Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
arrow-1,46%
arrow-1,40%
arrow-1,38%
arrow-1,37%
arrow-1,29%
meer...

Beursagenda woensdag

07:00
Halfjaarcijfers Esperite

08:00
Duitsland: Producentenprijsindex

16:00
VS: Verkoop bestaande huizen

16:30
VS: Olievoorraden

20:00
VS: Rentebesluit Federal Reserve (plus toelichting Fed-voorzitter Janet Yellen)

Woensdag in De Financiële Telegraaf:

Wat betekent Prinsjesdag voor uw portemonnee?

Suikerprijs geeft beleggers zure smaak

'Veiling voor prijsvergelijkers'

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Erik Hoekstra
Erik Hoekstra
Foto: ROLAND BAKKER

Telefoongids wordt technologie- en adviesbedrijf

28 NOV 2013 Sonny Duijn

AMSTERDAM - DTG, het voormalige ’De Telefoongids’ met een jaaromzet van rond de €100 miljoen, zet een nieuwe koers in. Het bedrijf, sinds eind vorig jaar in handen van Scandinavische private equity, gaat zich voornamelijk richten op het bouwen van websites voor ondernemers en adviseren van diezelfde ondernemers over de online strategie, zo maakt het vandaag bekend. Immers: daar hebben veel slagers, kappers, loodgieters, bakkerijen en andere mkb-bedrijven vaak nog weinig kaas van gegeten.

DTG draait allang al niet meer alleen op de verkoop van de in 19e eeuw voor het eerst uitgegeven papieren Telefoongidsen, die overigens in 2009 zijn samengevoegd met de Gouden Gidsen. Na het uitbreken van de crisis is het mediabedrijf ongeveer 30% van haar omzet kwijtgeraakt, maar heeft nog altijd 140.000 actieve klante. Met een nieuwe online strategie wil DTG-topman Erik Hoekstra, die zelf VNU Media al omturnde tot een online bedrijf, een ommekeer teweegbrengen. Na een eerdere reorganisatie telt DTG nog zo’n 600 werknemers.

Ongeveer 50% van de omzet komt nu van online. „Maar daar gaan de komende jaren eerder arbeidsplaatsen bijkomen dan dat er nieuwe wegvallen”, gelooft Hoekstra heilig in de nieuwe strategie. „Ruim 70% van de mkb-ers heeft een website, maar in veel gevallen schort hier van alles aan. Wij bieden ze het totale plaatje, geven het advies – bijvoorbeeld aan een kapper om online afspraken te kunnen laten maken – bouwen en onderhouden de website, voor eenmalig €799 en €29 per maand.” Via maandelijkse rapportages houdt DTG zijn klanten op de hoogte, de behoefte bij ondernemers lijkt er wel te zijn.

Een tak van sport waar DTG al langer mee bezig is, zijn – naast het verzorgen van profielen voor bedrijven - de advertentiecampagnes voor ondernemers, zodat klanten via Google goed gevonden worden. Daartoe maakt DTG gebruik van betaalde advertenties. „Consumenten zoeken steeds via Google naar mkb-ers op een bepaalde locatie, steeds vaker gaat dit ook via tablets en smartphones”, zegt Hoekstra, die beaamt dat zijn bedrijf van mediabedrijf naar advies- en technologiebedrijf zal transformeren. „Maar wij zijn nog steeds aan het profiteren van de naamsbekendheid en de klantrelaties die de papieren telefoongids ons biedt.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
15.5 °C
ZW3
Beurs AEX
AEX 528.52
+ / - -0.03%
Baanverlies IJmuiden onvermijdelijk
DFT-verslaggever Wouter van Bergen over de fusie tussen Tata Steel en ThyssenKrupp.
Populair
24 uur actueel
Turbo top 3 (omzet)
BNP BRENT TS 57.31 arrow -39,52%
BNP GMLTO TL 26.08 arrow -0,58%
BNP SBMOF TL 14 arrow 9,05%
Nieuws

Het nieuwe kabinet moet eerlijke spaartaks invoeren


Verstuur
Indices
Valuta
Energie
Damrak
AEX528,42arrow-0,05% 16:38
AMX814,35arrow-0,19% 16:38
ASCX1020,21arrow-0,21% 16:38
BEL-203962,55arrow-0,26% 16:38
FTSE 1007260,54arrow-0,20% 16:23
CAC-405242,35arrow0,09% 16:38
SMI9089,92arrow-0,04% 16:23
meer...