Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.

Beursagenda woensdag

06:30
NL: Fabrieksorders

15:45
VS: PMI (Flash)

16:00
VS: Verkoop nieuwe huizen

16:30
VS: Olievoorraden

Woensdag in De Financiële Telegraaf:

Vijf private equitypartijen willen AkzoNobel Chemie

Waarom 'koning van vernieuwing' van troon viel bij Blokker

Cyberbeveiligers stuiten op wantrouwen bedrijven

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Dijkstra bv

Chinese ING Direct ’in de maak’

02 AUG 2017 Ruben Eg

AMSTERDAM - Een online consumentenbank van ING in China komt naderbij. De komst van een Chinese ING Direct is ‘in de maak’.

Dat verklaarde ceo Ralph Hamers woensdag bij een toelichting op de nieuwe halfjaarcijfers van ING. Over een datum van de lancering wilde Hamers geen uitspraken doen. „Niet omdat ik het niet wil, maar alles moet in samenwerking met de toezichthouders in China”, benadrukte hij.

Hamers bevestigde dat een team van ING’ers momenteel aan een Chinese ING Direct werkt. „We hebben zeker de intentie om daar met een gereguleerde digitale bank live te gaan.”

Emissie

Dit voorjaar kocht ING voor zo’n €300 miljoen aan nieuwe aandelen in bij een emissie van Bank of Beijing, waarvan de Nederlandse bank sinds 2005 zo’n 13% van de aandelen bezit. Het belang in één van de grootste banken van China, met 16 miljoen klanten, €300 miljard aan tegoeden en een beurswaarde van circa €20 miljard, werd altijd ‘strategisch’ genoemd.

Als grootaandeelhouder levert ING enkele leden aan het bestuur van Bank of Beijing. Lancering van een online bank onder de vleugels van de Bank of Beijing zou het voor en buitenlandse bank als ING minder complex maken om toegang te krijgen tot de Chinese markt.

Klantengroei

De samenwerking in China past in de jacht van ING op zogenoemde ‘primaire klanten’; klanten die meer dan één product afnemen bij de bank en het liefst ook hun salaris op een ING-rekening laten storten. In de eerste zes maanden van dit jaar groeide deze lucratieve klantengroep met 400.000 naar 10,1 miljoen.

Hiermee loopt ING voor op de voor dit jaar gestelde doelstelling van meer dan 10 miljoen primaire klanten. De bank aast op 14 miljoen primaire klanten in 2020, waarvoor de groeimarkten en toetreding tot nieuwe landen belangrijk zijn.

Samenwerking

Ook op de traditionele thuismarkten zoekt ING naar strategische samenwerkingen om extra klanten te winnen. Concreet is dat via het ‘open platform’ van de bank ook verzekeringsproducten verkocht gaan worden. „Door de beursgang van NN hebben wij zelf geen verzekeringstak meer. Daarom werken wij hiervoor met andere partijen samen”, stelde Hamers. „Maar het moet écht werken voor onze klanten. Dus we kijken naar hoe het verzekeren totaal anders kan dan nu gebeurt. Als het geen toegevoegde waarde heeft, dan moeten we het niet doen.”

In de nieuwe halfjaarcijfers van ING, waarin de nettowinst met €2,514 miljard iets lager uitviel dan die uit de eerste zes maanden van vorig jaar, sprong vooral de inkomsten van provisies eruit. Die lagen met €1,39 miljard 14,7% hoger dan in de eerste zes maanden van 2016.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
24.9 °C
ZO3
Beurs AEX
AEX 520.18
+ / - -0.32%
Populair
24 uur actueel
Turbo top 3 (omzet)
BNP AEX TL 512.7 arrow -7,73%
BNP ASMLH TL 96.6 arrow 0,17%
BNP ING TL 14.49 arrow -2,94%
Nieuws

De komst van Hudson's Bay wordt een succes:


Verstuur
Indices
Valuta
Energie
Damrak
AEX520,11arrow-0,34% 15:47
AMX790,71arrow-0,37% 15:47
ASCX1004,45arrow0,06% 15:47
BEL-203919,25arrow-0,29% 15:47
FTSE 1007374,04arrow-0,10% 15:32
CAC-405124,41arrow-0,15% 15:47
SMI8928,07arrow-0,40% 15:32
meer...