Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
arrow-10,79%
arrow-2,81%
arrow-1,43%
arrow-1,04%
arrow-0,69%
meer...

Beursagenda vrijdag

01:30
Japan: Inflatie, werkloosheid, consumptieprijsindex, industriële productie

06:30
NL: Producentenprijsindex

07:30
Kwartaalcijfers Gemalto, jaarcijfers FNG

10.30
VK: Economische groei (eerste kwartaal)

11:00
EU: Inflatie (april)

13:00
Kwartaalcijfers Chevron, Colgate, Exxon, General Motors, Thomson Reuters
14:30

VS: Economische groei, loonkosten (eerste kwartaal)
15:45

VS: Inkoopmanagersindex Chicago

Vrijdag in De Financiële Telegraaf:

'Toezicht corporatie flop'
Stoomwals van Trump hapert na eerste 100 dagen

Verlaten Frans dorp is goud waard

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Ahold Delhaize Koninklijke
ISIN: NL0011794037
EUR
1D | 5D | 1M | 3M | 6M | 1Y | Interactief

Doorbraak in slag om online supermarktklant

Albert Heijn start bezorgoorlog

14 AUG 2015 Richard van de Crommert

De strijd om het thuis bezorgen van boodschappen barst vandaag in alle hevigheid los. Albert Heijn mengt zich in de strijd en start directe concurrentie met maaltijdbezorgers zoals Hello Fresh en de nieuwe websuper Picnic.

Allerhande-hoofdredacteur Rutger Anema
Allerhande-hoofdredacteur Rutger Anema
Foto: Eigen foto

De Zaanse supermarktketen komt onder de vlag van Allerhande met een wekelijkse boodschappenbox met daarin alle op maat gemaakte boodschappen voor drie maaltijden. De box wordt gratis bezorgd en dat geldt ook voor de aanvullende boodschappen. Daarmee breekt het de markt volledig open.

Het is een rechtstreeks antwoord op de vorige week aangekondigde expansie van het Duitse Hello Fresh dat in ons land in de grote steden al maaltijdboxen verzorgt, alsmede op de websuper Picnic die zegt vanaf volgende maand de dagelijkse boodschappen gratis te bezorgen in Amersfoort.

Populariteit gegroeid

De aankondiging zal vooral op de markt van maaltijdboxen een gevoelige slag toebrengen. De populariteit van de maaltijdboxen is de afgelopen jaren gigantisch gegroeid en voorziet in een groeiende belangstelling. Albert Heijn heeft de financiële middelen om het groots aan te pakken en iedereen het gras voor de voeten weg te maaien. Verwacht wordt dat de introductie korte metten zal maken met een aantal concurrenten.

De timing van de introductie is opvallend, maar Rutger Anema, hoofdredacteur van Allerhande, bezweert al een half jaar bezig te zijn met de ontwikkeling van de maaltijdbox. „Toen speelden we voor het eerst met de gedachte dat de maaltijdbox ook iets voor Albert Heijn zou zijn.” De afgelopen weken is de box getest.

Alleen online

De box wordt vooralsnog alleen online aangeboden en niet in de ruim 800 winkels van Albert Heijn in Nederland. “Het aanbieden van de boxen in de winkels is een ingewikkeld proces”, stelt een woordvoerster van het supermarktbedrijf. Dat heeft onder andere te maken met de paar honderd franchisers die Albert Heijn heeft en die elk hun eigen verzorgingsgebied toegewezen hebben gekregen. “We zijn met de franchisers in gesprek”, vertelt de zegsvrouw. Tegelijkertijd zegt ze dat het doen van online boodschappen, waarbij bezorgkosten in rekening worden gebracht, in de eerste maanden van dit jaar een vlucht heeft genomen. Bij het doen van online boodschappen, zonder de maaltijdbox, blijven vooralsnog de bezorgkosten intact.

De keuze van Albert Heijn voor drie maaltijden per week is vooral een praktische. „Daarmee kun je de maaltijden over de week spreiden en is er nog voldoende ruimte om de andere dagen zelfstandig in te vullen”, stelt Anema. „We zien veel mensen stoeien met de gedachte wat ze gaan eten. De meeste consumenten vallen elke keer weer terug op acht of negen dezelfde gerechten die ze al jarenlang maken.”

Vijf koks

Om de box van recepten te voorzien zijn vijf koks continu bezig om recepten te ontwikkelen. „Op ons kantoor komt de geur van knoflook en verse kruiden je constant tegemoet.” Anema bezweert dat de box alleen wordt gevuld met verse ingrediënten. „Mensen zijn steeds meer op zoek naar iets gezonds. Tegelijkertijd moet iedereen het lusten.”

Albert Heijn vertelt niet hoe groot de investeringen zijn die het doet om van de maaltijdbox een succes te maken. Wel heeft moederbedrijf Ahold de ambitie om eind 2017 €2,5 miljard omzet te genereren met online boodschappen. Vorig jaar was dat nog €1,4 miljard; die vooral werd gedragen door Bol.com (€680 miloen), Peapod (€590 miljoen) dat de grootste online-kruidenier van de Verenigde Staten is, en Albert Heijn (€240 miljoen).

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
9.7 °C
NW3
Beurs AEX
AEX 521.36
+ / - -0.1%
AEX521,41arrow-0,09% 10:15
AMX780,31arrow0,49% 10:15
ASCX971,72arrow-0,20% 10:15
BEL-203867,28arrow-0,40% 10:15
FTSE 1007214,27arrow-0,32% 09:59
CAC-405276,69arrow0,09% 10:15
SMI8813,07arrow-0,36% 09:59
meer...
arrow-10,79%
arrow-2,81%
arrow-1,43%
arrow-1,04%
arrow-0,69%
meer...