 390.6 arrow -5,81%
RBS RANDS TL 33.5 arrow 19,71%
RBS UNILV TL 20.1 arrow 0,42%
RBS SP500 TS 2210 arrow 1,45%
RBS CAC40 TS 4550 arrow 16,07%
* Top 5 op basis van volume x prijs. Per onderliggende waarde wordt maximaal één Turbo vermeld.
NIEUWS
iShares Advertorial
BlackRock Advertorial
Indices
Valuta
Energie
Damrak
AEX397,34arrow-0,24% 18:05
AMX654,73arrow-0,75% 18:05
ASCX582,49arrow-0,09% 18:05
BEL-203125,99arrow-0,62% 18:05
FTSE 1006674,74arrow-0,11% 17:35
CAC-404451,08arrow-0,74% 18:05
SMI8443,26arrow-0,21% 17:32
meer...