Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
arrow3,90%
arrow3,70%
arrow2,33%
arrow2,30%
arrow1,98%
meer...
arrow-4,02%
arrow-3,63%
arrow-3,40%
arrow-1,96%
arrow-1,84%
meer...

Beursagenda maandag

10:00
Duitsland - ondernemersvertrouwen Ifo

18:00
Frankrijk - werkloosheid






Zaterdag in De Financiële Telegraaf:

'Rem los voor groei chemie'

Pijnlijk verlies NN in woekerpoliszaak

Tequilastrijd tussen Heineken en Mexico

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: ANP

Groeispurt haven door 2e Maasvlakte

19 MEI 2017

ROTTERDAM - De overslag in de Rotterdamse haven is de eerste vier maanden van dit jaar met 10 procent gegroeid. De groei zit met name in containeroverslag.  

Dat heeft het Havenbedrijf vrijdag bekendgemaakt bij het binnenlopen van de MOL Triumph. Dit gloednieuwe schip kan meer dan 20.000 containers vervoeren en is het grootste containerschip ooit dat Europa aandoet.

De toename van de containeroverslag komt voor een belangrijk deel op het conto van de Tweede Maasvlakte die volgens het Havenbedrijf op stoom is gekomen. Rotterdam is de enige haven in Europa waar dergelijke containerreuzen zonder beperkingen kunnen aanmeren. Ook hebben grote rederijen vrijwel allemaal Rotterdam in hun nieuwe vaarschema's opgenomen.

Voor heel 2017 rekent het Havenbedrijf volgens de huidige, zeer conservatieve, schatting op een groei van minstens 3 procent, tegen 1 procent vorig jaar. Containerterminal RWG, een van de grootste in Rotterdam, rekent echter met 5 procent groei in de containeroverslag in hele haven. Het Havenbedrijf verwacht dat het marktaandeel van Rotterdam in 2017 ook fors stijgt.

De nieuwe volautomatische containerterminals op de Tweede Maasvlakte kampten tot begin 2016 langdurig met kinderziektes waardoor veel lading naar havens als Antwerpen en Hamburg werd geschoven. Eind 2016 zag het Havenbedrijf Rotterdam deze ladingpakketten weer terugkomen nadat de problemen verholpen waren.

In de containervaart is er sprake van schaalvergroting. Tien jaar geleden kon het grootste containerschip 10.000 containers vervoeren, nu ligt dat op 20.000 en er zijn nog grotere schepen in de maak. De haven van Rotterdam is nu berekend op deze megaschepen.

Het Havenbedrijf investeert 100 miljoen euro in de aanleg van speciale afgesloten verbindingswegen tussen alle containerterminals in de Rotterdamse haven. Via deze container exchange route (CER) kunnen containers makkelijk van het ene schip naar het andere schip worden vervoerd met transportkarren. Voorheen waren hier vrachtwagens voor nodig die via de openbare weg reden. In het najaar moet de aanleg van deze routes beginnen.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
17.8 °C
WZW4
Beurs AEX
AEX 519.5
+ / - +0.02%
`Hollands Glorie` voor belegger
Neerlands Trots’ is de titel van het ProBeleggen-symposium. Beleggingsadviseur Jim Tehupuring van...
Populair
24 uur actueel
Turbo top 3 (omzet)
Nieuws

Verzekeraars moeten boeten voor woekerpolissen:


Verstuur
Indices
Valuta
Energie
Damrak
AEX519,50arrow0,02% 23-06
AMX804,92arrow-0,09% 23-06
ASCX998,66arrow0,07% 23-06
BEL-203843,76arrow-0,25% 23-06
FTSE 1007424,13arrow-0,20% 23-06
CAC-405266,12arrow-0,30% 23-06
SMI9032,89arrow-0,20% 23-06
meer...